یکشنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۸ / ۰۹:۴۵
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۸۰۲۱
گزارشگر : ۳۵۱۶
فارس
سرویس اقتصاد

دولت با فرافکنی کارنامه ناموفق تنظیم بازار را به مشکلات ساختاری ربط می‌دهد

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصرار دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی گفت: دولت با فرافکنی کارنامه ناموفق بازرگانی داخلی را به مشکلات ساختاری ارتباط می‌دهد و با این کار ناتوانی مدیریتی خود را توجیه می‌کند.

نصرالله پژمان‌فر ، گفت: تشکیل وزارت بازرگانی یک اتفاق بسیار پرحاشیه و پرضرر برای کشور است و دلایل آن هم فراوان مطرح شده است. 
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علیرغم اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی  خودشان را به لحاظ سیاسی وابسته به دولت می‌دانند اما تشکیل وزارت بازرگانی را یک اتفاق بسیار بد برای کشور می‌دانند، افزود: این اتفاق آسیب‌های غیرقابل جبرانی را به اقتصاد کشور، حوزه کشاورزی و بخش‌های دیگر می‌زند. 
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح تشکیل وزارت بازرگانی چند بار در مجلس مطرح و رد شده است، گفت: این در حایل است که طرحی که هنوز 6 ماه از رد شدن آن در مجلس نگذشته است دوباره به مجلس ارائه شده و قطعات این بار هم نمایندگان مجلس به آن رای نمی‌دهند. 
 
وی در ادامه با اشاره به دلایل مخالفت نمایندگان مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی بیان داشت: تشکیل وزارت بازرگانی موجب می‌شود که سیاستگذاری یکپارچه تولید و تجارت که به واسطه ادغام وزارت بازرگانی در وزارت صمت ایجاد شده بود از بین برود در حالی که این ادغام موجب بهبود حداقل 5 میلیارد دلار تراز تجاری محصولات غذایی شده است. 
 
پژمان فر بیان داشت: تشکیل مجدد وزارت بازرگانی موجب افزایش واردات می‌شود و تراز تجاری  را به شدت منفی خواهد کرد و قطعا این مساله موجب افزایش تقاضا ارز و افزایش قیمت دلار می‌شود. 
 
وی با تاکید بر اینکه ما در مجلس باید پیامدهای ناشی از تشکیل وزارت بازرگانی را مجدد تذکر دهیم، بیان داشت: البته با توجه به سوابقی که دولت در ارتباط با این موضوع داشته امیدی نیست که تذکرات مورد توجه واقع شود. 
 
پژمان‌فر بیان داشت: تشکیل وزارت بازرگانی به تولید لطمه و واردات را افزایش می‌دهد و موجب از بین رفتن 250 هزار فرصت شغلی می‌شود. 
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: براساس محاسبات انجام شده تشکیل وزارت بازرگانی حداقل 2 هزار میلیارد تومان هزینه مالی برای دولت خواهد داشت و علیرغم ادعای دولت مبنی بر اینکه تشکیل وزارت بازرگانی هیچ بار مالی ندارد اما بار مالی سنگینی برای دولت خواهد داشت. 
 
وی با بیان اینکه تشکیل وزارت بازرگانی حداقل به مدت 6 ماه باعث رهاسازی بازار می‌شود ، گفت: دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی لج‌بازی می‌کند و این مسیر مسلما موجب مشکلات عدیده‌ای می‌شود. 
 
پژمان‌فر در پاسخ به این سوال که دلیل اصرار دولت چیست، گفت: دولت در چند سال اخیر کارنامه ناموفقی در این بخش داشته است بنابراین سعی دارد تا با فرافکنی مشکلات ناشی از تنظیم بازار را ناشی از مشکلات ساختاری بداند به همین دلیل سعی دارد ناتوانی مدیریتی خود در این مقوله را به عدم وجود وزارت بازرگانی ربط دهد. 
 
وی با اشاره به طرح مکرر تشکیل وزارت بازرگانی از سوی دولت در مجلس گفت: این کار توهین به نظرات کارشناسی مجلس است و مطمئنا این طرح دوباره در مجلس رای نخواهد آورد. 
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: انتظار ما از دولت این است تا با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری در این فرصت دو ساله باقی مانده از دولت فعلی، دولت در مسیر خدمت به مردم قدم برداری و از بازی‌های سیاسی دست بردارد.  
(یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۸) ۰۹:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها