دوشنبه / ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ / ۱۴:۲۲
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۸۷۶۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی
مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی

امسال تولید گوشت و شیر عشایر کاهش می‌یابد

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی با بیان اینکه عشایر با مشکلات جدی برای تامین علوفه مواجه هستند، از کاهش 20 درصدی تولید گوشت و بیش از 50 درصدی تولید شیر دام عشایر این استان خبر داد

مصطفی پاشاپور‌ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: به دلیل خشکسالی در سال جاری عشایر با مشکلات جدی برای تامین علوفه (هم علوفه وارداتی و هم علوفه سبز) مواجه هستند، چراکه علوفه سبز هر ساله در این زمان برای قشلاق دام جمع‌آوری می‌شد که هم اکنون اصلا موجود نیست و علوفه‌هایی که از روستاهای اطراف و از کشت‌های آبی خریداری می‌شود قیمت آن حداقل 50 درصد افزایش یافته و از طرف دیگر کمیاب است و به سختی تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: هنوز علوفه یارانه‌دار از سوی شرکت پشتیبانی امور دام برای دام عشایر توزیع نشده است و تامین علوفه عشایر با مشکل جدی مواجه است چراکه قیمت تمام شده جو کیلویی 410 تومان است که اگر به صورت یارانه‌دار در اختیار عشایر قرار نگیرد تهیه آن در توان عشایر نیست. از سوی دیگر قیمت گوشت طی سه سال گذشته (از سال 84) ثابت مانده است.

پاشاپور افزود: در حال حاضر عشایر جو را کیلویی 410 تومان، کنسانتره را کیلویی 250 تومان و علوفه سبز را کیلویی 250 تومان برای دام خود تهیه می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر استان آذربایجان شرقی میزان گوشت تولید شده دام عشایر در این استان در سال گذشته را شش هزار و 100 تن عنوان و پیش‌بینی کرد: امسال به دلیل خشکسالی، کمبود و گرانی علوفه تولید گوشت حداقل 20 درصد کاهش یابد.

وی قیمت هر کیلو لاشه گوشت گوسفندی را پنج هزار و 500 تومان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر وزن کشتار دام به دلیل کمبود و گرانی علوفه کاهش یافته و دام‌های ارسالی برای کشتار توسط شرکت پشتیبانی امور دام کیلویی دو هزار و 450 تومان خریداری می‌شود که پایین‌تر از قیمت خرید در بازار آزاد است.

به گفته پاشاپور سال گذشته حدود سه هزار و 100 تن شیر توسط دام عشایر استان آذربایجان شرقی تولید شد که این میزان امسال بیش از 50 درصد کاهش می‌یابد.

(دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۷) ۱۴:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها