شنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۷۵۲۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

زیره سبز سمنان به بازار بورس می‌رود

مجری طرح گیاهان دارویی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان گفت: عرضه زیره سبز در بورس کالا، شیوه‌ای مناسب برای حذف واسطه‌ها و فروش مستقیم آن به مصرف‌کننده است.

شیما عبدالشاه  با اشاره به اینکه کشت و تولید بدون بازاریابی باعث شکست تولید گیاهان دارویی می شود، افزود: بر این اساس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان سعی به برقراری ارتباط میان تولیدکننده و شرکت‌های دارویی و خریداران داخل و خارج از استان سمنان کرده است.
وی اضافه کرد: در روزهای اخیر با راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی مبتنی بر محصول زیره‌ سیاه در کشور تلاش شده تا در حمایت از کشاورزان زمینه حذف واسطه‌های غیرضروری فراهم شود.
مجری طرح گیاهان دارویی سازمان جهادکشاورزی استان سمنان اظهارداشت: در بورس کالا، کشاورزان خرد هر مقدار محصول تولیدی داشته باشند می‌توانند با قیمت مناسب آن را به فروش برسانند و وجه معامله را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنند.
وی تاکید کرد: انبار پذیرش شده در بورس متعهد است محصولات را تا زمانی که کشاورز تصمیم به فروش آن بگیرد، در شرایط استاندارد نگهداری کند.
تولید بیش از ۷۰۰ تن در هکتار زیره سبز در استان
عبدالشاه بیان داشت: صادرکنندگان و شرکت‌های فرآوری می‌توانند با قیمت شفاف و رقابتی که به صورت روزانه اطلاع رسانی عمومی می‌شود، یک محصول مرغوب را با اطمینان تحویل بگیرند.
وی، عرضه محصول زیره سبز در بورس کالا را یک شیوه مناسب برای حذف واسطه‌ها و فروش مستقیم زیره به مصرف کننده و صادرکننده این محصول و نیز بازگشت به جایگاه جهانی صادرات آن دانست.
عبدالشاه گفت: با توجه به سطح حدود ۸۰۰ هکتاری زیره سبز و تولید بیش از ۷۰۰ تن در هکتار تولید در استان سمنان، ظرفیت ورود استان به این حوزه فراهم و مقدمات اجرایی این امر در حال اجرا است.
ایران از نظر غنای گیاهی و تنوع زیستی در جهان مطرح است و دارای ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهانی است و تعداد گونه‌های گیاهی کشور در حدود هشت هزار گونه است که از نظر تنوع حداقل دو برابر قاره اروپاست.
بیش از ۲هزار و ۳۰۰ گونه از گیاهان کشور دارای خواص دارویی، عطری و صنعتی هستند که استان سمنان واجد ۱۳۰ گونه از آن است.
عملیات توسعه و احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی استان سمنان در وسعت ۱۵ هزار هکتار در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ اجرایی شده است.

(شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸) ۱۲:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها