شنبه / ۸ تیر ۱۳۸۷ / ۱۱:۳۱
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۴۷۷
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

ایران برای اولین بار به آمریکا ماکارونی صادر می کند

وزارت صنایع در اقدامی جالب و مفید ، با دعوت از خبرنگاران رسانه های مختلف اقدام به برگزاری تورهایی برای آشنایی اصحاب قلم با شرکت ها و صنایع مختلف استان تهران کرده است.

در همین راستا هم روز پنج شنبه گروه نسبتا بزرگی از خبرنگاران روزنامه ها و خبرگزاری های کشور عازم بازدید از خطوط تولید شرکت زر ماکارون شدند.
این شرکت از سال 1384 کار خود را آغاز کرده است و هم اکنون نیز یکی از 3 شرکت مکانیزه تولید ماکارونی در کشور می باشد.
در ابتدای ورود خبرنگاران به محوطه شرکت ، با محیطی تمیز و آرام مواجه شدیم که کارگران همگی با نظم خاصی در حال انجام کارهای محوله بودند. پس از پذیرایی مختصر، مدیر روابط عمومی شرکت جناب آقای مصدق خبرنگاران را به داخل خط تولید برد و مدیر تولید نیز توضیحات جامعی در مورد عملکرد شرکت ارائه کرد.
اولین چیزی که حین ورود به سالن تولید نظر من و بسیاری دیگر از خبرنگاران را به خود جلب کرد، هوای گرمی بود که دستگاه ها در آن کار می کردند. بعدا فهمیدیم این دمای بالا باعث می شود تا محیط مناسب برای رشد و تکثیر باکتری ها به وجود نیاید.
مهندس دارابی مدیر تولید شرکت زر ماکارون در ابتدا توضیحاتی در مورد ماشین آلات شرکت ارائه داد و گفت : تمام ماشین آلات نصب شده در کارخانه زر ماکارون تولید سالهای 2006 به بعد ایتالیا هستند و کارشناسان ایتالیایی نیز برای بررسی صحت عملکرد ماشین آلات در شرکت حضور دارند. از سوی دیگر برای اطمینان از کیفیت بالای تولید، زر ماکارون به طور مستقیم با شرکت تولید کننده ماشین آلات در ایتالیا و از طریق اینترنت در ارتباط است .
مهندس دارابی معتقد بود سالها در کشور توجه خاصی به صنعت تولید ماکارونی نمی شد و برای تولید این محصول نیز از آرد نرم معمولی با نام آرد نول استفاده می شده است. این آرد رنگ سفیدی دارد و برای به وجود آوردن رنگ زرد در آن از مواد افزودنی استفاده می شده است. اما زر ماکارون برای اولین بار در کشور با کشف رقم خاصی از گندم با نام دروم در استان خوزستان ،از آن برای تولید ماکارونی استفاده کرد. این گندم دانه های سخت تری دارد و با داشتن پروتئین زیاد و نشاسته کم بهترین گزینه برای تولید ماکارونی است و به این ترتیب دیگر ماکارونی های تولیدی طعم نان نمی دهند.
مدیر تولید زر ماکارون با اشاره به زمان 8 ساعته برای تبدیل آرد به ماکارونی در خطوط تولید این شرکت گفت : این زمان در دنیا بی نظیر است و باید گفت زر ماکارون کمترین زمان تولید ماکارونی را در دنیا دارد در حالی که این زمان برای شرکت های سنتی چیزی در حدود 24 تا 48 ساعت است .
بعد از صحبت های دارابی وارد بخش اصلی تولید شدیم. البته قبل از آن همگی کفپوش های آبی رنگ و پلاستیکی یکبار مصرفی به پا کردیم تا به همراه خود آلودگی و گرد و غبار را وارد حساس ترین مرکز کارخانه نکنیم .
دستگاه هایی یکپارچه و بزرگ که در کنار هم یک خط تولید را تشکیل می دادند. زر ماکارون هم اکنون 3 خط تولید به طول بیش از 70 متر دارد و تمام مراحل تولید ماکارونی بدون دخالت دست و کاملا بهداشتی با ماشین آلات ایتالیایی صورت می پذیرد .
صدای بالای خطوط تولید مانع آن نشد که من سوال خود را در مورد میزان تولید روزانه هر یک از خطوط نپرسم. دارابی در پاسخ به این سوال من گفت : هر یک از خطوط تولید ما 5 تن در ساعت ماکارونی تولید می کند که این رقم معادل یک روز تولید کارخانه های سنتی است و با داشتن 3 خط تولید، روزانه در حدود 480 تن ماکارونی در این شرکت به تولید می رسد.
همین طور که در کنار خطوط تولید به جلو می رفتیم دستگاه های عظیمی را می دیدیم که بدون وقفه در حال انجام مراحل تولید ماکارونی بودند.
در انتهای خط به بخش بسته بندی رسیدیم. حک شدن نام Bolher بر روی بسته های ماکارونی توجه من را به خود جلب کرد. از مهندس دارابی در مورد آن پرسیدم و او نیز چنین جواب داد: بخش مهمی از تولید ما به صادرات اختصاص می یابد. این نام نیز از برندهای ماست که مشتری آفریقایی زر ماکارون در خواست کرده محصولات خود را با این برند به آنها صادر کنیم.
دارابی در مورد معتبر ترین برند ماکارونی دنیا نیز به من گفت : Barilla معروف ترین برند ماکارونی در دنیاست و قیمت محصولات آن به هر کیلو حدود 3 یورو می رسد در حالی که محصولات ما با کیفیتی بالاتر از آن تنها 1 یورو قیمت دارند.
البته دارابی این مطلب را هم اضافه کرد که با افزایش بسیار زیاد تقاضا برای صادرات محصولات زر ماکارون ان شاء ا... تا سال آینده تعداد خطوط تولید شرکت به 11 عدد می رسند.
بعد از پایان بازدید از خط تولید،به همراه خبرنگاران و مسئولان شرکت به سمت کارخانه ای در کنار کارخانه زر ماکارون رفتیم.
این کارخانه کار تولید آرد را برای زر ماکارون انجام می داد. روزانه چیزی در حدود 1100 تن گندم وارد آسیاب های این کارخانه شده و پس از تبدیل شدن به آرد وارد خطوط تولید مختلف می شوند.
در کنار این کارخانه 4 سیلوی بزرگ گندم در حال ساخت بود که 3 عدد از آنها با ظرفیت هر کدام 50 هزار تن به اتمام رسیده و یکی دیگر نیز مراحل انتهایی ساخت را پشت سر می گذاشت. مهندس سرکشیک مسئول اجرای پروژه های زر ماکارون، که خبرنگاران سوالات مختلفی از او می پرسیدند تنها می توانست به سوالات فنی آنها پاسخ دهد به همین دلیل وقتی سایر خبرنگاران از سیلوها دیدن کرده و به سمت خارج کارخانه می رفتند، من چند سوال فنی از وی پرسیدم.
فرق سیلوهای بتنی و فلزی اولین سوال من از او بود. سرکشیک گفت : استفاده از ورق های گالوانیزه برای ساخت سیلوهای نگهداری گندم بسیار مناسب تر است و ما با نصب 4 سیلوی 50 هزار تنی در مدت 4 ماه در دنیا رکورد زده ایم . این در حالیست که در سایر مناطق دنیا این کار 8 ماه به طول می انجامد.
کنجکاوی من در مورد هزینه ساخت سیلوها نیز بی جواب نماند و سرکشیک هزینه کلی ساخت هر یک از سیلوها را از قرار 35 دلار در هر تن اعلام کرد. با کمی ضرب و جمع به رقم قابل توجه یک میلیون و 750 هزار دلار برای هر سیلو می رسیم که البته بعدا در صحبت های مهندس ناطق مدیر عامل شرکت، با شنیدن فناوری بالا و مزایای استفاده از این سیلوهای جدید، دلیل این قیمت بالا را درک کردم.
بعد از آرزوی موفقیت برای مهندس سرکشیک من هم در سالن مصاحبه شرکت زر ماکارون به سایر خبرنگاران پیوستم و بعد از کمی انتظار مهندس ناطقی مدیر عامل شرکت زر ماکارون در جمع حاضر شد و پس از کمی توضیحات به سوالات خبرنگاران نیز پاسخ داد.
وی سخنانش را با لزوم توجه به فرآوری گندم به عنوان موجودی زنده آغاز کرد و گفت : یکی از دلایل کیفیت پایین آرد و نان در کشور ما عدم توجه به فرآوری گندم است . گندم پیش از تبدیل شدن به آرد باید زمانی جهت استراحت و بازیابی داشته باشد و برای مدتی نزدیک به 6 ماه خواب داشته باشد و در سیلوهایی مجهز مدام هوادهی شده و به چرخش در بیاید.
محمد علی ناطقی که با روی خندان و بسیار متین به سوالت پاسخ می داد در ادامه گفت : در ابتدا ما اقدام به ساخت کارخانه تولید آرد به ظرفیت 600 تن در روز کردیم. این کارخانه تنها با دریافت گندم از دولت و تبدیل آن به آرد معمولی، تعهدات خود را در قبال دولت انجام می داد و بخشی از محصول خود را نیز به شرکت های شیرینی و بیسکویت سازی می فروخت.
اما بعد از کمی با شناخت گندم دروم خط تولید خود را گسترش داده و خطی به ظرفیت 500 تن در روز نیز برای آرد کردن این رقم گندم ساختیم . در ایران در حدود 400 کارخانه تولید آرد وجود دارد که به دلیل سختی بالای گندم های دروم هیچ کدام از آنها آرد دروم تولید نمی کردند.
اما از سوی دیگر شرکت های ماکارونی سازی کشور نیز تنها می توانستند از همین آرد های معمولی به تولید ماکارونی بپردازند و نمی توانستند آرد دروم را مورد استفاده قرار دهند.
همین امر ما را بر آن داشت تا کارخانه ماکارونی زر را احداث کرده و برای اولین بار در کشور با آرد مخصوص سمولینا که از گندم دروم به دست می آید به تولید ماکارونی بپردازیم.
وی افزود : 70 سال از زمان تولید ماکارونی در کشورمان می گذرد اما فقط 15 سال است که فناوری جدید وارد شرکت های ایرانی شده است با این وجود به دلیل عدم استفاده از آرد مخصوص سمولینا کشورمان هیچ صادراتی در بخش ماکارونی نداشت.
ناطقی با اشاره به زحمات بالای زر ماکارون برای معرفی محصولش به کشورهای مختلف ادامه داد: در اولین سال فعالیت خود یعنی سال 84 تنها موفق به صادرات 100 هزار دلار ماکارونی شدیم. این رقم در سال بعد رشد چشمگیری داشت و به 3 میلیون دلار رسید.
روند استقبال از ماکارونی ایرانی به حدی رشد کرد که در سال 1386 زر ماکارون توانست 6 میلیون دلار ماکارونی به خارج صادر کند و در دو ماهه نخست سال جاری هم موفق به صادرات 2 میلیون دلار ماکارونی شده ایم.
ناطقی با اشاره به اعتماد بسیار زیاد خارجی ها به محصولات ایرانی و اسلامی و اطمینان از پاک بودن آنها گفت : کشورهای حاشیه خلیج فارس ، کشورهای آسیای مرکزی ، تمام کشورهای آفریقایی و کشورهای اروپای شرقی استقبال بسیار بالایی از محصولات ما داشته اند و همین امر ما را بر آن داشته تا 30 درصد از کل محصول تولیدی خود را به صادرات اختصاص دهیم.
مدیر عامل زر ماکارون با اشاره به صادرات 500 تن ماکارونی به لس آنجلس آمریکا برای اولین بار در تاریخ کشور آن را اقدامی قابل توجه و نمایانگر کیفیت منحصر به فرد محصولات ایران دانست .
او ترکیه را رقیب جدی ایران در بازارهای جهانی خواند و گفت : ما سالانه چیزی در حدود 15 هزار تن ماکارونی صادر می کنیم در حالی که ترکیه 10 برابر ما صادرات دارد اما به شما قول می دهم به زودی ما از ترکیه نیز در بخش صادرات پیشی خواهیم گرفت .
وی دلیل موفقیت ترکیه را سابقه 30 ساله در استفاده از آرد سمولینا دانست و گفت : در ایتالیا استفاده از آردی غیر از سمولینا برای تولید ماکارونی جرم محسوب می شود.
ناطقی در آخر به برخی از مشکلات صنایع تولیدی ماکارونی کشور نیز اشاره نمود و افزود: متاسفانه دولت ما را در خرید گندم تنها گذاشته و بانک ها نیز دیگر هیچ تسهیلاتی در اختیار ما قرار نمی دهند. دیگر ما مجبوریم خود برای خرید گندم اقدام کنیم و این امر به معضل بسیار بزرگی برای ما تبدیل شده و به زودی صدای سایر شرکت های شیرینی و کیک سازی نیز بلند می شود.
وی در انتها به نکته جالب دیگری نیز اشاره کرد و آن خرید ساخت یک خط تولید نان لواش از آمریکا بود. وی می گفت اگر در تمام اروپا بگردید نمی توانید ماشین آلاتی برای ساخت نان لواش پیدا کنید اما آمریکایی ها به تازگی خط تولیدی ساخته اند که می تواند نان لواش با ماندگاری 2 ماهه تولید کند. ما نیز قصد داریم با واسطه ترکیه این خط تولید را به زودی وارد کشور کنیم.
ناطقی با تعریف و تمجید از مهندسان باهوش و با استعداد ایرانی خاطر نشان کرد: نرم افزار ماشین آلات خریداری شده از ایتالیا کاملا آمریکایی است اما دو مهندس جوان ایرانی توانستند این نرم افزار را برای ما تولید کنند. این موضوع ایتالیایی ها را شگفت زده کرده بود و همین امر سبب شد تا آنها از ما بخواهند به دلیل هزینه های پایین تولید در ایران، بخشی از خطوط تولیدشان را ما در ایران ساخته و به کشورهای دیگر صادر کنیم.
پس از پایان سخنان مهندس ناطقی، خبرنگاران با اطلاعات بسیار جامع و کامل تر محل شرکت را ترک کردند.
امیدواریم زرماکارون و تمام شرکت های بزرگ و کوچک ایرانی که در راستای تعالی نام ایران و ایرانی در بازارهای جهانی تلاش می کنند هر روز دستاورد جدیدی برای مملکت اسلامی امان به ارمغان بیاورند .

(شنبه ۸ تیر ۱۳۸۷) ۱۱:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها