دوشنبه / ۷ آبان ۱۳۹۷ / ۱۳:۰۶
سرویس : کسب و کار، برندینگ
کد خبر : ۸۰۷۸۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
ام بی ای نیوز
سرویس کسب و کار، برندینگ

بازار دیگر رقابتی نیست، باید متحد شویم

سامی اسعدی مدیرمارکتینگ هلدینگ مزمز اظهار داشت :مارکتینگ معلول بازار رقابتی‌ست. بازاری که رقبا در حال رقابت و تولید محصولات جدید برای گسترش سهم خود هستند. اما بازار حاضر حال چنین نیست و آنقدر دچار نوسانات شده که دیگر مارکتینگ در آن معنای اصلی خود را از دست داده است.

به همین منظور گفتگویی را با "سامی اسعدی مدیرمارکتینگ هلدینگ مزمز" داشته است. پاسخ‌های اسعدی به سئوالات، برگرفته از تجربه و تخصص ایشان در بازار است که در ادامه می‌خوانید.

درباره فعالیت‌های اخیر بازاریابی و تبلیغات شرکت مزمز برایمان بگویید؟
شرکت مزمز سال گذشته کمپین "بامزه باش" را با هدف معرفی محصول جدیدش اکران کرده است. در کمپین مورد نظر محتوای متناسبی با گروه مخاطبان خاص این محصول تولید و منتشر شد. در همین راستا شرکت مزمز حضور فعالی نیز همزمان با بازی‌های جام جهانی در عرصه تبلیغات داشته است.

شرکت مزمز؛ اخیر نیز همزمان با بازگشایی مدارس کمپینی را اجرا کرده است. در این کمپین که رویکرد محصول محور دارد، از رسانه‌های مختلفی مانند تلوزیون و محیطی استفاده شده است. این کمپین گروه مخاطبان نوجوان و جوان را هدف گرفته است. در کمپین مورد نظر محصولات گروه آجیل و مغزهای برند مزمز محور قرار گرفته‌اند. محصولاتی که با بازگشایی مدارس با افزایش فروش روبرو می‌شوند. علت افزایش نیز به اطمینانی که خانواده‌ها نسبت به محصولات باکیفیت مزمز دارند، بازمی‌گردد. در راستای این کمپین فعالیت‌هایی نیز در حوزه تبلیغات BTL انجام شده است. در این بخش محصولات با بسته‌بندی خاص و متناسب با حال و هوای روزهای بازگشایی مدارس و با پروموشن در فروشگاه‌ها عرضه شده‌اند. در کنار محصولات گروه آجیل برخی از اسنک‌ها که مغذی و از چربی کمتری برخوردار هستند نیز با تخفیفات ویژه‌ در فروشگاه‌ها عرضه شده‌اند. در بسته‌بندی‌های عرضه شده محصولاتی قرار گرفته‌اند که شاید دسترسی برخی از مخاطبان به آنها کمتر باشد. چنین عملکردی باعث شده که مخاطبان با سبد محصولی متنوع مزمز آشنا شوند.

مزمز؛ بازار دیگر رقابتی نیست، باید متحد شویم



شرکت مزمز اخیر فعالیت‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است، در این باره توضیح بفرمایید؟
به نظرم در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی؛ رسانه‌های قدرتمندی برای افزایش آگاهی مخاطبان نسبت به برندها هستند. رسانه‌های تبلیغاتی که از لحاظ هزینه نیز به صرفه هستند. چنین رسانه‌هایی برای برندهای مانند مزمز کاربردی‌ترند. چون قشر قابل توجه‌ای از گروه مخاطبان برند مزمز از رسانه‌های تبلیغاتی مانند تلویزیون فاصله گرفته و حضور گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی دارند. گروه مخاطبان اصلی برند مزمز نوجوانان و جوانان هستند که طبق آمار اعلام شده نزدیک به هشتاد درصد آنها در فضای مجازی حضور دارند. ارتباط با این دسته از مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی نیز راحت‌تر است. البته ارتباط به شیوه عملکرد برند نیز بازمی‌گردد که باید به همین منظور برنامه‌های متنوعی را در جهت جذب مخاطب اجرا کند.

مزمز؛ بازار دیگر رقابتی نیست، باید متحد شویم



چه بازخوردهایی را در مدت زمانی که در شبکه‌های اجتماعی حضور دارید بدست آورده‌اید؟
برند مزمز مدت‌هاست در شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام حضور دارد. اما این برند در تلاش بود که مخاطبان خود را افزایش دهد. بهترین زمان برای حضور قوی تر در این شبکه اجتماعی جام جهانی بود. زمانی که آگهی‌های تبلیغاتی مزمز همزمان در رسانه‌های دیگری مانند تلویزیون نیز پخش و برند از این طریق می‌توانست از همپوشانی رسانه‌ها در جهت افزایش مخاطبان استفاده کند. فعالیت‌های تبلیغاتی برند مزمز با بازخورد قابل توجه‌ای مواجه و بازدید از آگهی‌ها در صفحه اینستاگرام قابل توجه بود. در حال حاضر صفحه اینستاگرامی برند مزمز نزدیک به هفتاد هزار عضو دارد. ویدیوهای تبلیغاتی منتشر شده در این صفحه نیز با بازخورد قابل توجه روبرو بوده و در اکثر مواقع هر ویدیو نزدیک به دومیلیون بازدید داشته است. مخاطبان فقط به بازدید بسنده نکرده و پیام‌های بسیاری را بعد از بازدید ارسال می‌کنند. برند مزمز در فواصل زمانی مختلف کمپین‌هایی را نیز در صفحه اینستاگرامی خود اجرا می‌کند. در یکی از این کمپین‌ها از مخاطبان خواسته بودیم از انگشت‌های پفکی خود بعد از مصرف محصول عکس بگیرند و برایمان ارسال کنند. این کمپین برای مخاطبان جالب توجه و بازخوردهای خوبی را به همراه داشت.

البته فعالیت‌های برند مزمز در شبکه‌های اجتماعی به مواردی که گفته شد محدود نمی‌شود. چندی پیش برند مزمز فعالیتی را در راستای مسئولیت اجتماعی خود اجرا کرد. در این فعالیت به مخاطبان پیشنهاد شد به جای سیگار کشیدن، پسته بخوردند. این رویداد تبلیغاتی در یکی از مراکز تجاری تهران برقرار و ویدیوی تهیه شده از آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. ویدیوی مورد نظر نیز با استقبال زیادی مواجه و بسیاری از مخاطبان آن را مشاهده کردند.

چرا از تبلیغات ATL به سمت تبلیغات فضای مجازی و BTLسوق پیدا کرده‌اید؟
چون نتایج دلخواه را از تبلیغات ATL بدست نیاوردیم. البته این شیوه عملکرد مخصوص شرکت مزمز نیست و بسیاری از برندها این اقدام را انجام داده‌اند. اثربخشی تبلیغات تلویزیونی کاهش یافته و این موضوع برکسی پوشیده نیست. تبلیغات BTL این روزها اثربخشی بالایی دارد. همین موضوع باعث شده تبلیغاتی نیز در نقاط فروش، سمپلینگ و... داشته باشیم. بنابراین اکثر برندها برای بهره برداری بهتر از بودجه‌های تبلیغاتی‌شان به سراغ رسانه‌هایی می‌روند که بیشترین اثربخشی را داشته باشند.

در صفحه اینستاگرامی مزمز عنوان شده که مزمز اولین ارائه کننده‌ی چیپس بهداشتی در ایران است، در این باره توضیح بفرمایید؟
قبل از اینکه مزمز چیپس را بصورت بهداشتی و در بسته‌بندی مناسب ارائه کند. محصول بصورت فله‌ای و در بسته‌بندی‌های غیربهداشتی و بیماری زا ارائه می‌شد. بر روغن استفاده شده برای تهیه چیپس نیز نظارتی نبود و روغن برای تولید محصول چندین بار مورد استفاده قرار می‌گرفت. البته مزمز علاوه بر اولین ارائه کننده‌ی چیپس بهداشتی در ایران، اولین ارائه کننده‌ی خشکبار بسته بندی شده و استاندارد را نیز است. خشکبار مزمز مورد تایید سازمان غذا و دارو است.

ارتباط با مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی مستقیم و بدون واسطه است، آیا در این زمینه با چالشی روبرو نبوده‌اید؟
شبکه‌های اجتماعی مانند یک شمشیر دولبه عمل می‌کنند. اگر برندی در آنها درست عمل نکند، احتمال زیاد نه تنها تبلیغات نکرده بلکه با کوهی از بازخوردهای منفی نیز مواجه خواهد شد. بازخوردهایی که آنقدر به سرعت وایرال می‌شوند که در انتها برند را به مرز نابودی می‌رسانند. بنابراین اگر برندی بدون شناخت از شبکه‌های اجتماعی و مخاطبانشان وارد فضای مجازی شود، مطمئنا با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. باید برند نسبت به محصول و گروه مخاطبانش اطمینان داشته و هوشمندانه وارد فضای مجازی شود. برای این کار باید برنامه‌ی استراتژی دقیقی تدوین و براساس آن عمل کرد. البته برخی از برندهای قدرتمند نیز با رعایت تمام موارد گفته شده باز با مشکلاتی روبرو و بازخوردهای منفی را از تبلیغات شبکه‌های اجتماعی دریافت کرده‌اند. برند مزمز ریسک حضور در شبکه‌های اجتماعی را پذیرفته و با گام‌های مطمئن وارد آن شده است. روند حرکتی مزمز به گونه‌ای بوده که تابحال با چالشی روبرو نشده‌ایم و پیام‌های دلگرم کننده‌ای از طرف مخاطبان دریافت کرده‌ایم. پیام‌هایی که باعث برقراری ارتباط صمیمانه با مخاطبان شده است. مخاطبان اگر سئوال و یا موردی را درباره محصولات به گروه ما یادآور شوند. صمیمانه و به سرعت پاسخ خود را دریافت می‌کنند. دریافت نظرات مخاطبان بر عملکرد بهتر مزمز تاثیر می‌گذارند. نظراتی که حتما در برنامه‌ریزی‌ها آنها را در نظر می‌گیریم.

بازار ایران دچار نوساناتی شده و بسیاری از برندهای ایران برای تهیه مواد اولیه، بسته بندی و.. دچار مشکل شده‌اند، آیا مزمز نیز با مشکلاتی روبرو شده است؟
در چنین بازاری که از آن یاد کردید، شرکت‌های خصوصی آسیب بیشتری می‌بینند. مزمز نیز مانند مابقی شرکت‌های خصوصی دچار مشکلاتی شده است. برای مثال: برای مدتی تهیه سلوفن بسته بندی بسیار دشوار شد. این مشکل در پی صادرات محصولات پتروشیمی که همگی در جریان آن هستیم، پیش آمد. بدون سلفون تولید و عرضه محصول غیرممکن است. در همین راستا نوسات قیمت، چالش دیگری بود که با آن مواجه بودیم. در این شرایط سخت، کسی همراه تولیدکنندگان نبوده و برخی از کسب وکارها دیگر توان مقاومت نداشته و از بین رفته‌اند. ما نیز به خاطر تجربه و گذشته با اعتبارمان توانستیم در این شرایط همچنان پیش برویم.

مطمئنا حاشیه سود تمامی تولیدکنندگان داخلی کاهش یافته است. کاهش گاهی تبدیل به ضرر نیز شده است. برای مثال: تولیدکنندگان به ناچار باید محصولی که با قیمت 450 تومان تولید می‌کنند با قیمت قبلی یعنی 350 تومان به بازار عرضه کنند. این شیوه عملکرد فقط به خاطر حفظ نیروهای انسانی‌ست که ما در تلاشیم آنها را تعدیل نکنیم. ما امیدواریم که شرایط بهتر شود و برای رونق به سراغ نیروهایی برویم که در حال حاضر عملا فعالیت چندانی ندارند. بنابراین تعدیل آنها روش درستی نیست، چون با بهتر شدن شرایط به کمک آنها احتیاج داریم. براین اساس، شرایط روحی و اقتصادی شرکتها خوب نیست.

آیا مزمز نیز در شرایط حال حاضر با کاهش تولید روبرو بوده است؟
در حال حاضر به خاطر وجود مشکلات موجود در حمل و نقل به شدت از تقاضای بازار عقب مانده‌ایم. شرایط به گونه‌ای‌ست که مدیران بطورکلی مابقی فعالیت‌ها را رها و فقط در حال تهیه مواد اولیه برای تولید هستند. یک روز با کمبود روغن مواجه ایم و روز دیگر با کمبود سلفون و.... این دور باطل همچنان در حال چرخش است. با این شرایط اکثر تولیدکنندگان به ناچار باید افزایش قیمت داشته باشند با افزایش قیمت تقاضای یکسری از محصولات نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

آیا در چند وقت اخیر پیش آمده که خط تولیدی را تعطیل کنید؟
بله متاسفانه. خط تولید چیپس و پفک به خاطر افزایش قیمت سیب زمینی و روغن و سلفون مدتی تعطیل شد. این تعطیلی بی سابقه بوده است. اما امسال دو بار این اتفاق افتاد و خط تولید تعطیل شد.

آیا خبری از تولیدکنندگان کوچک‌تر و یا مابقی رقبا در شرایط حال حاضر دارید؟
جلساتی در اتحادیه چیپس و پفک با موضوع بررسی مشکلات پیش آمده برگزار شده است. برای این جلسات از تمامی تولیدکنندگان بزرگ و کوچک این صنف دعوت به عمل آمده است. هدفمان این بود که باهم مشکلات پیش آمده را بررسی و برای رهایی از آنها چاره اندیشی کنیم. برخی از مشکلات نیز در این جلسات حل شده است. در این شرایط بطور مرتب با رقبا نیز در تماس هستیم. چون وقتی شرایط بازار خوب نیست، رقابت معنا ندارد. در تلاش‌هستیم، روند حرکتی‌ما با رقبا در بازار همراستا باشد. رقابت در بازار باثبات و پرتقاضا معنا دارد. در این شرایط باید متحد شویم.

برای صادرات اقدامی انجام می‌دهید؟
تنها دلخوشی تولیدکنندگان داخلی در شرایط حال حاضر صادرات است. مزمز سال‌هاست در حوزه صادرات فعالیت می‌کند و چندین بار صادرکننده‌ی برتر انتخاب شده است. با کاهش ارزش ریال تقاضا از کشورهای دیگر بیشتر شده و برحسب آن صادرات نیز افزایش یافته است. شرکت پخشی به منظور صادرات بهتر نیز احداث کرده‌ایم.

چنین شرایطی باعث شده که بسیاری از شرکتها نسبت به صادرات اقدام کنند. صادرات نشان از موفقیت تولیدکنندگان ایرانی دارد. موفقیتی که باید از آن حمایت شود. این درحالی‌ست که اخبار منفی بسیاری علیه تولیدکنندگان داخلی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. اخباری که باعث تخریب روحیه تولیدکنندگان داخلی شده است. تولیدکنندگان داخلی نیاز به همراهی دارند. فقط همراهی صمیمانه مصرف کنندگان در این شرایط تولیدکنندگان داخلی را برای ادامه راه امیدوار می‌کند. مصرف کنندگان مطمئن باشند که تولیدکنندگان برای سود بیشتر، قیمت‌هایشان را افزایش نداده‌اند. آنها برای ماندگاری و تولید در بازار ناچار به افزایش قیمت شده‌اند. مصرف کنندگان باید بدانند که تولیدکنندگان برای حفظ نیروهای انسانی که هموطن آنها هستند باید اقداماتی در جهت افزایش قیمت انجام دهند. تولیدکنندگان در حال حاضر برای بقا می‌جنگند. وقتی هر روز خبر تعطیلی یکی از برندهای بزرگ منتشر می‌شود، چطور برخی از افراد در شبکه‌های اجتماعی علیه برندها اخبار منفی را منتشر می‌کنند.

آینده را چگونه پیش بینی می‌کنید؟
ما با امید بهتر شدن شرایط هر روز در محل کارمان حضور پیدا می‌کنیم. امیدوارم شرایط بهتر شود. اگر بهتر هم نشد، حداقل ثبات پیدا کند تا تولیدکنندگان بتوانند برای پیش روی برنامه‌ریزی کنند. در این وانفسا دولت باید فکری به حال حقوق کارکنان نیز بکند. چون با افزایش حقوق‌ها قدرت خرید مردم نیز بهتر خواهد شد. با افزایش قدرت خرید، وضعیت تولید نیز بهتر می‌شود.

از برنامه‌های آینده‌ی مزمز برایمان بگویید؟
نزدیک به دوسالی‌ست برای ورود گروه محصول جدیدی ( کیک) از مزمز به بازار برنامه‌ریزی می‌کنیم.
مزمز همیشه در پی رشد و پیشرفت است. در راستای این تصمیم مهم، همواره در حال رشد تولید و ایجاد اشتغال بیشتر هستیم. همچنین همواره سعی داریم نظر مخاطبانی را جلب کنیم که مزمز را می‌شناسند و نسبت به آن حس خوبی دارند.

سعی داریم با عملکردی خلاقانه وارد بخش‌هایی از بازار شویم که هنوز اشباع نشده و جای برای حضور گروه محصولات مزمز دارند. محصولاتی که در پی گسترش آنها هستیم. در مجموع امیدوارم به زودی در شرایط بهتری با هم گفتگو کنیم. شرایطی که آنقدر خوب باشد که بیشترین تمرکز گفتگو بر مسائل مارکتینگ و تبلیغات باشد. چون تمرکز براین مسائل مربوط به زمانی‌ست که تولید در شرایط خوب است. شرایطی که می‌توان در آن با رقبا رقابت کرد و به برنامه‌های خلاقانه‌ی تبلیغاتی فکر کرد. 

(دوشنبه ۷ آبان ۱۳۹۷) ۱۳:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها