سه شنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ / ۰۹:۵۴
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۸۲۲۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

امیدی به اعلام نرخ خرید تضمینی گندم در مهلت مقرر نیست /حداقل نرخ خرید ۳ هزار تومان

اسدی گفت: باتوجه به استمرار رویه تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات اساسی و نبود برخورد جدی در خصوص این نقض قانون، امیدی به اعلام نرخ در زمان مهلت مقرر نیست.

مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ، با اشاره به اینکه تا پایان مهلت قانونی دولت برای اعلام قیمت‌های تضمینی محصولات اساسی ۲۰ روز بیشتر باقی نمانده است، اظهار کرد: باتوجه به استمرار رویه تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات اساسی و نبود برخورد جدی در خصوص این نقض قانون، بنده امیدی به اعلام نرخ خرید تضمینی گندم در مهلت مقرر قانونی ندارم.
 
وی افزود: بنابر تورم ۴۰ درصدی اعلام شده، اگر شورای اقتصاد نخواهد نرخ ناعادلانه سال گذشته را مد نظر قرار دهد، حداقل قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید باید ۲ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شود که این نرخ به هیچ عنوان قابل قبول نیست چرا که بر حسب هزینه‌های تولید، نرخ خرید تضمینی حداقل باید ۳ هزار تومان اعلام شود.
 
اسدی ادامه داد: اگر دولت نرخ ۲ هزار و ۴۰۰ تومانی کف خرید تضمینی گندم را برای سال زراعی جدید اعلام کند، قیمت این محصول تازه به نرخ فعلی جو در بازار رسیده است که با این وجود تولید گندم برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد.
 
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با اشاره به عواقب اعلام نرخ ناعادلانه خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید بیان کرد: اگرچه امسال دولت با ابزار قهری تلاش کرد که گندم کشاورزان را خریداری کند، اما بخشی از کشاورزان که ناچار بودند، گندم تولیدی خود را به مراکز دولتی تحویل دادند و بخش دیگر کشاورزان ترجیح دادند به عنوان خوراک دام محصول تولیدی خود را استفاده کنند که با این وجود اگر قیمت گندم برای سال آینده کمتر از ۳ هزار تومان اعلام شود، بدون تردید این داستان تکرار می‌شود.
 
به گفته وی، اگرچه خودکفایی محصولات استراتژیک برحسب سیاست کلی نظام جمهوری اسلامی و اظهارات مقام معظم رهبری از اهمیت بالایی برخودار است، اما برخی افراد در بدنه دولت اعتقاد به واردات محصولات کشاورزی دارند تا تولید ملی!
 
اسدی با اشاره به اینکه خودکفایی گندم در معرض خطر است، بیان کرد: اگر شورای اقتصاد ظرف یک ماه آینده نرخ خرید تضمینی گندم را متناسب با هزینه‌های تولید اعلام نکند تا کشاورزان با خیال آسوده بتوانند به کشت ادامه دهند، بدون تردید بخش عمده گندمکاران از تولید امتناع خواهند کرد.
 
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در باره اینکه آیا افت میزان خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل ارتباطی به خروج غیرقانونی محصول از مرز‌های کشور دارد، تصریح کرد: افرادی که بحث خروج گندم از مرز‌های کشور را مطرح می‌کنند، افرادی هستند که به اقتدار مرزبانان جمهوری اسلامی اهانت می‌کنند، از این رو از ستاد کل نیرو‌های مسلح تقاضا داریم که در برابر این اهانت که اعلام می‌شود در برخی استان‌ها ده‌ها و هزاران کامیون به طور قاچاق از مرز‌های کشور عبور می‌کند، به هیچ وجه کوتاه نیایند چرا که این امر توهین آشکار به اقتدار امنیت نظام جمهوری اسلامی ایران است.
 
وی در پایان تصریح کرد: اگر پرنده‌ای در مرز‌ها پرواز کند، مرزبانان آن را رصد می‌کنند، از این رو خروج گندم گسترده از مرز‌های کشور امکان پذیر نیست و تنها برخی افراد با چنین اظهاراتی از آبروی نظام هزینه می‌کنند.
(سه شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸) ۰۹:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها