چهارشنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۶ / ۰۹:۰۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۵۵۸۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

واردات غیرمجاز نهال گردوی پیوندی، تهدید صنعت باغداری

معاون تحقیقات، کنترل و گواهی موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال گفت که واردات غیرمجاز نهال گردوی پیوندی از مرزهای غربی، تهدید جدی برای صنعت باغداری کشور به شمار می رود.

عبدالرضا کاوند با اشاره به اینکه در ایام جابه جایی نهال و نهالکاری در کشور هستیم، افزود: همیشه در این ایام حجم بالایی از نهال محصولات مختلف ازجمله دانه دار، هسته دار، خشکبار، ریز میوه و ... در کشور جابه جا می شود.
وی اظهار داشت: ظرفیت های خوبی به لحاظ تولید نهال در داخل کشور داریم و نهالستان های مجوزدار تحت نظارت موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال و کمیته فنی نهال ها دراستان ها فعالیت می کنند و این توان را دارند که همه نیاز کشور را به نهال استاندارد تامین کنند و از این نظر جای نگرانی نیست.
کاوند گفت: براساس گزارش های دریافتی برخی افراد فرصت طلب به ارزش بالای بعضی از گونه های گیاهی در کشور پی برده اند و در استان های مرزی به خصوص غرب کشور مواد گیاهی از جمله نهال به شکل غیرمجاز و از مبادی غیررسمی وارد می کنند که می تواند خطرهایی را برای صنعت باغداری داشته باشد.
وی افزود: به طور خاص نهال گردوی پیوندی در بازار از ارزش بالایی برخوردار است به همین جهت بعضی از افراد می توانند این شرایط را خوب تشخیص دهند و از کشورهای همجوار به خصوص از کشور ترکیه یا عراق اقدام به واردات گردوی پیوندی می کنند.
وی با بیان اینکه این نهال ها در همین کشورها تولید یا در کشور یونان تولید و از طریق ترکیه و عراق وارد ایران می شود، اظهار داشت: افراد فرصت طلب نهال های به ظاهر پیوندی را پایین تر از قیمت داخل عرضه می کنند و از این جهت جای نگرانی وجود دارد.
وی ادامه داد: واردات این نهال ها می تواند آلودگی های قرنطینه ای را به کشور منتقل کند.
معاون تحقیقات، کنترل و گواهی موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال گفت: همکاران ما در سازمان حفظ نباتات وظیفه ردیابی و مونیتورینگ آن ها را بر عهده دارند ولی ما به عنوان افرادی که در عرصه نظارت بر تولید نهال دستی در آتش از نزدیک داریم این اظهار نگرانی را می کنیم که این نهال ها می توانند آلودگی های قرنطینه ای را به کشور انتقال دهند و تهدیدی باشند هم برای صنعت باغبانی ما و هم برای باغات موجود وهم برای سایر گونه های گیاهی؛ چه جنگلی، چه مرتعی، چه زراعی و باغبانی باشند.
وی اضافه کرد: به همین منظور تامل و توجه بیشتر در مبادی ورودی و خروجی کشور را می طلبد و باید سیستم های گمرکات کار بیشتری کنند و سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز توجه بیشتری داشته باشند و همکاران ما هم در عرصه وجود دارند و این موضوع را اطلاع رسانی می کنند.
کاوند بیان داشت: همچنین نهال هایی که به عنوان گردوی پیوندی به باغداران فروخته می شود، درعرصه متوجه شدیم پیوندی نیستند بلکه با فوت و فن های افرادی که تبحر در این قسمت دارند بر روی بدنه این نهال ها در فصل رشد خراش هایی ایجاد می کنند که به ظاهر به پیوند بسیار شبیه است که تهدیدی برای باغات به حساب می آید.
وی ادامه داد: حتی اگر این مشکلات را نهال های وارداتی نداشته باشد ولی ممکن است آن رقمی که مد نظر هست نباشد و در آتیه سرمایه گذار را با مشکلاتی مواجه کند زیرا این نهال ها هیچ پشتوانه ای بر آن ها نیستند و هیچ مستندی ندارند و افرادی که از اینگونه نهال ها استفاده می کنند ممکن است در آینده با ضرر و زیان هنگفتی مواجه شوند و هیچ جایگاهی برای پیگیری این ها وجود ندارد.
وی اضافه کرد: حتی اگر ناظران ما در عرصه این ها را رصد کنند تنها کاری که می توانند توصیه کنند این است که این باغ با این شرایط باید معدوم شوند زیرا رقم مناسبی نیست و باید دوباره پیوند شود از این جهت توصیه می کنیم برای خرید نهال به جایگاه های عرضه نهال مجاز که تحت نظارت موسسه مراجعه و نهال هایی که گواهی بهداشت و شناسه دارند را خریداری و نهال ها را با فاکتور فروش دریافت کنند.
کاوند گفت: به خصوص در خرید نهال گردوی پیوندی با توجه به ارزشی که در کشور پیدا کرده، استفاده کننده ها و افراد متقاضی و نهال کار توجه بیشتری بکنند و پیشگیری کنند و خودشان را گرفتار موضوعاتی که می تواند بعدا هم از جهت سلامت و هم اصالت رقم برای آن ها تهدید ایجاد کند، پیشگیری کنند.
وی در خصوص تولید نهال گردوی پیوندی در نهالستان های مجاز کشور افزود: در کشور ما سالانه کمتر از 100 هزار اصله تولید می شوند که بیشتر ارقام جمال، دماوند، ژنوتیپ، ممتاز، چندلر، فرنکت و فرنور هستند.
این مسئول با بیان اینکه تولید این میزان نهال گردوی پیوندی نیاز باغداران کشور را تامین نمی کند، اظهار داشت: به همین جهت بعضی از افراد برای واردات غیرمجاز ترغیب می شوند ولی بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار است تا 3-2 سال آینده این عدد به 500-400 هزار نهال پیوندی برسد.
در کشور 357 نهالستان مجاز فعالیت می کنند.

(چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶) ۰۹:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها