دوشنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۰:۴۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۸۱۹۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

افزون بر ۱۰۴هزار هکتار از مزارع استان بوشهر از مهمان ناخوانده پاکسازی شد

با همت مردم، عزم مسئولان و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی۱۰۴هزارو ۳۱۵هکتار از مزارع استان بوشهر از وجود ملخ صحرایی این مهمان ناخوانده پاکسازی و با کمترین خسارت به زمین‌های کشاورزی عوارض آن کنترل شد.

هجوم ملخ‌ به استان بوشهر از اواخر بهمن پارسال آغاز و عملیات مبارزه با این آفت درسطح ۲ هزار و۱۰۰ هکتارو فاز دوم آن از فروردین در سطح ۱۵ هزار هکتار و برای فاز سوم که تا اوایل تیرماه ادامه داشت ۲۰ هزار هکتار پیش بینی شده بود که باتوجه به وسعت آلودگی این میزان به ۱۰۴هزار و ۳۱۵ هکتار رسید.
باتوجه به اینکه ملخ ها  روزانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر قدرت پروازی دارند در صورت مبارزه نکردن تا سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر قدرت جابه‌جایی دارند براین اساس اگر در استان بوشهر با ملخ‌ها مبارزه نمی‌شد به استان فارس و پس از آن به مناطق دیگرمهاجرت می کردند و در طول مسیر نیز همه گیاهان سبز را به عنوان غذا می خورند.
 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: هرگونه کوتاهی در مبارزه با آفت ملخ صحرایی علاوه بروقوع خسارت قابل توجه به باغ‌های استان احتمال مهاجرت آنها به استان‌های همجوار و تهدید امنیت غذایی را به دنبال داشت.
خسرو عمرانی روزدوشنبه درگفت وگو با ایرنا با اشاره به اینکه پیش از این نیز آفت ملخ صحرایی به کشور و استان بوشهر در سه دوره  زمانی درگذشته انجام شده است افزود: نخستین حمله این آفت در سال ۱۳۲۱ و تداوم آن به مدت پنج
سال، دومین حمله در سال ۱۳۲۸ تا ۱۳۳۷ و انتشار آن تا یزد، بیرجند، ایلام و کرمنشاه و سومین حمله در سال ۱۳۴۰ و ۱۳۴۱ اتفاق افتاده است.
وی یادآورشد: این نوع آفت قدرت تغذیه بالایی دارد به نحوی که اگر یک گله ۵۰ میلیونی آن در یک کیلومترمربع طغیان کند هرکدام با مصرف ۲ گرم روزانه ۱۰۰ تن غذا مصرف می کند که معادل خوارک چهار هزار راس گاو است.
عمرانی اضافه کرد: این نوع آفت قدرت حرکت بالایی دارد طوریکه در سن پورگی ۴ تا ۸ کیلومتر و در سن بلوغ تا ۴۰۰ کیلومتر در روز حرکت می کنند.
وی ادامه داد: ملخ صحرایی آرواره های قوی دارند و به محصولات زراعی، باغی و مرتعی خسارت وارد می کند.
عمرانی بااشاره به اینکه ملخ صحرایی ۳ تا ۵ سال در کشور استقرار می یابد گفت: قدرت تکثیرملخ های صحرایی بسیاربالاست طوریکه هر کدام ۲۰۰ تخم می گذارند اما به هرحال با پشتیبانی خیلی خوب مردم، مسئولان و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی این آفت در استان کنترل شد.
وی بیان کرد: در عملیات مبارزه با آفت ملخ صحرایی در هشت شهرستان استان بوشهر ۱۰۴ هزار و ۳۱۵ هکتار مبارزه انجام شد که برای این امر۳۰ تن سم مصرف شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهرگفت: برای انجام مبارزه ۲۵۰ نیرو، ۵۰ گروه مبارزه و ۳۶ گروه ردیاب در هشت شهرستان درگیر حضور داشتند.
عمرانی یادآورشد: با وجود تمام تلاش‌ها اما آفت ملخ صحرایی به ۷۰۰ هکتار معادل ۲۰ میلیارد ریال به صورت پراکنده به مزرعه‌ها و باغات استان خسارت وارد کرد.
این مقام مسئول بیان کرد: با وجود همه مشکلات اما مدیریت بحران استان بوشهر برای کنترل و مبارزه با آفت ملخ صحرایی ۴۲ میلیارد ریال اعتبار هزینه کرد.
وی ادامه داد: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده احتمال هجوم جمعیت جدیدی از آفت ملخ صحرایی در سطح ۸۰ هزار هکتار به استان در فصل جدید (پائیز و زمستان) وجود دارد.
وی بیان کرد: طبق اعلام فائو در حالت خوشبینانه ملخ‌ها تا ۴ سال آینده مهمان ما هستند، بنابراین وقتی می‌دانیم که تا چندین سال میزبان این ملخ‌ها هستیم باید برنامه ریزی خوبی برای مبارزه با آن انجام دهیم.


(دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸) ۱۰:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها