پنج شنبه / ۹ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۷:۲۵
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۸۶۰۲۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

واردات قوطی عامل اصلی بالا رفتن قیمت تن ماهی

رئیس سازمان شیلات ایران دلیل اصلی افزایش قیمت کنسرو تن ماهی را بالا رفتن قیمت قوطی و درب فلزی وارداتی آن دانست و گفت : مشکلی در پرورش و تامین ماهی به عنوان مواد اولیه نداریم.

نبی الله خون میرزایی روز پنجشنبه در حاشیه آئین آغاز رها سازی بچه ماهی های سفید در رودخانه های شیلاتی مازندران در گفت گو با خبرنگاران در ساری با اشاره به اینکه ممانعت شیلات ایران با سازمان حمایت ازحقوق مصرف کنندگان در جلوگیری از افزایش تن ماهی کار ساز نبوده است، افزود: قیمت روغن خوراکی، کارتن، برچسب و بسته بندی ها نیز افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه شیلات درتامین نهاده های اساسی از جمله پودر ماهی وارد کننده است، ادامه داد: در چند سال اخیر کارخانه های فراوری زیادی در کشور ایجاد شده است و مشکلی درخط تولید نداریم.
بررسی ها نشان می دهد که پارسال نرخ هر کنسرو ماهی تن معمولی بین ۶ هزار و ۵۰۰ تا هفت هزار و ۲۰۰ تومان بود که اکنون به حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان افزایش یافته است؛ هر قوطی تن ماهی با کیفیت تر با برندهای مختلف از هشت هزار تا ۹۰۰ تومان، اکنون ۱۴ هزار تا ۱۵ هزار تومان قیمت خورده است.
قیمت کنسرو های ماهی با روغن زیتون، نیز از ۱۲ هزار تومان ۱۸ هزار تومان افزایش یافته است.
خون میرزایی مجموع تولیدات حوزه شیلاتی کشور را در سال ۹۷ حدود یک میلیون و ۲۵۵ هزارتن عنوان کرد و گفت که ۷۷۰ هزار تن از این تولیدات مربوط به بخش صید و صیادی و ۴۸۵ هزار تن مربوط به حوزه آبزی پروری بوده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی توسعه آبزی پروری در استان های شمالی بویژه استان مازندران را مزیت نسبی رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال دانست و گفت: شیلات برای توسعه فعالیت به بستر مناسب زیست محیطی نیاز دارد که یکی از این موارد رودخانه های سالم و عاری از لودگی ها است.
وی با بیان اینکه امروز وضعیت نامناسب رودخانه های استان های شمالی سبب شد تا ۸۰ درصد ماهیان صید شده در سبد جامعه صیادان از محل تکثیر مصنوعی باشد، اظهار داشت: تکثیر مصنوعی بچه ماهیان سفید و کپور و رها سازی در رودخانه های شیلاتی از برنامه های مهم شیلات است که هر سال در حال افزایش است.
خون میرزایی به اهمیت باز سازی ذخایر دریایی و تکثیر ماهیان بومی استان های مختلف کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیت مناسب بارندگی و پر آب شدن رودخانه ها، بالا آمدن سطح اب چاه ها و استخر ها به عنوان مهمترین زیر ساخت توسعه آبزی پروری پیش بینی می شود شیلات با افزایش قابل توجه تولید نماد سال رونق تولید شود.
وی افزود: دارایی های بخش خصوصی می تواند در شیلات سرمایه گذاری شود، چراکه ظرفیت‌های بالایی در تولید و رونق اقتصادی در این بخش نهفته است.
خون میرزایی مازندران را در تامین بچه ماهی‌های پرورشی گرم آبی، سرد آبی و خاویاری ممتاز و محوری در توسعه فعالیت های شیلاتی کشور توصیف کرد و گفت: این استان در باز سازی ماهیان استخوانی و خاویاری خزر نیز پیش گام است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی صید قاچاق ماهیان استخونی و خاویاری در خزر را مشکل اساسی دانست و گفت: یگان حفاظت شیلات نیز توان کافی برای مقابله با قاچاقچیان با توجه به پهنه دریای خزر را ندارد.
با حضور استاندار مازندران و رئیس سازمان شیلات ایران رها سازی ۸۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید در ۲۳ رودخانه شیلاتی منتهی به سواحل مازندرانی دریای خزر آغاز شده است.
مازندران ۳۳۸ کیلومتر ساحل در دریای خزر دارد و طبق آمار سال گذشته حدود ۶ هزار تن انواع ماهی استخوانی کفال، سفید و کپور در این استان صید شده است.
چهار هزارو ۲۰۰ صیاد در مازندران در قالب ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره مشغول به کار هستند.
بر اساس آمار شیلات مازندران پارسال حدود ۸۰ هزار تن انواع ماهی در استان تولید شده است.

(پنج شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۸) ۱۷:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها