شنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ / ۱۵:۲۵
سرویس : غذای کودک، تنقلات و مکمل ها
کد خبر : ۸۱۸۰
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس غذای کودک، تنقلات و مکمل ها

تولید اسنک حجیم و غنی شده با پروتئین ماهی توسط شرکت گلفام طلایی البرز ( سیپا) جایگزین مناسب و کاملا متفاوت به جای پفک

به گزارش خبرگزاری فودنا و در گفتگو با مدیر عامل گلفام طلایی البرز، این شرکت اولین شرکتی است که در ایران و جهان اقدام به تولید انبوه اسنک حجیم و غنی شده با پروتئین ماهی تحت لیسانس موسسه تحقیقات شیلات ایران نموده است.

مهندس مجید حسینی مدیر عامل گروه تولیدی سیپا در گفتگو با خبرنگار سایت فودنا در خصوص نوع آوری این شرکت گفت: مفتخریم در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال نوع آوری و شکوفایی نام گذاری فرمودند گروه تولیدی سیپا برای اولین بار در جهان موفق به تولید اسنک حجیم و غنی شده با پروتئین ماهی گردید.

وی ادامه داد : ایده تولید اسنک ماهی از آنجا نشئت گرفت که، استفاده از ماهی را به آسانترین شکل ممکن یعنی تنقلات در سبد مصرف مردم خصوصا کودکان و نوجوانان قرار می دهد و فراورده های ماهی بدون نیاز به پاک کردن، پختن، نگهداری در یخچال و ... به راحتی در اسنک سیپا فراهم گردیده است، لذا ارائه چنین محصولی بهترین ماده غذایی یعنی ماهی را به راحتترین نوع مصرف یعنی اسنک تبدیل نموده است که یک تحول و نقطه عطف در این صنعت می باشد.

مدیر عامل گروه تولیدی سیپا افزود : طبق تحقیقات انجام شده در چند سال اخیر کودکان ایرانی دچار کوتاهی قد گردیده اند که یکی از دلایل عمده آن مصرف تنقلات پرحجمی است که باعث سیری کاذب می شود و کودکان را نسبت به خوردن سایر مواد غذایی بی اشتها می سازد که با مصرف این نوع محصول خاص و جدید که حاوی میزان بسیار بالایی از پروتئین ماهی و امگا 3 می باشد می توان بر این معضل غلبه کرد.

همچنین مهندس شاه محمدی مجری طرح اسنک ماهی توضیحات جامعی را در این خصوص بیان نمودند:  پفک نمکی یکی از تنقلاتی است که به دلیل ارزش غذایی پایین آن خصوصا در کودکان و نوجوانان که نیازمند غذای مغذی برای رشد هستند موجب سیری کاذب می شود و علیرغم ارزش غذایی پایین به دلیل راحتی مصرف و نگهداری ، به شدت مورد توجه مردم خصوصا گروه های سنی کودک و نوجوان قرار گرفته است، از سوی دیگر ماهی یک ماده غذایی پرارزش می باشد که به دلیل سختی آماده سازی و وجود استخوان و تیغ ، بوی تند در هنگام پخت، حساسیت و ظرافت و سختی در نگهداری علیرغم ارزش غذایی بالا در جامعه ما کمتر مورد توجه و دسترسی بوده است این مهم انگیزه شکل گرفتن پروژه ای تحت عنوان اسنک ماهی در موسسه تحقیقات شیلات ایران واقع گردید .

 

پفک نمکی یکی از تنقلاتی است که به دلیل ارزش غذایی پایین آن خصوصا در کودکان و نوجوانان که نیازمند غذای مغذی برای رشد هستند موجب سیری کاذب می شود و علیرغم ارزش غذایی پایین به دلیل راحتی مصرف و نگهداری ، به شدت مورد توجه مردم خصوصا گروه های سنی کودک و نوجوان قرار گرفته است، از سوی دیگر ماهی یک ماده غذایی پرارزش می باشد که به دلیل سختی آماده سازی و وجود استخوان و تیغ ، بوی تند در هنگام پخت، حساسیت و ظرافت و سختی در نگهداری علیرغم ارزش غذایی بالا در جامعه ما کمتر مورد توجه و دسترسی بوده است این مهم انگیزه شکل گرفتن پروژه ای تحت عنوان اسنک ماهی در موسسه تحقیقات شیلات ایران واقع گردید .

این عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات شیلات ایران افزودند: هرچند طرح اصلی این ایده از دکتر Paol Bartels  از دانشگاه واخینگن هلند بوده است و ابتدا مقرر بوده این پروژه بصورت مشترک بین موسسه تحقیقات شیلات ایران و انستیتو تحقیقات شیلات هلند  صورت گیرد. اما  به دلیل کاهش سطح روابط سیاسی ایران و اروپا از جمله هلند این همکاری متوقف و تمامی پروژه توسط متخصصین ایرانی در موسسه تحقیقات و با همکاری شرکت صنایع غذایی سیپا انجام گرفته است و حاصل 2 سال تحقیق منجر به صدور گواهینامه ثبت اختراع به شماره 43927 به تاریخ 19/8/1386 در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی گردیده است .

مخترع این طرح بیان کرد: نگهداری این محصول با بسته بندی های پیش بینی شده برای آن به راحتی پفک معمولی بوده و علیرغم وجود گوشت ماهی  در آن نیاز به نگهداری در یخچال و غیره نداشته و زمان نگهداری آن معادل پفک معمولی است اما  از سوی دیگر وجود پروتئین با ارزش بالای ماهی در آن نقص پروتئین نباتی موجود در پفک را جبران کرده و علاوه بر افزایش کمیت کیفیت پروتئین پفک را نیز بهبود می بخشد و ارزش پروتئین گیاهی را به پروتئین حیوانی ارتقا می دهد.

همچنین کلیه مواد مغذی موجود در ماهی از جمله اسید چرب امگا 3 که امروزه اعجاز غذاهای دریایی محسوب می شود و سایر مواد معدنی و ویتامین های ماهی به پفک منتقل و مصرف کنندگان آن را منتفع می سازد.

 مهندس شاه محمدی در خصوص مزیت دیگر اسنک ماهی سیپا عنوان کرد : این محصول به لحاظ طعم نسبت به پفک قابل تشخیص نبوده و در جوامع آماری نظرسنجی شده که از جمله در مدارس تهران با استقبال بی نظیری روبرو گردیده است.

 در خاتمه مدیر عامل گروه تولیدی سیپا ضمن تشکر از ریاست محترم موسسه تحقیقات شیلات ایران جناب آقای دکتر مطلبی  به دلیل مساعدت ویژه ایشان در پیشرفت طرح افزودند این محصول اینک در مراحل صدور  پروانه ساخت قرار دارد و بزودی به بازار عرضه خواهد شد و به جهت نظر سنجی و یازاریابی بهتر در پانزدهمین نمایشگاه اگروفود که در تاریخ 5 الی 8 خردادماه برگزار می گردد در غرفه سیپا  (سالن 44 ) به مردم بزرگوار ایران عرضه می گردد.

Sipa

 

(شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۷) ۱۵:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها