سه شنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۸ / ۰۹:۱۵
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۸۷۳۹۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

آغاز برداشت خرما از نخلستان‌های سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: برداشت خرما از نخلستان‌های مناطق جنوبی این استان آغاز شده است.

غلام حیدر زورقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برداشت خرما از نیمه آخر خرداد در سیستان و بلوچستان با ارقام زودرس شامل کتومی، نگال و آشوبه شروع و با ارقام دیررس مایکلی و هلیله در آبان به پایان می‌رسد.
 
وی بیان کرد: برداشت خرمای مضافتی با سطح زیر کشت ۲۵ هزار هکتار و خرمای ربی با سطح زیرکشت ۲۱‌هزار هکتار که بیشترین نخلستان‌های سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده اند از نیمه اول مرداد آغاز می‌شود.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سطح زیرکشت محصولات باغی استان ۹۲هزار و ۷۶۰هکتار بوده که ۶۱ درصد آن به زیر کشت خرماست.
 
وی بیان کرد: از ۵۷ هزار هکتار نخلستان در سیستان و بلوچستان ۴۵هزار هکتار بارور بوده و سالیانه بیش از ۲۳۰ هزار تن انواع خرما در این استان تولید و روانه بازار مصرف می شود.
 
زورقی اظهار داشت: خرمای تولید شده سیستان و بلوچستان علاوه بر استان‌های دیگر به کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپایی و روسیه صادر می شود. 
وی گفت: بیشترین نخلستان‌های سیستان و بلوچستان در شهرستان‌های سراوان، ایرانشهر، نیکشهر و سیب و سوران واقع شده است. 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: کشت خرما در استان زمینه اشتغال افزون بر ۴۰ هزار نفر را فراهم کرده است. 
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و غیره دارد. 
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار هر سال توان تولید دو بار محصول را دارند. 
هم اینک در بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در ۸۰ هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود. 
(سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸) ۰۹:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها