دوشنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ / ۲۲:۳۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۸۲۰۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

مقابله با تغییرات آب و هوایی با بکارگیری ژن مقاوم به خشکی

کشف ژن مقاوم به خشکی نتایج قابل توجهی در تولید محصولات کشاورزی به همراه خواهد داشت.

دانشمندان ژنی را در جو کشف کردند که می‌تواند به مقاوم‌تر بودن محصول در برابر خشکسالی کمک‌ کند. علت کشف چنین ژنی شرایط دشوار رشد محصولات کشاورزی به دلیل تغییرات آب و هوایی و خشکسالی در آینده است.
نتایج تحقیقات پنج ساله از محصولات زراعی نشان داد که پژوهشگران ژن ویژه‌ای که مقاوم در برابر خشکسالی است با نام  HvMYB1 یافتند.
بر اساس آزمایش‌های انجام شده توسط پیتر موریس از دانشگاه هریوت وات در ادینبورگ اسکاتلند، این ژن در 39هزار گیاه موجود است و می‌تواند محصولاتی تولید کند که در شرایط خشک و گرم دوام بیاورند.
انتظار می‌رود که این نتایج بتواند آسیب‌های ناشی از خشکسالی‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی در غلات را برطرف کند.
دانشمندان معتقدند با خشکسالی‌های شدیدتر و مکرر که در سراسر جهان به وقوع خواهد پیوست پیشرفت جدید می‌تواند به رشد محصولات در آینده کمک کند.
محقق این تحقیق پیتر موریس گفت: با شبیه‌سازی شرایط خشکسالی ثابت کردیم گیاهان حاوی HvMYB1 در خشکسالی‌های طولانی دوام خواهند داشت.
خشکسالی، محصولات زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نتایج نشان داد برداشت غلات در اروپا در سال 2018 سخت‌تر از گذشته بوده است. البته تابستان طولانی، خشک و گرم نیز بر کیفیت محصول تاثیر خواهد گذاشت.
در حال حاضر دانشمندان با تحقیق بر روی غلات، کمک زیادی به تولید محصول بهتر کردند و مهمترین آنها توسط برنده جایزه صلح نوبل نورمن بورلاگ ارائه شده که گندم خاص با بازدهی بیشتر در مقابله با قحطی در کشورهایی از جمله مکزیک، هند و پاکستان بوده است.

(دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸) ۲۲:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها