چهارشنبه / ۹ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۳:۵۷
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۸۷۴۵۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس تغذیه و سلامتی

تولید محصولات غذایی سالم بر پایه نتایج پژوهش‌ها/ از آبغوره و آبلیمو تا اسنک و کمپوت و کنسرو

مدیر گروه پژوهشی فرآوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی از شروع فعالیت‌های تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی این گروه در تولید محصولات غذایی سالم خبر داد.

غلام‌علی گلی موحد با اعلام این خبر اظهار کرد: از سال‌های گذشته در زمینه تولید نیمه صنعتی فرآورده‌های مواد غذایی سالم در پایلوت تحقیقاتی و نیمه صنعتی اکستروژن ورود پیدا کرده‌ایم.
وی با اشاره به تولید انواع فرآورده‌های اکسترودشده نظیر اسنک‌ها در پایلوت تحقیقاتی و نیمه صنعتی اکستروژن، ادامه داد: در راستای تولید محصولات سالم در زمینه اسنک‌ها، از مواد افزودنی و رنگ‌های غیر مجاز استفاده نشده است. ضمن اینکه در تولید آنها علاوه بر ذرت از مواد مغذی دیگر از جمله مغزها و دانه‌های روغنی و انواع حبوبات استفاده شده است.
مدیر گروه پژوهشی فرآوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی از ورود گروه پژوهشی فرآوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی به تولید آبلیمو، آبغوره، رب گوجه فرنگی، انواع مرباجات و ترشیجات، کمپوت و کنسرو در قالب پایلوت تحقیقاتی و نیمه صنعتی فرآورده‌های میوه و سبزی در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های محصولات تولید شده در پایلوت تحقیقاتی و نیمه صنعتی فرآورده‌های میوه و سبزی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی نسبت به محصولات مشابه استفاده از مواد اولیه سالم است که در آنها کمترین میزان سم و کود شیمیایی به کار رفته است.
گلی موحد ادامه داد: برای تولید محصولات این پایلوت مجوزهای بهداشتی و پروانه بهره‌برداری اخذ شده است.در تولید محصولات پایلوت تحقیقاتی و نیمه صنعتی فرآورده‌های میوه و سبزی پژوهشکده علوم و فناور مواد غذایی از ترکیباتی که در محدوده استاندارد قرار دارند استفاده می‌شود تا علاوه بر حفظ عطر و طعم این محصولات، ارزش غذایی آنها نیز حفظ شود.
وی با اشاره به اینکه «بازار این محصولات در سال جاری، جامعه دانشگاهی استان خراسان رضوی است»، تصریح کرد: امیدواریم پس از اخذ پروانه بهره‌برداری، شاهد عرضه محصولات این پایلوت در دیگر بازارهای استان و حتی کشور نیز باشیم.در فازهای بعدی این محصولات، با استفاده از نتایج پژوهشی و با تحقیق و توسعه تلاش خواهیم کرد تا فرایندها و فرمولاسیون تولید محصولات پایلوت تحقیقاتی و نیمه صنعتی فرآورده‌های میوه و سبزی را اصلاح کنیم.
گلی موحد با تاکید بر اینکه قیمت و کیفیت دو اصل مهم رقابتی در صنایع غذایی هستند، اظهار کرد: در این راستا درصدد هستیم تا با کاهش ضایعات، اصلاح فرایند تولید، استفاده از روش‌های نوین در بسته‌بندی و افزایش بهره‌وری هم قیمت محصولات را کاهش و هم کیفیت تولید محصول را افزایش دهیم.
مدیر گروه پژوهشی فرآوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در شرایط کنونی اقتصادی کشور و همچنین افزایش تحریم‌ها برخی از مواد اولیه محصولات غذایی به سختی وارد کشور می‌شوند بنا داریم تا با فعالیت جهادی اقدام به تولید محصولات غذایی سالم کنیم.


(چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸) ۱۳:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها