پنج شنبه / ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۳:۲۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۷۹۵۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس سرویس عمومی
گزارش فودنا از راه اندازی کارخانه ای مستهلک در مازندران

نکا چوب به دست جوانان احیا شد!

شرکت نکا چوب یکی از قدیمی ترین واحدهای تولیدی و از معدود شرکت های بهره بردار قانونی جنگل است که چندی پیش متاسفانه به دلایل مبهمی دچار مشکلات زیادی شده بود.

در این بین قرارداد طرح حفاظت از جنگل ها نیز در ابتدای سال با شرکت های بهره بردار قانونی تمدید نشد که موجب بیکاری بیش از 3500 نفر کارگر شاغل در این شرکت ها می شد و شرکت نکاچوب را نیز در بر میگرفت. این شرکت در گذشته ای نه چندان دور با 5 خط تولیدی فعال، بخش عمده ای از نیاز کشور به مصنوعات چوبی را تامین می کرد اما شرایط اقتصادی کشور گرد رکود را بر پیکره کارخانه کهن گذاشت و شاهد توقف کامل تمامی خطوط تولیدی آن بودیم.  وضعیت در این شرکت رفته رفته نامساعد تر می شد و مدیریت های متعددی که روی کار می آمدند نمی توانستند راه چاره ای بیاندیشند.
 اما نکته جالب اینجاست که کارگران این مجموعه تولیدی و خدماتی با آنکه سه ماه حقوق نگرفته بودند دست از جنگل نکشیدند و بدون هیچ پشتوانه ای سه ماه بدون حقوق از جنگل محافظت کردند و جلوی قاچاق ده ها تن چوب را گرفتند حتی چندین بار قاچاقچیان که می دانستند محافظان جنگل نکا چوب از حمایت قانونی برخوردار نیستند به آن ها حمله ور شدند و چند نفر را زخمی کردند!
این وضعیت ادامه داشت تا اینکه هیئت مدیره تصمیم گرفت مدیریت این مجموعه را به یک جوان بسپارد شاید وضعیت از حالت وخیمی که دارد خارج شود.
* جوانگرایی و سرحالی کارخانه خسته
حال پس از گذشت کمتر از 2 ماه روحیه جهادی این جوان جواب داده به گونه ای که احیای هر 5 خط کارخانه در دستور کار قرار گرفت تاکنون 1خط به طور کامل احیا، دو خط تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مابقی نیز تا پایان آبان ماه راه اندازی می شود. طرح حفاظت از جنگل نیز تمدید و حقوق معوقه تمامی کارگران پرداخت شد!
نکته قابل تامل در عدم اختصاص ریالی بودجه دولتی در راه اندازی خطوط تولیدی است، این مدیر جوان با اتکا به توانمندی داخلی شرکت و بهره مندی از نیروهای متخصص موجود توانست اقدام به حرکتی تاثیرگذار کند.

مدیر شرکت نکا چوب در گفت و گو با خبرنگار فودنا با بیان اینکه شرکت نکا چوب دارای پنج خط تولید نئوپان، ملامینه، مبلمان، چوب بری و تخته چند لایه است، اظهار کرد: متاسفانه تمامی این خطوط قدیمی و مربوط به 30 سال گذشته است و  به تدریج از سال 90 متوقف شدند.
سعید نوری هدف جدید نکا چوب را تغییر حرکت از خام فروشی به فرآوری دانست و تاکید کرد: با تلاش نیروهای شرکت و با توان داخلی و موجودی انبارها در حال حاضر خط چوب بری فعال، تعمیرات خط ملامینه انجام و خط نئوپان در حال بازسازی است که تا دو ماه دیگر راه اندازی می شوند.
وی از برنامه ریزی تاسیس خط MDF در این واحد تولیدی خبر داد و گفت: یقینا با راه اندازی این خط تولیدی بخش قابل توجهی از نیاز استان تامین خواهد شد.
نوری در بخش دیگری از سخنانش به طرح حفاظت از جنگل شرکت نکا چوب اشاره کرد و گفت:  نکا چوب بزرگترین مجری طرح حفاظتی در کشور است که با 481 کارگر ، 250 هزار هکتار از جنگل های شمال کشور را تحت حفاظت خود قرار داده است، با تلاش های انجام شده قرارداد حفاظتی نیروهای شرکت تا تاریخ 31 فرودین ماه سال 99  تمدید شد.
مدیر شرکت نکا چوب با بیان اینکه این واحد تولیدی و خدماتی علاوه بر نیروی های حفاظتی نزدیک به 150 کارگر در بخش صنعت دارد که در حال حاضر برگشت به کار شده اند، در ادامه تصریح کرد: شرکت نکاچوب چندماه معوقات حقوقی داشت که توانستیم حقوق 3 ماه را پرداخت و یک ماه دیگر به همین نزدیکی واریز می گردد امید است با تهاتر مطالبات و چوب های شکسته خط های دیگر را راه اندازی کنیم.
وی در پایان از شرکت طرح و توسعه آینده پویا و استاندار مازندران بابت پیگیری و حمایت های آنان تقدیر کرد.


(پنج شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸) ۱۳:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها