شنبه / ۹ شهریور ۱۳۹۸ / ۰۸:۴۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۸۱۲۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تولید خرما به یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن می‌رسد/ضعف در نظارت‌ بازار خرما

رشیدفرخی گفت: امسال تولید خرما با رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی نسبت سال قبل به یک میلیون تا یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن می رسد.

محسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرما از آغاز برداشت خرما در مناطقی از جنوب کشور خبر داد و گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می‌شود که تولید خرما با رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی نسبت سال قبل به یک میلیون تا یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن برسد.
وی افزود: اگر دولت دخالتی در امر قیمت گذاری، خرید تضمینی، ممنوعیت صادرات و عوارض صادراتی وضع نکند، سال بدون دغدغه را پشت سر خواهیم گذاشت.
فرخی یزدی با اشاره به اینکه قیمت خرما همانند سایر کالا‌ها باید تابع عرضه و تقاضا باشد، بیان کرد: با توجه به آنکه دولت در ماه‌های قبل ممنوعیت صادرات خرما را به منظور تنظیم بازار وضع کرد، مقدار جزئی محصول در انبار‌ها باقی مانده که به همین خاطر تا کنون نرخی را برای تولید جدید تعیین نکرده است.
این مقام مسئول مجموع ارزش صادرات خرما در سال گذشته را ۳۵۰ تا ۳۷۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: با توجه به رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی تولید پیش بینی می‌شود که امسال ارزش صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار برسد.
وی درباره قیمت خرما در بازار افزود: در اقتصاد نامتعارف فعلی، امکان پیش بینی قیمت خرما در بازار وجود ندارد. اما به طور کلی اگر دولت بر عرضه کالا‌ها در بازار نظارت نداشته باشد، با نوسان و آشفتگی قیمت روبرو هستیم.
رئیس انجمن ملی خرما در پایان فروش یک بسته خرما ۷۰۰ گرمی با نرخ ۴۰ هزار تومان را در خرده فروشی‌ها نامتعارف دانست و گفت: مسئولان نظارتی قیمت خرما در خرده فروشی‌ها را باید مبادی ورودی کنترل کنند چرا که هم اکنون قیمت خرما در خرده فروشی‌ها هیچ سنخیتی با مبادی ورودی ندارد و تنها ضعف در نظارت‌ها زمینه را برای سودجویی دلالان و واسطه‌ها در بازار فراهم کرده است.

(شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۸) ۰۸:۴۹
محمود ایزدپناه
۱۳۹۸/۰۶/۰۹
0
0
0

جناب اقای رشید فرخی با سلام ضمن تایید فرمایشات شما متاسفانه ورود افراد غیر مسئول به حیطه خرما و تعیین قیمت دستوری توسط این افراد شرایط نامتعارف و بغرنجی را در زمینه قیمت خرما بوجود اورده است که باعث توقف صادرات خرما شده است. که با این شرایط کشورهایی مانند مصر و الجزائر مشتری های خرما را در کشورهای مقصد از دست تاجران ایرانی بیرون میاورند ر بازار صادراتی ایران از دست میرود صمن اینکه تعیین قیمت دستوری موجب گمراه شدن کشاورزدر موضوع قیمت و در نهایت باعث ضرر باغدار ایرانی میشود.


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها