پنج شنبه / ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۴:۰۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۸۲۸۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

«اصلاح نژاد ماهی قزل‌آلا» در کشور به زودی به بهره‌برداری می‌رسد

موسسه تحقیقات شیلاتی در پاسخ به منتقدانی که میگویند چرا اصلاح تخم ماهی چشم زده در کشور15 سال معطل مانده است، اعلام کرد:امید می‌رود طرح ملی «اصلاح نژاد ماهی قزل‌آلا»با تامین اعتبارات مورد نیاز و مشارکت جدی بخش خصوصی و سازمان شیلات ایران، به زودی به بهره‌برداری برسد.

‌مورخ 1398/5/25 خبری با عنوان «واردات با ارز دولتی، 150 واحد تکثیر تخم ماهی قزل‌آلا در کشور را تعطیل کرد» به به نقل قول از مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های ماهیان سردآبی کشور، منتشر شد در آن  عنوان شد: «در سال‌های گذشته به دلیل عملکرد ضعیف سازمان‌های مرتبط مانند شیلات و موسسه تحقیقات شیلات، نه‌تنها این دانش فنی منتقل نشده، بلکه تخم ماهیان وارداتی جایگزین نوع داخلی شد».
موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور توضیحاتی به شرح زیر ارسال کرده است:
«طبق اساسنامه موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، به عنوان یکی از موسسات تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اصلی‌ترین وظیفه «پژوهش و انتقال فناوری در عرصه‌های مختلف شیلاتی» دارد که از آن جمله می‌توان به پژوهش‌های کاربردی و انتقال فناوری در حوزه ماهیان سردآبی، نظیر ماهی قزل‌آلا اشاره نمود و موضوع واردات تخم چشم‌زده در حوزه اختیارات مراجع دیگر قرار دارد.
این موسسه در راستای وظایف پژوهشی خود تاکنون طرح‌های و پروژه‌های تحقیقاتی کاربردی و اثربخش متعددی را انجام داده است که طرح «تولید ماهی قزل‌آلا عاری از بیماری و با سلامت بالا» از آن جمله است. این طرح با اعتبارات دولتی موسسه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استانداری مازندران و با مشارکت بخش خصوصی در مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی تنکابن انجام می‌شود که فاز اول آن در مرداد ماه سال جاری با حضور معاون محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری و مسئولان ملی و استانی به بهره‌برداری رسید و اجرای فاز دوم آن نیز با مشارکت بخش خصوصی در حال برنامه‌ریزی است.
همچنین طرح ملی «اصلاح نژاد ماهی قزل‌آلا» در مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج، با اعتبارات موسسه در حال انجام است و هم‌اکنون در مرحله احداث زیرساخت‌های پیشرفته و استاندارد آن قرار دارد و امید می‌رود با تامین اعتبارات مورد نیاز و مشارکت جدی بخش خصوصی و سازمان شیلات ایران، به زودی به بهره‌برداری برسد و گام مهم دیگری در توسعه صنعت پرورش قزل‌آلای کشور برداشته شود.

(پنج شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۸) ۱۴:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها