شنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۶:۵۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۵۶۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
سالانه 35 هزار تن سویا در ایران تولید می‌شود

سرانه مصرف سویا در ایران نیم کیلوگرم است

در حالی که مصرف سرانه سویا در اروپا و امریکا 9 تا 11 کیلوگرم برآورد شده است، حجم مصرف این فرآورده در ایران تنها به نیم کیلوگرم به ازای هر نفر می­رسد

دبیر انجمن صنفی کارخانجات پروتئین سویا در گفت‌وگو با خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) همچنین گفت: حجم تولید سویا در کشور در سال 1363 یک هزار تن بوده است اما تولید این فرآورده در زمان حاضر با 9 کارخانه صنعتی به 35 هزار تن در سال رسیده است که این حجم 25 هزار تن کمتر از ظرفیت اسمی کارخانه‌های مذکور است.

حمید جرأتی افزود: سرانه مصرف سویا در اروپا و امریکا بین 9 تا 11 کیلوگرم برآورد شده است، اما نبود فرهنگ مصرف در ایران باعث شده است سرانه مصرف این فرآورده با ارزش غذایی، به نیم کیلوگرم به ازای هر نفر تقلیل یابد.

وی تصریح کرد: سویا با 5/2 برابر پروتئین اضافی نسبت به گوشت قرمز و چربی زیر دو درصد به عنوان بهترین پروتئین گیاهی و جایگزین گوشت محسوب می‌شود که متاسفانه برای مصرف آن در ایران فرهنگ‌سازی نشده است.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های تولید پروتئین سویا خاطر نشان کرد: در دنیا سه نوع سویا از نوع بافت‌دار، کنسانتره با 70 درصد پروتئین و ایزوله با 95 درصد پروتئین تولید می‌شود که تنها نوع اول بافت‌دار در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جرأتی گفت: از 35 هزار تن سویای تولیدی در کشور، 23 هزار تن در صنایع فرآورده‌های گوشتی (سوسیس و کالباس) و 12 هزار تن به صورت بسته‌بندی در اوزان 100 تا 250 گرمی برای مصرف خانوار در بازار توزیع می‌شود.

قائم مقام مجمع کانون صنایع غذایی کشور ادامه داد: مواد اولیه تولید سویای خوراکی از کارخانجات روغن‌کشی پس از استحصال دانه سویا و با اختلاط بلغور و سویا‌میل تهیه می‌شود.

وی در پایان از صادرات غیررسمی سویا به کشورهای افغانستان و عراق خبر داد و گفت: به صورت غیررسمی حجم محدودی از سویای تولیدی توسط تاجران سویا به کشورهای افغانستان و عراق صادر می‌شود.

(شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۶) ۱۶:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها