دوشنبه / ۱۰ تیر ۱۳۹۸ / ۰۸:۰۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۶۷۰۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

پرورش گوسفند جای سپرده‌‎های بانکی را گرفت

افزایش ۲ برابری قیمت گوشت گوسفندی بدون رشد قابل توجه هزینه های تولید و رشد بارش ها در مراتع کشور، فضای جذابی برای رشد سرمایه گذاری در حوزه پرورش دام ایجاد کرده به گونه ای که برخی سرمایه ها از بانک ها به سمت دامداری سوق پیدا کرده است.

سال 98 که با باران های سیل آسا همراه بوده، سال پررونقی را برای بخش کشاورزی ایران رقم زده که اگر از این فرصت استثنایی استفاده شود، با توسعه بخش کشاورزی می توان بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصاد را حل کرد.
یکی از مهم ترین عوامل در هر فعالیت اقتصادی توجه به بازار است و در صورتی که بازار مناسبی برای فروش وجود داشته باشد احتمال موفقیت آن فعالیت اقتصادی بسیار زیاد است؛ این مهم اکنون برای تولید کنندگان گوشت قرمز فراهم شده است و دامداران می توانند از فعالیت اقتصادی که انجام می دهند سود مناسبی به دست آورند.
قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 2 برابر افزایش یافته و هرکیلوگرم آن از 42 تا 43 هزار تومان به 85 تا 95 هزار تومان رسیده است.
در حالی که قیمت گوشت قرمز در بازار افزایش این چنینی داشته است اما هزینه های تولید این محصول در کشور در مقایسه با قیمت مصرف کننده افزایش نیافته است به طوری که هزینه خوراک دام که بیشترین هزینه را برای تولید کنندگان به همراه دارد کماکان از حمایت های دولت بهره مند است و نهاده های دام مانند ذرت و کنجاله سویا  با ارز 4200 تومان وارد می شود وموقعیت استثنایی برای تولید کنندگان این بخش ایجاد کرده است.
وزارت جهاد کشاورزی همواره اعلام می کند که تمام نیاز تولید کنندگان دام و طیور کشور به نهاده ها را با ارز دولتی تامین می کند اما تولید کنندگان مدعی اند که بخشی از این نیاز را می توانند با قیمت مصوب دولتی تامین کنند و مجبور هستند مابقی را  از بازار آزاد تهیه کنند؛ با این وجود تولید در این بخش کماکان بسیار به صرفه است.
 بر اساس اعلام دبیر ستاد تنظیم بازار بعد از توقف واردات گوشت قرمز با ارز 4200 تومانی این محصول رقابتی و عرضه و تقاضایی شده است و دولت دخالتی در تعیین قیمت ها ندارد که این امر شرایط مناسبی را برای تولید کنندگان داخلی مهیا کرد.
همچنین افزایش بارش ها در سال جاری مراتع سرسبزی را در مناطق کوهستانی سراسر کشور ایجاد کرده که به پرورش دهندگان دام های سبک و سنگین سال پررونقی را نوید می دهد.
پرورش دام، محلی برای ورود سرمایه های سرگردان
سود دهی بالا، جذابیت ها را در بخش پرورش دام سبک گوسفندی به حدی افزایش داده است که تولید کنندگان به دنبال جذب سرمایه های سرگردان و حتی کوچک برای تولید و گسترش کار خود هستند.
 شاید در این روزها در کوچه و خیابان پیشنهاد سرمایه گذاری برای پرورش دام حتی با مبالغ کم را شنیده باشید که به افراد پیشنهاد می شود چند میلیون تومانی که در اختیار دارند را بدهند تا بعد از پرواربندی و در نظر گرفتن هزینه تولید اصل پول خود و سود بیشتری از سود بانکی دریافت کنند.
دولت از دامداری ها چه حمایت هایی می کند؟
پرورش و پرواربندی دام سبک در کشور علاوه بر اینکه شامل حمایت های دولتی برای تامین نهاده می شود،  تسهیلات و خدمات دولتی دیگری نیز دریافت می کنند به طوری که تولیدکنندگان این بخش می توانند برای اجرای طرح خود از تسیهلات اشتغال روستایی و عشایری که از محل صندوق ذخیره ارزی تامین شده و سود کمی دارد استفاده کنند؛ همچنین در این بخش سازمان دامپزشکی نیز خدمات بهداشتی به تولید کنندگان ارائه می دهد.
پروش دام سبک فقط تولید گوشت نیست
 هـدف از پـرورش گوسفند چیسـت؟ به طـور کلـی گوسـفند و بـز را می تـوان بـر اسـاس دسـتیابی بـه محصـولات و تولیداتـی کـه ارائـه می کننـد، نگهـداری کـرد و آنهـا را پـرورش داد. از جملـه ایـن تولیـدات می‌تـوان بـه تولید گوشت، پشم، شیر، باروری، زاد و ولد وکود اشاره کرد.
پـرورش دام داشـتی: در دام داشـتی هـدف و منظـور از نگهـداری و پـرورش عبـارت اسـت از حداکثـر تولیـد  بـا توجـه بره (بزغالـه) در سـال و نیـز تولیـد شـیر، فرآوردههـای لبنـی و پشـم(کرک) است.
2 )پـرورش دام پـرواری: پرواربنـدی دام بـه حرفـه و فنـی از دامـداری می گویند، کـه درآن بـا تنظیـم یـک جیـره غذایـی متناسـب و متـوازن در طـی یـک دوره زمانـی مشـخص، اسـتعداد و تـوان تولیـد گوشـت در دام بـروز میکنـد. به عبارتـی پرواربنـدی دام بـه معنـی چـاق کـردن دام (نـژاد گوشـتی) تـا تـوان  دامـداری حرفـه ای، ایجـاب می کند تـا بـرای کسـب حداکثر تولیـد نهایـی دام بـرای تولیـد عضلـه اسـت.
در ایـران مـدت پرواربنـدی دام سـبک از 75 تـا 120 روز و بـه طـور متوسـط 100 روز است. ً هـر زمـان کـه اضافـه وزن را بیشـتر چربـی تشـکیل دهـد بایـد خاتمـه دوره پرواربنـدی باشد.
توجه به عوامـل مختلفـی از جملـه چگونگـی خریـد دام مناسـب و سـالم و ارزان قیمـت، تهیـه علوفـه ارزان قیمـت در فصـول مناسـب و انبارکـردن آن، تأمیـن جایـگاه مناسـب و بهداشـتی و دارا بـودن اطالعات فنـی در مـورد تهیـه جیره هـای متعـادل، سـن و انتخـاب نژادهـای گوشـتی و وضعیـت بـازار در ایجاد یک تولید اقتصادی و سود آوری مناسب بسیار مورد اهمیت است.
انواع جایگاه پرورش دام:
 سه نوع جایگاه برای پرورش گوسفند و بز در نظر می گیرند:
اصوال جایـگاه بـاز: ایـن جایـگاه از چهـار طـرف بـاز و فقـط دارای سـقف به صـورت سـایه بان اسـت و بـرای مناطق گـرم و خشـک مناسـب اسـت (نواحـی فلـات مرکزی و اسـتانهای شـرقی)
جایـگاه نیمه بـاز: جایـگاه نیمه بـاز دارای سـه دیـواره جانبـی بـوده و مسـقف اسـت، معمـولا آن کامـلا بـاز و بـه بهاربنـد متصـل اسـت، ایـن نـوع جایـگاه بـرای مناطـق معتـدل و گـرم و مرطـوب مناسـب اسـت (نواحی اطـراف دریـای خـزر و سـواحل جنوبـی).
 جایـگاه بسـته:  ایـن جایـگاه کامال بسـته و مسـقف اسـت، جایـگاه بسـته توسـط درب و پنجره ها بـه فضای آزاد راه پیـدا می کنـد و بـرای مناطـق سردسـیر مناسـب اسـت (محدوده رشـته کوههـای البـرز و زاگـرس و برخـی نقـاط پراکنـده در نواحـی مرکـزی).
لازم بـه گفتـن اسـت کـه جایـگاه بسـته را می تـوان در مناطـق آب و هوایـی مختلـف مـورد اسـتفاده قـرار داد.
در جایگاه های باز و نیمه باز، فضای لازم برای هر رأس دام بیش از جایگاه بسته است؛ در جایگاههـای بسـته بایـد بـه شـرایط تهویـه سـالن توجـه بیشـتری داشـت و از دریچه هـا و فـن مناسـب برای تهویه آن استفاده نمود که هزینه ها را  افزایش می دهد.

(دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸) ۰۸:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها