یکشنبه / ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۸
سرویس : نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
کد خبر : ۸۶۰۹۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...

کمک ۸۰۰ میلیارد دلاری صنعت نمایشگاهی به اقتصاد جهان/ سالانه بیش از ۶۶۰ نمایشگاه داخلی و بین المللی در کشور برگزار می‌شود

حسین زاده گفت: صنعت نمایشگاهی هر سال بالغ بر ۸۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد جهان کمک می‌کند که ۳۲۵ میلیارد دلار از این رقم را فروش مراکز نمایشگاهی تشکیل می‌دهد.

بهمن حسین زاده، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی در حاشیه روز جهانی صنعت نمایشگاهی گفت: روز جهانی صنعت نمایشگاهی به عنوان یک روز منحصر به فرد در صنعت نمایشگاهی دنیا است که به ابتکار اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی "یوفی" ایجاد شده است تا فعالان صنعت نمایشگاهی در این روز گرد هم بیایند و ایده‌های جدید برای این صنعت ارائه کنند.
حسین زاده افزود: دستیابی کشور‌های دنیا به بیش از ۴۵ تریلیون دلار تجارت جهانی کالا و خدمات در هر سال و رونق شدید صادرات کالا‌های دانش بنیان و توسعه صنعت گردشگری در سال‌های اخیر تا حدود زیادی مرهون برپایی نمایشگاه‌های بین المللی تخصصی در ابعاد وسیعی بود که در دهه‌های گذشته مقرون به سابقه بوده است.
وی بیان کرد: برای نمونه یادآوری می‌شود تا اوایل دهه ۱۳۷۰ در کشور ما سالانه تنها شاهد برپایی چند نمایشگاه بین المللی بازرگانی در تهران بودیم، اما امروزه شاهد برپایی حدود ۵۰۰-۶۰۰ نمایشگاه در ابعاد و تنوع گوناگون در سراسر کشور هستیم و همه استان­های کشور نیز به ایجاد مراکز نمایشگاهی متناسب با امکانات و توانمندی‌های خود اقدام کرده اند.
به گفته مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی ایران؛ برای نشان دادن اهمیت نمایشگاه‌ها در دنیا کافی است به این موضوع اشاره کنیم که در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۱۲۱۷ سایت مهم نمایشگاهی با ظرفیتی معادل ۳۵ میلیون متر مربع سالن سرپوشیده در دنیا وجود داشته است که ۱۳۸ میلیون متر مربع فضای نمایشگاهی در اختیار شرکت کنندگان در نمایشگاه‌ها که بالغ بر ۴.۵۰۰.۰۰۰ موسسه، شرکت، نهاد یا سازمان بوده اند قرار داده اند و در سال ۲۰۱۸ نیز بر اساس آمار UFI حدود ۳۰۳ میلیون نفر از نمایشگاه­های جهان بازدید کرده اند.
حسین زاده با بیان اینکه رونق صد‌ها حرفه یا بخش‌های اقتصادی به گسترش فعالیت‌های نمایشگاهی بستگی دارد، تصریح کرد: این صنعت در سال ۲۰۱۸ برای ۳ میلیون و ۲۴۰ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.
وی با اشاره به اهم فعالیت‌های شرکت سهامی نمایشگاه­‌های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در طول ۵۰ سال گذشته، گفت: این شرکت با فعالیت مستمر خود در گسترش صنعت نمایشگاهی در کشور، تربیت نیروی انسانی برای برپایی نمایشگاه­هایی منطبق با استاندارد‌های بین‌المللی و معرفی توانمندی­‌های بخش‌­های مختلف اقتصادی کشوربه جهانیان نقش ارزنده‌ای ایفا کرده و به یک برند بین المللی قابل اعتماد و مورد تأیید اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی و دفتر بین المللی نمایشگاه‌ها (BIE) تبدیل شده است.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی ایران با اشاره به حضور ایران در اکسپوی ۲۰۲۰ دبی متذکر شد:پس از اینکه بنده به نمایندگی از آقایان رحمانی و ظریف وزرای صمت و امورخارجه مامور برپایی غرفه ایران در اکسپوی دبی شدم تمام تلاش خود را به عمل آوردم تا این نمایشگاه با تکیه بر تمامی توانمندی‌ها و پتانسیل­های کشور عزیزمان ایران و در بهترین حالت خود برگزار شود.
حسین زاده با بیان اینکه شرکت­‌های بسیار زیادی درخواست طراحی پاوین ایران در اکسپوی ۲۰۲۰ را مطرح کرده بودند گفت: از میان این شرکت‌ها ۳۰ شرکت و در نهایت نیز ۱۰ شرکت حائز شرایط شناخته شدند که در مرحله نیم نهایی ۳ شرکت و در نهایت نیز یک شرکت برتر برای طراحی غرفه ایران طی مراسمی معرفی می‌شود.
وی همچنین در مورد راهکار‌های کاهش هزینه در هنگام ساخت و ساز پروژه پاویون ایران در اکسپوی ۲۰۲۰ نیز به این نکته اشاره کرد که برای این امر راهکار‌هایی از جمله استفاده از انواع مختلف مصالح مرقون به صرفه یا تعویض مصالح با انواع مرقون به صرفه‌تر یا ساخت برخی از قطعات و قسمت‌ها در داخل کشور و حمل آن به دبی و غیره  اندیشیده و در نظر گرفته شده است.
وی افزود: صنعت نمایشگاهی در جهان یک صنعت شناخته شده و پر بازده است و در حال حاضر سالانه بیش از۳۲ هزار نمایشگاه در دنیا برگزار می‌شود و در کشور ما نیز نزدیک به ۲۰۰۰ نفر بطور مستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند.
حسین زاده با بیان اینکه سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون نفر از نمایشگاه‌ها در سرتاسر دنیا بازدید می‌کنند، گفت: این صنعت سالانه ۱۴۰ میلیارد دلار به صورت مستقیم و ۳۰۰ میلیارد دلار به صورت غیرمستقیم درآمد دارد و سالانه در کشور بیش از ۶۶۰ نمایشگاه داخلی و بین المللی برگزار می‌شود که از این تعداد بیش از ۴۰۰ نمایشگاه آن تخصصی است.
مدیر عامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی تصریح کرد: در بخش خارجی باوجود تحریم‌ها همچنان این صنعت زنده است و حرکت‌های نوین را دنبال می‌کند و در راستای فرمایشات رهبر انقلاب برای رونق تولید ملی به دنبال ارایه کالا و خدمات شرکت‌های ایرانی به دنیا به خصوص کشور‌های همسایه هستیم و اگر بتوانیم نیازمندی‌های کشور‌های همسایه را پوشش دهیم گام بزرگی در صادرات غیرنفتی برداشته‌ایم.
حسین زاده گفت: در بخش داخلی نیز پیام ما این است که این صنعت اگر جدی گرفته شود می‌تواند در شرایط تحریم‌ها کمک شایانی به اقتصاد کشور کند.
وی درباره اثرگذاری تحریم‌ها بر صنعت نمایشگاهی گفت: ما تاکنون هیچ نمایشگاهی را به سبب تحریم‌ها ملغی نکرده‌ایم هرچند برخی از نامهربانی‌ها و ناملایمات با ما صورت گرفته است که آخرین آن حذف شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه صنایع غذایی پاریس بود.
حسین زاده افزود: اما در همان زمان با برخی از کشور‌های اروپایی توافقنامه چند سالانه منعقد گردید که بر اساس آن شرکت‌های ایرانی می‌توانند با هزینه کمتری در نمایشگا‌های تخصصی آن کشور‌ها حضور یابند.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگا‌ه‌های بین‌المللی در ادامه از ارایه لایحه قانون صنعت نمایشگاهی کشور تا پایان سال ۹۸ به دولت و سپس تصویب آن در مجلس خبر داد و گفت: برخی خلاء‌های قانونی مانع از رشد و توسعه صنعت نمایشگاهی در کشور شده است.
وی گفت: این خلاء‌های قانونی از طریق کارگروهی که ایجاد شده در دست بررسی است تا جزئیات فنی و حقوقی آن تدوین شود.

(یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸) ۱۴:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها