دوشنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۷ / ۰۸:۳۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۰۹۴۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ضرورت توسعه نظام دامپروری صنعتی در کشور

یک مقام مسئول گفت:بازار گسترده ای در زمینه گوشت گوسفندی در دنیا وجود ندارد، از این رو چاره ای جز توسعه ساختار نظام دامپروری صنعتی در داخل نداریم.

علیرضا عزیزاللهی مدیرعامل اتحادیه دامداران در باره آخرین وضعیت قاچاق دام اظهار کرد: اگرچه اخیرا وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که سالانه 2 میلیون راس دام از کشور قاچاق می شود، اما به سبب عدم ثبت آمار نمی توان اظهار نظری راجع به این موضوع داشت.
وی با اشاره به اینکه قاچاق دام امری اجتناب ناپذیر است، افزود: هر از گاهی صادرات دام به دلیل تغییرات در بهای گوشت قرمز ممنوع می شود که در چنین شرایطی قاچاق دام افزایش می یابد که به همین خاطر از مسئولان دولتی انتظار می رود که در طول سال مجوز رسمی و قانونی برای  خروج دام از کشور صادر کنند تا علاوه بر امکان نظارت دستگاه های مسئول، ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد بازگردد.
عزیزاللهی در پاسخ به این سوال که آیا می توان از خروج غیرقانونی دام در کشور جلوگیری کرد، بیان کرد: با وجود 2 هزار کیلومتر مرز آبی، جلوگیری از قاچاق دام با ابزار انتظامی غیرممکن است.
وی درباره مشکلات کنونی در تنظیم بازار گوشت قرمز گفت: در گذشته عمده گوشت قرمز مورد نیاز از طریق ساختار سنتی و عشایری تولید می شد که بتدریج با از بین رفتن ساختار سنتی، نیاز کشور از طریق سیستم صنعتی تامین می شود و از این رو نمی توان انتظار داشت که با قیمت ارزان ، گوشت در بازار داخل توزیع شود.
بیشتر بخوانید: ثبات قیمت گوشت در بازار/گوشت وارداتی سر از بازار سیاه درآورد
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در دامداری های سنتی و عشایری عمده علوفه مورد نیاز از محل منابع ملی تامین می شد،بیان کرد: این درحالی است که هم اکنون افزایش هزینه های انرژی، دستمزد و نوسان نرخ ارز به شدت قیمت تمام شده گوشت را افزایش می دهد و تنها توزیع گوشت ارزان قیمت منوط به پرداخت یارانه از سوی دولت است.
وی ادامه داد: اگرچه جمعیت دام سنگین در کشورهای برزیل و هند بالاست، اما در چند سال گذشته ، مصرف گوشت منجمد گوساله به گوشت گوسفندی تازه گرایش پیدا کرده است که همین امر موجب شده تا عمده واردات از آسیای میانه و استرالیا انجام شود.
مدیرعامل اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه جمعیت دام سبک در کشورهای آسیای میانه و استرالیا محدود است، افزود: با توجه به آنکه سایر کشورهای دنیا از کشورهای آسیای میانه و استرالیا گوشت دام سبک مورد نیاز خود را تامین می کنند و بازار گسترده ای در زمینه گوشت گوسفندی در دنیا وجود ندارد، از این رو چاره ای جز توسعه ساختار نظام دامپروری صنعتی نداریم .
وی در پایان با اشاره به اینکه سالانه یک میلیون و 100 هزارتن گوشت قرمز مورد استفاده قرار می گیرد، تصریح کرد: این درحالی است که 850 هزارتن از این میزان در داخل تولید شده و مابقی نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود.

(دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷) ۰۸:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها