چهارشنبه / ۵ دی ۱۳۹۷ / ۰۸:۱۶
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۲۱۸۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس اقتصاد

حذف یارانه افرادپردرآمد دربودجه ۹۸ آری یا نه؟

این ماه، نود و چهارمین یارانه نقدی ۴۵ هزار و۵۰۰ تومانی که ۴ هزار و ۱۰۰میلیارد تومان هزینه برای دولت داشته است به حساب مردم واریزشد، یارانه ای که به حساب فقیر و غنی واریز می شود!

سهم یارانه در بودجه امسال۳۰ هزار میلیارد و برای افزایش حداقل مستمری خانواده های هدف 7 هزار میلیارد و در مجموع  ۳۷ هزارمیلیارد تومان در نظرگرفته شده است. این درحالی ست که گزارش اخیر مجلس نشان میدهد تنها درپنج ماه اول امسال ۱۷هزار و۸۰۰ میلیارد برای یارانه ها هزینه شده یعنی به حساب ۷۸ میلیون ایرانی یارانه واریز میشود درحالی که با حذف سه دهک بالا باید به حدود۵۶ میلیون نفر یارانه تعلق بگیرد!
طبق قانون هدفمندی یارانه ها و مصوبه مجلس می بایست یارانه نقدی افراد پردرآمد حذف شود و به گفته هادی قوامی عضو هیئت رییسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی دولت دراین زمینه تخلف کرده و باید این قانون اصلاح شود و یارانه افراد نیازمند افزایش یابد.
اما شواهد نشان می دهد دولت تصمیمی قطعی برای حذف دهک های بالا و ثروتمندان ندارد!
غلامرضا تاجگردان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته یارانه دهک های بالا مثل سنوات گذشته است که اگر بتوانند آن را حذف میکنند‌ البته دولت درگذشته فرصت های خوبی برای حذف یارانه این افراد داشت که انجام نشد و بعید است در این شرایط هم حذف شود.
ازطرفی رحمانی فضلی وزیرکشور نیز دراین باره گفته درلایحه بودجه ۹۸ پیش بینی شده استانداری ها یارانه ۳دهک را حذف و ازمحل آن درجهت توسعه حمل ونقل ،تولید و معیشت افراد بی بضاعت استفاده کنند. 
با این تفاسیردر دولت آشفتگی برای مشخص شدن وضعیت یارانه های افراد پردرآمد وجوددارد وحتی شاهد پاسکاری دولت در این زمینه هستیم چراکه استانداری ها اختیارات قانونی برای حذف یارانه دهک های بالا راندارند و این امر موجب پیدایش مسائل حاشیه ای مختلف دربین مردم و استانداری ها میشود.
حال جای سوال است چرا دولت تا کنون نتوانسته درسبد یارانه های نقدی،افراد ثروتمند را حذف کند تا این هزینه اضافی در این اوضاع اقتصادی صرف امور مهمتری شود که بتواند دردی از مردم عام جامعه دوا کند.امید است در بودجه سال ۹۸ تدبیری اساسی برای این امر اندیشیده شود. زهرا حسنلو - تحلیلگر اقتصادی

(چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷) ۰۸:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها