یکشنبه / ۱۷ تیر ۱۳۹۷ / ۰۸:۳۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۸۳۹۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
فودنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
در تور خبری خبرنگاران از شرکت مرغ سپیدان مطرح شد:

از صادرات مرغ مازندران به قطر تا توسعه تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک/تولیدکنندگان نقشی در قیمت‌گذاری مرغ ندارند

به دعوت روابط عمومی اداره کل دامپزشکی مازندران و همراهی و همکاری شرکت مرغ سپیدان آمل، تور خبری بازدید خبرنگاران از خط تولید یک مجموعه کشتارگاهی ایجاد شد.

در ابتدای این تور خبری، نشستی با حضور رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران، حسن زاده رئیس اتحادیه مرغداران مازندران، کاوه مدیرعامل انجمن همیاری کشتارگاه های صنعتی طیور استان و درزی مدیرعامل شرکت مرغ سپیدان برگزار شد.
* کاهش عرضه سنتی مرغ در مازندران
در ابتدای این نشست، مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه صنعت طیور مازندران قطب تولید گوشت سفید کشور است، اظهار کرد: شرایط آب و هوایی مناسب استان موجب شد تا سرمایه گذاری های زیادی در حوزه صنعت طیور صورت گیرد به گونه ای که مازندران دارای تنها واحد مرغ لاین خاورمیانه،  8 واحد مرغ اجداد، 220 واحد مرغ مادر، 40 کارخانه جوجه کشی، 2200 واحد مرغ گوشتی و 20 واحد کشتارگاه صنعتی طیور است.
حسین رضوانی با اشاره به اینکه عرضه سنتی مرغ در مازندران بسیار کاهش پیدا کرده است، گفت: هدف اصلی دامپزشکی در صنعت طیور، تولید کیفی و بهداشتی مرغ است که کشتارگاه های صنعتی نقش بسیار مهمی در تحقق این مهم دارند.
این مسئول در ادامه گفت: درصدد هستیم کشتار طیور محلی را به سمت کشتارگاه های صنعتی سوق دهیم تا تولید گوشت سفید استان در فرآیند بهداشتی و تحت نظارت قرار گیرد.
* صادرات مرغ مازندران به قطر و بحرین
وی با بیان اینکه تولید مرغ در مازندران باید به سمت تولید صادراتی برود، اظهار کرد: مازد تولید مرغ در استان فرصت بسیار خوبی برای صادرات است هر چند که صادرات مرغ مازندران از کشور های عراق و افغانستان فراتر رفته و اکنون صادرات به قطر شروع شده است.
مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به مذاکرات صورت گرفته برای صادرات مرغ مازندران به بحرین، بیان کرد: مذاکراتی با کشورهای cis نیز صورت گرفته که احتمال صادرات به کشورهای بحرین و حوزه دریای خزر بسیار زیاد است.
رضوانی با بیان اینکه دو کشتارگاه صنعتی طیور در مازندران کد ir گرفته اند، اظهار کرد: این دو کشتارگاه به جرگه تولیدکنندگان صادراتی پیوسته اند هر چند کشتارگاه های دیگری نیز در حال دریافت کد ir  هستند.
وی مازندران را یکی از استان ها منظم در تولید کیفی گوشت سفید نسبت به دیگر استان های کشور دانست و اظهار کرد: وفتی 40 درصد مرغ زنده و 50ن8 درصد مرغ کشتارشده از استان خارج می شود نشان از علاقه مندی بازار دیگر استان ها به مرغ تولیدی مازندران دارد.
رضوانی مازندران را در تولید مرغ کیفی موفق دانست و تاکید کرد: مدت پرورش مرغ در مازندران نصف شده، ضریب تبدیل به 1.7 رسیده و واحد سطح پرورش به 16 متر مربع رسیده است که نشان از فعالیت علمی مرغداران در طول دوره پرورش دارد.
* تولید مرغ "بدون آتنی بیوتیک" در مازندران
وی مازندران را سرآمد تولید "مرغ بدون آنتی بیوتیک" در کشور دانست و تصریح کرد: تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک در مازندران توسعه یافته است، هیچ منعی برای متقاضیان تولید "مرغ بدون آنتی بیوتیک" نداریم.
مدیرکل دامپزشکی مازندران در مورد چگونگی تولید "مرغ بدون آنتی بیوتیک" گفت: واحد متقاضی باید استاندارد ها و دستورالعمل های دامپزشکی را رعایت کند به گونه ای که در یک بازه زمانی مشخص به هیچ وجه از آنتی بیوتیک استفاده نکند.
وی تاکید کرد: کشتارگاه هایی که از مرغ های بدون آتنی بیوتیک استفاده می کنند روی بسته بندی عنوان " مرغ بدون آتنی بیوتیک" را لحاظ خواهند کرد.
این مسول در ادامه افزود: دامپزشکی به صورت کامل بر نحوه تولید مرغ های بدون آتنی بیوتیک نظارت خواهد داشت و در طول دوره پروش چند بار نمونه گیری خواهد شد پس از تایید تمامی نمونه ها اجازه درج عنوان " مرغ آتنی بیوتیک" را به کشتارگاه می دهیم.
وی با بیان اینکه تاکنون 10 مجوز زنجیره تولید توسط دامپزشکی صادر شده است، اظهار کرد: تاکنون 5 زنجیره، فعالیت خود را در استان شروع کرده اند یقینا تولید مرغ در زنجیره کامل تولید موجب انتفاع تولید و مصرف خواهد شد.
* تولید روزانه 900 تن مرغ آماده کشتار در مازندران
مدیرعامل انجمن همیاری کشتارگاه های صنعتی طیور مازندران با بیان اینکه مازندران دارای 20 کشتارگاه  صنعتی طیور است، اظهار کرد: به دلیل شرایط خوب آب و هوایی شاهد ورود سرمایه گذاران زیادی در عرصه صنعت طیور استان بودیم به گونه ای امروز مازندران سرآمد تولید کمی و کیفی مرغ و گوشت سفید کشور است.
محمد کاوه با تاکید بر تولید کیفی گوشت سفید در صنعت طیور استان، اظهار کرد: اگر 5 نشان برتر در حوزه صنعت طیور کشور وجود داشته باشد 4 نشان مختص تولیدکنندکان مازندران ان8ست، مردم حق دارند که از مرغ های بسته بندی کیفی و بهداشتی بهره ببرند.
وی در ادامه به مقدار تولید مرغ و گوشت سفید اشاره کرد و گفت: روزانه 900 تن مرغ آماده کشتار در مرغداری های استان تولید می شود که 650 تن گوشت سفید از آن ها استحصال می گردد.
کاوه افزود: از 650 تن گوشت سفید تولید شده در کشتارگاه های استان 250 تن در مازندران مصرف و مابقی به خارج از استان صادر می شود.
* تولیدکنندگان نقشی در قیمت گذاری مرغ ندارند
 مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی مازندران نیز در این جلسه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر سهم تولیدکنندکان در قیمت گذاری مرغ اظهار کرد: به دلیل ساختار خرده مالکی صنعت مرغداری، تولیدکنندگان نقشی در قیمت گذاری مرغ ندارند.
عطا حسن زاده با بیان اینکه اگر زنجیره تولید مرغ در قالب مدیریت کلان قرار گیرد مشکلات موجود تا حدود زیادی حل خواهد شد، اظهار کرد: اگر تشکل های صنعت طیور در قالب یک زنجیره کامل حمایت شوند یقینا تولید موفق تری خواهیم داشت این مهم قبلا در دیگر کشورها آزمایش شده و یک الگوی موفق است.
وی در مورد برنامه تولید کنندگان برای تاثیرگذاری بر قیمت گذاری گفت: مجمع تشکل های زنجیره تولید مرغ را با هدف تاثیرگذار بر قیمت  تشکیل داده ایم هرچند هنوز نتوانسته ایم در قیمت کذاری تاثیرگذار باشیم اما با همراه کردن واسطه ها در بازار به دنبال تاثیر بر قیمت گذاری در بازار هستیم، متاسفانه رقابت سالم در بازار وجود ندارند و مجبور به مذاکره با واسطه ها هستیم.
حسن زاده نظام توزیع در بازار مرغ را بیمار و ناعادلانه دانست و تصریح کرد: سود باد آورده مشکلی است که بازار به پیکره تولید تحمیل و کنترل قیمت مرغ را دچار مشکل کرده است.
*  "مرغ سپیدان" زنجیره کاملی از تولید مرغ در مازندران
پس از حسن زاده نوبت به درزی مدیرعامل شرکت مرغ سپیدان رسید تا از توانمندی قابل توجه این مجموعه کشتارگاهی پرده برداری کند، وی با بیان اینکه کشتارگاه سپیدان آمل در سال 86 فعالیتش را شروع کرده است، گفت: این ممجموعه ، مدرن و
  full automatic  با تکنولوژی روز کشور هلند است.
وی کشتارگاه سپیدان را بزرگترین مجموعه کشتارگاهی استان با کشتار 6هزار قطعه در ساعت دانست و تصریح کرد: کشتارگاه سپیدان بزرگترین مجموعه نگهداری 100 تنی گوشت کشور با توانایی انجماد در یک ساعت را در اختیار دارد.
درزی شرکت سپیدان را یکی از زنجیره های کامل تولید مرغ در استان برشمرد و خاطر نشان کرد: از تامین خوراک دام که مجموعه تولید خوراک 200 تنی در روز است تا تولید مرغ گوشتی و کشتارگاه ، به صورت یک زنجیره کامل در شرکت سپیدان صورت می پذیرد.
مدیرعامل شرکت مرغ سپیدان در ادامه تاکید کرد: از نظر ضریب تبدیل، کیفیت و زنجیره سرما در وضعیت بسیار مطلوبی هستیم و قابلیت تولید مرغ های منجمد و گرم را به صورت مدرن در اختیار داریم.
وی با بیان اینکه پخت ضایعات را در مجموعه کشتارگاه سپیدان شروع کرده ایم، اظهار کرد: اکنون به مرحله ای رسیده ایم که با ایجاد کارخانه پخت ضایعات هیچ آلودگی از کشتارگاه خارج نمی شود.
درزی به صادرات این مجموعه تولیدی اشاره کرد و گفت: صادرات پای مرغ به تایلند، ویتنام و چین را شروع کرده ایم و از سال 86 تاکنون نیز 4500 تن صادرات مرغ به کشورهای منطقه داشته ایم.
پس این نشست فرصت بازدید خبرنگاران از کشتارگاه سپیدان به وجود آمد. نکته قابل تامل، اصرار مدیریت و کارکنان این مجموعه به رعایت نکات بهداشتی خبرنگاران در ورود به چرخه تولید بود به گونه ای که تمامی خبرنگاران لباس مخصوص پوشیده  و وارد مجموعه شدند. همچنین حضور مستمر کارشناسان دامپزشکی و نظارت بر تمامی مراحل تولید از تخلیه مرغ تا بارگیری مرغ کشتار شده قابل توجه و تحسین بود.

(یکشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۷) ۰۸:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها