شنبه / ۱۲ آبان ۱۳۹۷ / ۰۹:۳۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۰۸۷۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

پرورش ماهیان زینتی فرصتی برای اشتغالزایی

بخش های مختلف شیلات همواره مورد توجه و تاکید مسوولان در جهت اشتغالزایی و رشد و توسعه اقتصادی است که در این میان پرورش ماهیان زینتی به دلیل زودبازده بودن جایگاهی ویژه برای علاقه مندان به سرمایه گذاری در این بخش دارد.

به اعتقاد کارشناسان امروزه یکی از جاذبه های گردشگری در بسیاری از کشورها ایجاد فضایی متنوع با استفاده از ماهیان زینتی است.
پرورش ماهیان زینتی، علاوه بر اشتغالزایی در حفظ تنوع‌ زیستی و افزایش جاذبه های گردشگری موثر بوده و از این طریق نقش بسزایی در جهش اقتصادی بسیاری از کشور‌های توسعه یافته دارد.
سالانه 200 میلیون قطعه ماهی زینتی در ایران تولید می شود و به اعتقاد کارشناسان، خلیج فارس زیستگاه بیش از 250 گونه از ماهیان زینتی است که تاکنون تعداد کمی از آنها شناسایی شده است.
امپراطور ماهی، از ماهی های تزیینی نادر در دنیا است که در آبهای خلیج فارس زیست می کند.
ماهیان زینتی که در آبسنگ های مرجانی زندگی می کنند و از گونه های سطح زی هستند، ذخایر فراوان تری در خلیج فارس دارند.
بیشترین گونه های ماهیان زینتی «دوشیزه و ملوان ماهیان» هستند و «دلقک ماهیان، طوطی ماهیان و جراح ماهیان » که با مرجان ها و شقایق ها همزیستی دارند فراوانی کمتر اما اهمیت اکولوژیکی بیشتری دارند.
** 700 هزار قطعه بچه ماهی زینتی در هرمزگان تولید شده است
استان هرمزگان در جنوب ایران از جمله استان های مهم و راهبردی در حوزه شیلات است که ظرفیت های ویژه ای در جهت توسعه اقتصادی و اشتغالزایی داشته و همواره طرح های این بخش از جمله پرورش ماهی در قفس و توسعه مزارع پرورش میگو مورد توجه ویژه قرار دارد.
اما یکی از فرصت های خوب حوزه شیلات هرمزگان در جهت اشتغالزایی، تکثیر و پرورش ماهیان تزیینی (آکواریومی) با توجه به ظرفیت های موجود در این استان است.
رییس اداره توسعه ماهیان دریایی شیلات هرمزگان در این خصوص گفت: تکثیر و پرورش ماهیان تزیینی فرصتی مناسب،مطمئن و زود بازده برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان شیلات و علاقه مندان این صنعت است.
عبدالرسول دریایی بیان داشت: هم اکنون در استان هرمزگان شش مرکز تولید ماهیان زینتی آب شور و شیرین وجود دارد که سال گذشته افزون بر 700 هزار قطعه بچه ماهی در این مراکز تولید شده است.
وی افزود: از این شش مرکز سه مرکز در قالب آب شور و سه مرکز در قالب آب شیرین در حال فعالیت است و ماهیان زینتی از هرمزگان به سراسر کشور به ویژه استان های فارس، تهران و اصفهان ارسال می شود.
دریایی بیان داشت: مراکز آب شور هرمزگان در سال های اخیر موفق به تولید انواع ماهیان زینتی دریایی و انواع دلقک ماهیان شده اند که این موفقیت ها خودکفایی استان در این حوزه را در پی داشته است.
وی تاکید کرد: حمایتهای دولت و شیلات ایران در ممنوع کردن ورود ماهیان زینتی که در داخل کشور تولید می شود گامی مهم برای توسعه بازار و حمایت از تولیدات داخلی هرمزگان است.
رییس اداره توسعه ماهیان دریایی شیلات هرمزگان گفت: با افزایش توسعه این مراکز و حمایت شیلات از سرمایه گذاران این صنعت،آینده خوبی برای این صنعت متصور هستیم.
دریایی از علاقه مندان خواست جهت ورود به این صنعت و کسب اطلاعات بیشتر به معاونت آبزی پروری اداره کل شیلات هرمزگان مراجعه کنند.
** توسعه صنعت پرورش ماهیان تزیینی نیازمند حمایت است
یک دانش آموخته رشته شیلات در هرمزگان معتقد است: توسعه تولید ماهیان زینتی گامی موثر در راستای اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است.
رضا مکیلانی بیان داشت: با تکثیر و تولید این ماهیان در هرمزگان فشار از روی ذخیره طبیعی این گونه ها در آبهای خلیج فارس برداشته می شود.
وی ادامه داد: اما لازمه تحقق این موضوع حمایت ویژه از فعالان این بخش و ارایه تسهیلات مورد نیاز با شرایط آسان و رفع کمبودهای موجود از جمله نبود کلینیک های تخصصی آبزیان در هرمزگان است.
مکیلانی تصریح کرد: برخی ها می گویند که با داشتن حداقل امکانات از قبیل فضای 12 مترمربعی، آب در حد مصرف خانگی و انشعاب برق خانگی، می توان برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی در این حوزه اقدام کرد، در حالی که در عمل اینگونه نبوده و نیازمند فراهم بودن امکانات بیشتری است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر باید فرآیند کسب مجوزهای لازم از دستگاه های مربوطه را نیز در نظر گرفت که گاهی به دلیل طولانی بودن و ایرادهای وارده فرد از ادامه کار ناامید می شود.
**فرصت اشتغالزایی با پرورش ماهیان زینتی را جدی بگیریم
در سالهای اخیر با توجه به توسعه آپارتمان نشینی و دور افتادن انسان از طبیعت، شرایط به گونه ای رقم خورده که بازار ماهی های زینتی رونق گرفته و زمینه ساز ایجاد مشاغل مختلف شده است.
امروز شاهد آن هستیم که در بسیاری از شهرها ده ها مغازه به خرید و فروش این آبزیان زینتی اشتغال دارند و سود قابل توجهی نیز از این صنعت کسب می کنند.
هم اینک با افزایش فرهنگ نگهداری آکواریوم و ماهیان زینتی، تقاضا برای تهیه این گونه ماه بیشتر شده که این مساله پرورش این ماهیان را در صورت حمایت های بیشتر، به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه کرده است.
از همین رو اجرای طرح های پرورش ماهیان زینتی به جهت سهولت تکثیر و عام پسندی در صورت حمایت های ویژه می تواند نقش بسیار ویژه ای در جهت رونق اقتصادی منطقه و اشتغالزایی داشته باشد.

(شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷) ۰۹:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها