سه شنبه / ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۲:۱۴
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۷۶۸۶۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنعت برنج و ماکارونی
گزارش فودنا از تولید دو رقم کیفی برنج توسط دانشمندان مازندرانی

شهریار برنج مازندران، روشن می شود؟

دانشمندان مازندران در پژوهشی تازه توانستند با بهره گیری از علم پرتو تاپی و با استفاده از فناوری هسته ای، رقمی از برنج تولید کنند که به بیماری شایع بلاست درمزارع شالیزاری مقاوم باشد.

محققان مازندرانی موفق شدند با استفاده از فناوری هسته‌ای با روش پرتو دهی گاما  بر روی برنج نعمت، رقم برنجی پر محصول و مقاوم به آفت را تولید کنند. دانشمندان مازندرانی؛ این طرح را به صورت پروژه ای مشترک با پژوهشکده دانشکده کشاورزی هسته‌ای سازمان انرژی اتمی انجام دادند که 9 سال زمان برد و به یاد شهید هسته ای کشور نام بذر تولید شده را روشن نهادند.
* تولید 8 تن برنج در یک هکتار!
این بذر توانسته به صورت عملی نیز در اراضی شالیزاری خوش بدرخشد، امسال  صد نفر از کشاورزان در شالیزارهای خود اقدام به کشت برنج روشن کردند. یکی از کشاورزان که سال گذشته از بذر روشن استفاده کرده است، گفت: سال گذشته به صورت آزمایشی با همکاری دانشگاه علوم کشاورزی ساری 100 گرم از بذر روشن را در مزرعه کشت کردم که نتیجه مطلوبی داشت به همین خاطر امسال تشویق به استفاده بیشتر آن شدم. یکی دیگر از کشاورزان نیز در اینباره بیان کرد:  این برنج نسبت به برنج های پر محصول دیگر عملکرد بهتری دارد به طوری که در هر هکتار می توان حدود 8 تن محصول برداشت کرد.
* حذف سم کرم ساقه خوار
رئیس طرح تحقیقاتی تولید برنج هسته ای در مورد برنج روشن بیان کرد: رقم برنج روشن، مقاوم به بیماری بلاست است که بیماری عمده اراضی شالیزاری استان های شمالی کشور به حساب می آید.قربانعلی نعمت زاده خاطر نشان کرد: برنج روشن به دلیل زود رس بودن نیازی به سمپاشی کرم ساقه خوار ندارد.
جالب است که این پژوهشگران رقم دیگری از برنج را تولید کرده اند که کم از برنج روشن ندارد و نام آن را شهریار نهاده اند. اگر این دو رقم برنج که از نظر کیفیت با برنج طارم هاشمی رقابت می کند و از قضا پرمحصول و مقاوم به آفات هم هستند در اراضی شالیزاری استان توسعه یابند میتوان به تولید بیشتر و بهتر برنج و افزایش بهره وری بالای آب در  اراضی شالیزاری برنج مازندران امیدوار بود.
* تحقیقات کاربردی، بیرون از دانشگاه مشتری ندارد
اما نکته حایز اهمیت حمایت دولت در ترویج این رقم مرغوب و تولید شده داخلی است که دانشمندان خیلی به آن امیدوار نیستند. رئیس پژوهشکده برنج دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری توجه به پژوهش های کاربردی در حوزه برنج را ضعیف دانست و گفت: زمانی که در سیاست گذاری های کشور، کشاورزی در الویت دوم قرار دارد نمی توان در مورد توسعه پژوهش های کاربردی امیدوار بود. نعمت زاده بیان کرد: در مزرعه برنج پژوهشکده دو رقم روشن و شهریار را تولید کرده ایم که از طریق پرتوتابی تولید شده اند، عملکرد بالا و زودرسی از مهمترین ویژگی های این ارقام است. وی تاکید کرد: بیش از 10 سال است که پژوهش های کاربردی و تحقیق های علمی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی صورت می گیرد اما بیرون از دانشگاه مشتری انتظار آن ها را نمی کشد.  این دانشمند مازندرانی با بیان اینکه فعالیت های تحقیق و پژوهشی ما بایگانی می شود و کسی سراغ ما را نمی گیرد، اظهار کرد: ما در حوزه مقابله با بسیاری از بیماری ها نیز ورود پیدا کردیم مثلا برای بیماری پلاست سمی تولید کرده ایم که اثر تخریبی کم و تاثیری بالایی دارد اما چگونه می توان این محصول ارزشمند را به بازار عرضه کرد؟؟
* حمایت از رقم های تحقیقاتی به شرط ارائه تاییدیه مصرف
این موضوع را با رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در جریان گذاشتم، وی  با بیان اینکه از طرح های تحقیقاتی و کاربردی استقبال می کنیم، تصریح کرد: یقینا طرح های تحقیقاتی کاربردی را در اولویت سیاست های ترویجی خود قرار می دهیم.
دلاور حیدرپور اظهار کرد: با مراکز علمی و پژوهشی همچون دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری ارتباط تنگاتنگی داریم و از پژوهش های کاربردی و تحقیقات علمی بهره خواهیم برد. دلاور حیدرپور افزود: اگر پژوهش ها تبدیل به تولید محصول و رقم برنج شده است با ارائه تاییدیه مصرف از دانشگاه علوم پزشکی یقینا از آن استفاده خواهیم کرد. وی افزود: ما پژوهش های صورت گرفته که منجر به تولید رقم برنج شده ست را حتما ترویج خواهیم داد و از تحقیقات در این زمینه نیز حمایت خواهیم کرد.
امیدواریم شهریار برنج های مازندران روشن شود و خاموشی را در پس تولید ارقام کیفی و پرمحصول برنج در استان نبینیم. یقینا ترویج این ارقام تولیدی در بین کشاورزان می تواند تحولی بزرگ را در تولید برنج و بهره وری مناسب آب در اراضی شالیزاری استان رقم بزند.
حسین زحمتکش- خبرنگار اقتصادی

(سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷) ۱۲:۱۴
یونس حاجی زاده
۱۳۹۷/۰۹/۲۸
0
0
0

سلام.با تشکر از زحمات عزیزان ، بذررقم برنج روشن را از کجا باید تهیه بکنیم.با تشکر


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها