چهارشنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ / ۰۱:۰۸
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۸۷۶۲۱
گزارشگر : ۳۵۱۴
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی
رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور:

علت این همه انتقاد به فروشگاه‌های زنجیره‌ای معلوم نیست

رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور از افزایش تعداد شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای به 4 هزار و 600 واحد خبر داد و افزود: تعداد نیروی انسانی که به طور مستقیم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به کار اشتغال دارند 50 هزار نفر است.

امیرخسرو فخریان در نشستی با اصحاب رسانه به موضوع کاهش قیمت در صورت اصلاح ساختار تأمین و توزیع کالا نیز اشاره کرد و توضیح‌داد: در صورت اصلاح ساختار توزیع، قیمت محصولات ۱۵ درصد ارزان می‌شود.‌
وی با اشاره به افزایش سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بازار خرده‌فروشی اظهار داشت: نسبت به سال گذشته که سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بازار خرده‌فروشی 5 درصد بوده باتوجه به آمار و ارقام می‌توان گفت این عدد در سال جاری 2 تا 3 درصد افزایش یافته‌است.
وی در خصوص انتقادات مستمر مدیران اتاق‌های اصناف به فروشگاه‌های زنجیره‌ای، اظهارداشت: اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور چون دیگر اتحادیه‌های کشوری زیرمجموعه اتاق اصناف ایران است و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز عضوی از خانواده بزرگ اصناف هستند و دلیل اینگونه موضع‌گیری مدیران اتاق‌‌های اصناف را باید از ایشان سؤال کرد، چرا که ما علت این همه انتقاد را نمی دانیم.
فخریان ادامه‌داد: مدیران دولتی و مردم از عملکرد فروشگاه‌های زنجیره‌ای رضایت کامل دارند و دلیل آن افزایش استقبال مردم برای خرید از این فروشگاه‌های است.
رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیره‌ای کشور در خصوص اینکه آیا اینگونه زاویه داشتن با فروشگاه‌های زنجیره‌ای ریشه در سهم‌خواهی یا تضاد منافع دارد، سکوت کرده و تنها به گفتن این پاسخ بسنده کردکه این سؤالات را باید مخالفان فروشگاه‌های زنجیره‌ای پاسخ دهند.
فخریان ضمن انتقاد از درج قیمت مصرفکننده روی کالاها افزود: هیچ جای دنیا قیمت مصرف کننده روی کالا ثبت ­نمی شود و فروشنده و مجموعه اش قیمت را مشخص میکنند. در ایران نیز قیمت کالاها تغییرات زیادی داشته و فروشگاههای زنجیره ا­ی مجبورند مدام قیمت کالاها را با قیمت مصرفکننده تطبیق دهند.
وی تصریح کرد: وقتی قیمت مصرف کننده یک کالا در دو ماه چندین بار تغییر میکند، وقتی محصولات جدید با قیمت جدیدکنار محصولات پیشین در قفسه چیده میشوند، مشتری از بالاتر بودن قیمت آن محصول نسبت به مشابه خودش گلایه میکند و به همین دلیل متصدی فروشگاه زنجیره‌ای مجبور است قیمت جدید را روی محصولات قدیمی درج کند.
وی ضمن استقبال  از ورود فروشگاههای زنجیره‌ای به بورس، گفت: سیاست هر شرکت برای ورود به بورس متفاوت است. سال گذشته یک شرکت حاضر در بورس در صف خرید، رکورد بورس را شکست و از زمان عرضه تاکنون سهام آن بیش از سه تا چهار برابر افزایش داشته است.
فخریان با اشاره به پایین بودن سود در فروشگاههای زنجیره‌ای خاطرنشان کرد: تنها با بهره‌وری بهتر و کاهش فاصله تولید تا مصرف میتوانیم کار را بهینه سازیم و چنانچه کسی نتواند بهینه کار کند، موفق نمی‌شود. در عین حال درصد موفقیت در فروشگاههای زنجیره‌ای بسیار کم است و به همین دلیل بسیاری از سازمانها به آن ورود پیدا نمی ­کنند.
رئیس اتحادیه فروشگاه­های زنجیره­ای با بیان اینکه سبد مردم کوچک شده و خرید آنها به سمت کالاهای اساسی رفته است، افزود: قبلا سهم سبد مردم از کالاهای اساسی ۳۰ درصد بود که این رقم امروز به ۵۰ درصد رسیده است و فروش این کالاها سودی برای فروشگاه ها ندارد.
وی با اشاره به کالاهایی که ارز دولتی به آنها اختصاص می یابد، گفت: برای عرضه و توزیع کالاهایی که ارز دولتی اخذ می کنند، از جمله شکر مشکل وجود دارد که این مشکل در کالاهای روغن و برنج هندی چندان جدی نیست. همیشه پیشنهاد این بوده که اختصاص ارز دولتی به این کالاها حذف شده و اجازه دهند با ارز نیمایی وارد شوند.
(چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸) ۰۱:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها