سه شنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۸ / ۰۹:۵۰
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۷۲۰۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

تولید ۱۴۴۰۰ کیلوگرم گندم در هکتار/کشاورز کردستانی رکورد زد

یک کشاورز ساکن شهرستان قروه توانست با بهره گیری از کشاورزی صنعتی، از هر هکتار زمین زیر کشت گندم خود، ۱۴ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم گندم برداشت کند.

فصل برداشت گندم از مزارع استان کردستان طی چند روز اخیر آغاز شده است و بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته از سوی مسئولان و متولیان احتمال اینکه بار دیگر کردستان در صدر استان‌های تولیدکننده گندم قرار گیرد زیاد است.
 
داستان صنعتی کردن کشاورزی و همچنین بهره برداری از روش‌ها و شیوه‌های نوین کاشت و برداشت در مزارع این استان طی چند سال اخیر همواره در دستور کار قرار گرفته و در این بین هستند کشاورزانی که با استفاده از توان و خلاقیت خود در این زمینه پیشگام هستند.
 
کیومرث شاه نظری که چند سالی است به عنوان گندم کار نمونه کشوری شناخته می‌شود، توانست با بهره گیری از شیوه‌های کشاورزی صنعتی در تولید محصول استراتژیکی که چند سال است در کشور در تولید آن به خود کفایی رسیده‌ایم، صاحب رکورد جدیدی در کشور شود که پیش از این نیز به نام خود وی ثبت شده بود.
 
این کشاورز ساکن در شهرستان قروه طی چند سال اخیر و با بهره گیری از روش‌های مختلف همواره در زمینه برداشت محصول گندم یکی از افراد برتر استان کردستان بوده و به همین دلیل به عنوان گندم کار نمونه کشوری نیز انتخاب شده است.
 
وی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در سال ۸۸ توانستم ۱۳ هزار و ۲۳۸ کیلوگرم گندم در هر هکتار برداشت کنم که رکورد جدیدی در کشور بود و توانستم بعد از گذشت حدود یک دهه در سال ۹۷ باز هم این رکورد را خودم جابجا کنم.
 
این کشاورز نمونه کشوری با بیان اینکه میانگین برداشت گندم از هر هکتار زمین زراعی آبی پنج هزار کیلوگرم است، گفت: رمز موفقیت من در رسیدن به این مهم فاصله گرفتن از کشاورزی سنتی و قدیمی و رو آوردن به کشاورزی صنعتی و روز دنیا است.
 
شاه نظری افزود: از کشاورزان و گندم کاران درخواست دارم از کشاورزی سنتی بیرون بیایند و به کشاورزی صنعتی و مدرنیزه دنیا رو بیاورند چرا که هم از نظر تولید برای کشور و هم از نظر اقتصادی برای خود آنان بسیار به صرفه است.
 
وی با بیان اینکه وقتی که از روش‌های جدید و نو استفاده می‌کنیم نتیجه کار برای خود ما نیز بهتری می‌شود، عنوان کرد: ما با همان میزان کار روی مزرعه می‌توانیم درآمد بیشتری داشته باشیم و به همین دلیل استفاده از روش‌ها و شیوه‌های نوین در این راستا به نفع خود کشاورز نیز هست.
 
کردستان ظرفیت تبدیل به استان نخست تولید گندم کشور را دارد
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار مهر، بیان کرد: گندم کارانی مانند آقای شاه نظری جزو تولید کنندگان خوب و نمونه کشور هستند و ما تلاش می‌کنیم که بتوانیم این اصول و دانشی که این کشاورز آن را اجرا کرده به سایر مزارع و کشاورزان انتقال دهیم.
 
خالد جعفری ادامه داد: اگر تنها ۱۰ درصد گندم کاران کشور بتوانند مسیر این کشاورز را در پیش بگیرند و کشاورزی صنعتی را در مزارع خود گسترش دهند سالانه می‌توانیم علاوه بر تأمین نیاز کشور میلیون‌ها تن گندم نیز به خارج از کشور صادر کنیم.
 
 
وی با اشاره به آمادگی جهاد کشاورزی استان کردستان در راستای حمایت از طرح‌های خلاقه و ابتکاری در حوزه کشاورزی، گفت: ما در جهاد کشاورزی یکی از اولویت‌های اصلی خود را معطوف به تشویق و ترغیب کشاورزان به استفاده از روش‌های نوین و صنعتی قرار داده‌ایم و در این راستا نیز هر سال تسهیلات زیادی در این بخش به کشاورزان پرداخت می‌شود.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: انتظار می‌رود که در سایه اقدامات صورت گرفته و همچنین با توجه به تشویق و ترغیب کشاورزان بتوانیم روند مکانیزه کردن کشاورزی در کردستان را به صورت جدی دنبال و پیگیری کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ در کل کشور ۱۴ میلیون تن گندم تولید شده است، یادآور شد: این میزان تولید ما را به خودکفایی رسانده به طوری که نیاز نیست حتی یک کیلوگرم گندم به کشور وارد کنیم.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: سال گذشته استان کردستان توانست با بهره گیری از ظرفیت‌های خود بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم در سطح ۵۶۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم برداشت کند که رتبه دوم کشور را بدست آورد.
 
جعفری اظهار داشت: اگر بتوانیم از آبی که در منابع آبی غرب کردستان وجود دارد در شرق استان نیز به خوبی بهره بگیریم و تنها ۲۰ درصد از مزارع گندم دیم را به مزارع آبی تبدیل کنیم می‌توانیم با اختلاف تولید کننده اول ایران در زمینه گندم شویم.
 
کردستان سال گذشته برای اولین بار در تاریخ این استان به عنوان دومین استان تولید کننده در گندم دست پیدا کرد و این در حالی است که تنها بخش اندکی از تولید گندم در استان آبی است و بقیه به صورت دیم کاشت و برداشت می‌شود.
 
فصل برداشت گندم در استان کردستان از هفته قبل آغاز شده و با توجه به شرایط جوی و جغرافیایی این استان پیش بینی می‌شود که این روند تا دو ماه آینده نیز به صورت مستمر در شهرستانهای مختلف این استان ادامه داشته باشد.
(سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸) ۰۹:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها