یکشنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ / ۲۲:۳۵
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۸۱۷۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس سرویس عمومی

تاثیر مداخلات دولت در خودکفایی تولید شکر

کشاورز گفت: با وجود شرایط مساعد بارندگی، مداخلات دولت تولید برخی محصولات از جمله گندم، شکر و دانه های روغنی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

عباس کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی امروز در مراسم هفتمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی (آغاز سال زراعی ۹۹-۹۸) اظهار کرد: ما در سال زراعی ۹۸-۹۷ با سه پدیده مواجه بودیم. اولین پدیده سیل بود و این سال یکی از سال‌های پرباران کشور محسوب می‌شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سیل در استان خوزستان به تولید گندم آسیب زیادی وارد کرد، گفت: حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن گندم بر اثر سیل از بین رفت. همچنین تولید کلزا دچار خسارت‌هایی بر اثر این حادثه شد.
کشاورز دومین پدیده را هجوم ملخ به کشور اعلام کرد و افزود: ما هیچ گاه با حمله ملخ‌ها به این شدت و تراکم به کشور مواجه نبودیم و ۱۰ استان با این پدیده مواجه شدند.
وی پدیده سوم را تغییر نرخ ارز به سمت واقعی شدن اعلام کرد و گفت: ما اتفاق سوم را هنوز هضم نکرده ایم و این اتفاق سیستم اقتصادی کشاورزان را بر هم زده است.
مداخلات دولت توفیق در خودکفایی محصولات را تحت الشعاع قرار داد
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مداخلات دولت توفیقات ما را در زمینه تولید برخی محصولات از جمله شکر، گندم و دانه‌های روغنی تحت الشعاع قرار داده و نگرانی‌هایی در این زمینه ایجاد کرده است، بیان کرد: ما تأثیر این مساله را در تولید شکر خواهیم دید.
کشاورز ادامه داد: در تولید شکر تا مرز خودکفایی پیش رفته بودیم، اما امسال علیرغم بارندگی‌های خوب نتوانستیم چغندر بکاریم که این بحث باید آسیب شناسی شود چرا که به نفع کشور نیست.
به گفته کشاورز، با وجود شرایط مساعد بارندگی، مداخلات دولت تولید برخی محصولات از جمله گندم، شکر و دانه های روغنی را تحت تاثیر خود قرار داده است.
وی افزود: به خاطر فریز کردن قیمت شکر تولید چغندر خیلی کم شده و تولید ما در این زمینه در حال آسیب دیدن است.
کشاورز همچنین نبود کارخانه قند در جنوب کشور را یکی دیگر از دلایل این امر اعلام کرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش درجه حرارت در کشور گفت: در فروردین و اردیبهشت هوا بسیار خنک بود، اما در خرداد به شدت هوا گرم شد و این افزایش حرارت بسیار نگران کننده بود.
به گفته کشاورز، تولید گندم در خوزستان آسیب جدی دید. در گلستان اندکی آسیب دید.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود وضعیت بارندگی در مهر  مشابه سال گذشته باشد ،گفت: بارش‌ها از آبان آغاز می‌شود و وضعیت مناسب است. در آذر ماه نیز همین طور. پیش بینی ما این است که در آبان و اوایل آذر ماه سرما‌هایی که در شمال داشتیم اتفاق بیفتد بنابراین کشاورزان کشت شأن را به موقع انجام دهند تا محصول شأن آماده باشد و در مواجهه با سرما اتفاقی برای آن نیفتد.
آفت سفیدک مشکلات زیادی برای تولید ایجاد کرده است
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای کلزا دو، سه مشکل در حال رخ دادن است، گفت: الان که کشت کلزا را توسعه داده ایم مشکل پیدا کردیم. یکی از این مشکلات آفت سنک است که مشکل جدی است و هیچ چاره‌ای برای آن وجود ندارد. این آفت مشکلات جدی برای کرمانشاهی‌ها به وجود آورده و سازمان حفظ نباتات باید در این زمینه ورود کند.
کشاورز افزود: همچنین آفت سفیدک مشکلات زیادی را برای تولید ایجاد می‌کند. همچنین آفت گل جالیز اگرچه زیاد نیست، اما منظره اش خوف انگیز است و پیشنهاد بنده این است که کمیته‌ای به مدیریت رئیس سازمان حفظ نباتات برای مقابله با این آفات تشکیل شود و حتی اگر لازم است از خارجی‌ها برای کنترل آن کمک بگیریم.
کشاورز تصریح کرد: ما امید خیلی زیادی داشتیم که تولید در کرمانشاه وضعیت خوبی داشته باشد، اما متأسفانه دستاوردی از آنجا نداشتیم.
محدودیت کشت برنج در استان غیر شمالی/پایداری سرزمین از تولید مقطعی مهم تر است
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مصوبه دولت برای محدودیت کشت برنج در استان‌های غیرشمالی گفت: علیرغم این مصوبه عکس آن اتفاق افتاده البته ما به خوزستان کاری نداریم چرا که میزان آب در آنجا زیاد بود و باید آن آب مصرف می‌شد همچنین با توجه به خسارتی که کشاورزان از سیل دیده بودند باید این خسارت به نوعی جبران می‌شد.
کشاورز اضافه کرد: اگر در نقاط دیگر با این نظریه (محدودیت کشت برنج در استان‌های غیرشمالی) مخالف است سابقه کشاورزی مصر را بخواند یا اینکه سوار اتوبوس شود و از دشت خرامه شیراز بازدید کند و ببیند چه اتفاقی برای این مناطق افتاده است. در هیچ کجای دنیا برنج را این‌طور که ما می‌کاریم نمی‌کارند.
وی در پایان تصریح کرد: ما موافق تولید هستیم، ولی پایداری سرزمین از تولید مقطعی مهم‌تر است.

(یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۸) ۲۲:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها