دوشنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ / ۰۷:۵۶
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۸۱۸۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس سرویس عمومی

اختلال در تنظیم بازار با عدم توازن میان نظام عرضه و تقاضا / هیچگونه ضعفی در تامین کالا‌ها وجود ندارد

با ورود به ماه محرم، بازار اقلام ویژه این ماه، همچون الزمات برپایی تکایا و دسته جات و مواد غذایی که به عنوان نذری در هیات‌های مذهبی توزیع می‌شود با رونق همراه می‌شود.

هر ساله با نزدیک شدن و ورود به ماه محرم، بازار اقلام و محصولات مورد نیاز برای برپایی هیات‌های مذهبی، دسته جات و توزیع نذری با رونق هر چه بیشتری همراه می‌شود.
به طور طبیعی امسال بنابر یک قاعده نانوشته، این روال جاری است، به همین سبب برای واکاوی بازار مذکور و شرایط حاکم بر آن، در گفت وگو با برخی مسئولان و فعالان صنفی مرتبط با این حوزه، به بررسی شرایط موجود پرداختیم.
یقینا یکی از اصلی‌ترین الزامات این بازار در شرایط فعلی به کافی بودن میزان عرضه معطوف می‌شود قاعدتا در صورت عدم توازن میان نظام عرضه و تقاضا، تنظیم بازار نیز دچار اختلال خواهد شد.
قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران در ارتباط با میزان فراوانی اقلام مورد نیاز این ماه و همچنین نرخ گذاری‌های آن، اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به تاسوعا و عاشورای حسینی و پیرو تدابیر اتخاذ شده، هیچگونه دغدغه و مشکلی در ارتباط با مهیا سازی و تامین کالا‌ها و محصولات مورد نیاز این ایام وجود ندارد.
وی در ادامه بیان کرد:قیمت اقلام اساسی در این حوزه افزایش نداشته و از حیث فراوانی نیز به میزان کافی محصولات مورد نیاز و تقاضای عموم مردم و جامعه موجود است.
یکی از اقلام پر مصرف این ماه، معطوف به گوشت (اعم از قرمز و سفید) می‌شود که با برنامه ریزی‌های تعریف و طراحی شده، نوسان چندانی را در نرخ گوشت در این ایام شاهد نخواهیم بود و دستگاه‌های نظارتی و بازرسان ما برای برخورد با عاملان گرانی درآمادگی کامل قرار دارند.
برنج نیز از نمونه اقلام و محصولاتی به شمار می‌رود که ضریب مصرف آن در این ایام به میزان قابل توجهی رو به تزاید می‌رود و طبیعتا در صورت عدم وجود توازن در میزان عرضه و تقاضا، نظم و انتظام این بازار نیز دچار خلل و نارسایی خواهد شد.
در همین خصوص، چندی پیش، رئیس اتحادیه بنکداران (محمد آقا طاهر) در گفت و گویی با رسانه‌ها با اشاره به لزوم تقویت میزان تقاضا و عرضه، توامان با یکدیگر بیان کرد:با توجه به افزایش میزان تقاضا در ماه محرم برای خرید کالا‌های اساسی، می‌باید عرضه نیز تقویت شود تا شاهد کمبود خاصی در بازار نباشیم.
وی در ادامه می‌گوید:با توجه به اینکه برنج در زمره اقلام پر مصرف این ایام به شمار می‌رود، مقادیر بالایی برنج به کشور وارد شده که با این اوصاف شاهد کمبودی در خصوص این محصول در بازار نخواهیم بود.
رب گوجه فرنگی نیز از نمونه اقلامی به شمار می‌رود که در طی ماه‌های گذشته، نرخ و قیمت آن با حواشی خاص به خود همراه بوده، در ارتباط با این محصول نیز، آقاطاهر به رسانه‌ها می‌گوید، عرضه و قیمت رب گوجه فرنگی در حال حاضر مناسب به نظر می‌رسد و در روز‌های آتی، کاهش قیمت هر چه بیشتر آن را نیز شاهد خواهیم بود.
رئیس اتحادیه بنکدارن در خصوص شکر، به عنوان یکی دیگر از اقلام اساسی و پر مصرف مورد نیاز مردم بیان می‌کند:یکی از دلایل ایجاد اختلال در نظام عرضه شکر به فرآیند نسبتا زمان بَر بسته بندی آن باز می‌گردد که با توجه به برنامه ریزی‌های لحاظ شده کمبود خاصی در این بخش نیز وجود ندارد.
آقا طاهر در خصوص بازار حبوبات و روغن جامد نیز عنوان می‌کند، عرضه کافی در این حوزه نیز عملیاتی شده و شاهد بازاری آرام در این حوزه هستیم که با توجه به اظهارات مقامات ذی ربط قاعدتا هیچگونه نارسایی در بازار اقلام اساسی مورد نیاز مردم وجود ندارد.
نیم نگاهی بر قیمت محصولات مورد نیاز تکایا و هیات‌های مذهبی
سعید قربانی، یکی از توزیع کنندگان اقلام و محصولات مورد نیاز تکایا و هیات‌های مذهبی اظهار کرد:خوشبختانه هیچگونه کمبودی در ارتباط با اقلام مورد نیاز این ماه همچون طبل، دهل، زنجیر، پرچم، سربند و سنج مشاهده و احساس نمی‌شود و هر آنچه که مورد نیاز است به وفور در بازار یافت می‌شود.
وی افزود: بخش قابل توجهی از اقلام موجود در بازار نیز تولید داخلی است که این خود گامی مثبت است که قطعا در راستای حمایت از کالای ایرانی شاهد چنین توفیقی هستیم.
قربانی در ادامه بیان کرد: تنها مشکل موجود در این عرصه به کاهش میزان فروش به نسبت سنوات گذشته باز می‌گردد و بصورت تقریبی شاهد کاهش ۴۰ درصدی میزان فروش کالا در بازار اقلام محرم همچون طبل، سنج، دهل، زنجیر، پرچم و پیشانی بندهستیم.
این توزیع کننده اقلام مورد نیاز تکایا و هیات‌های مذهبی در خصوص قیمت و نرخ محصولات موجود در بازار گفت: طبیعتا نمی‌توان نرخی ثابت و واحد برای اقلام موجود در بازار در نظر گرفت، زیرا هر محصولی به فراخور کیفیت و مرغوبیت جنس آن، نرخی متفاوت دارد.
وی افزود: به عنوان نمونه، دهل به عنوان یکی از اقلام پر مصرف تکایا که ریتم دهنده و نظم دهنده زنجیر زنی و سینه زنی هیات‌های مذهبی به شمار می‌رود، به نسبت سایز و اندازه آن از قیمت‌های متفاوتی برخوردار است.
قربانی عنوان کرد: در حال حاضر قیمت دهل در بازار از ۸ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان متفاوت است و به واقع گران‌ترین دهل‌ها به دهل‌های ارتشی معطوف می‌شود که جنس آن‌ها از استیل است.
این توزیع کننده اقلام و محصولات مورد نیاز تکایا بیان کرد: قیمت سنج از ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان و طبل نیز از ۴۵ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به نسبت جنس و اندازه آن، متفاوت است.
وی در تشریح قیمت مچ بند، پیشانی بند و چفیه گفت:در حال حاضر قیمت پیشانی بند و مچ بند از پایه قیمتی یک هزار تومان به بالا کلید می‌خورد، نرخ چفیه نیز بنا به جنس آن که از پلاستیک یا پنبه خالص تهیه شده باشد از ۶ هزار تا یکصد هزار تومان متغیر است.
قربانی عنوان کرد: تولیدات چفیه از کشور‌های مختلفی همچون ایران، کشور‌های عربی و لبنان است و حتی محصولاتی از هند نیز در بازار عرضه می‌شود.
این فعال صنفی در ادامه بیان کرد: پرچم یکی دیگر از اقلام مورد نیاز تکایا و هیات‌های مذهبی به شمار می‌رود که بسته به سایز و اندازه آن و جنسی که از آن برخوردار هستند از ۳ هزار تومان تا ۷۰۰ هزار تومان متغیر است و به واقع گران‌ترین پرچم ها، از جنس مخمل هستند.
قربانی در خصوص قیمت زنجیر نیز می‌گوید: عمدتا خریداری زنجیر از عمده فروشی‌های بازار بصورت کیلویی انجام می‌شود، اما ما به عنوان توزیع کننده خُرد به فراخور جنس و اندازه زنجیرها، از ۵ تا ۴۰ هزار تومان بر آن قیمت گذاری می‌کنیم.
به هر ترتیب ماه محرم، فارغ از بار و ارزش معنوی آن، فرصتی است برای ظهور و بروز برخی فعالیت‌های صنفی که عمدتا بصورت فصلی نمود پیدا می‌کنند و به واقع سالی یکبار در یک بازه زمانی خاص از چندین روز مانده به محرم تا اواسط آن با رونق خاص به خود مشغول به فعالیت می‌شوند و امید است در امسال نیز رونق لازم در بازار مرتبط با این حوزه، نمود پیدا کند.

(دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸) ۰۷:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها