یکشنبه / ۷ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۳:۵۶
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۷۴۴۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات
رییس جهاد کشاورزی کرمان

نظام بهره‌برداری خرده مالکی سیاست‌گذاری برای پسته را با مشکل مواجه می‌کند

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: در حال حاضر سطح زیر کشت پسته ایران 440 هزار هکتار بوده که استان کرمان با بیش از 300 هزار هکتار (70 درصد باغ‌های بارور و غیربارور پسته کشور) به عنوان مهمترین منطقه پسته‌کاری ایران و جهان محسوب می‌شود

دکتر حاجی محمد تکلوزاده به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اظهار کرد: پسته یکی از اقلام خشکبار حاوی ویتامین‌های متنوع، پروتئین و چربی‌های اشباع نشده است و یکی از مهمترین محصولات باغی کشور بوده و از نظر میزان سطح زیر کشت، تولید و صادرات مقام اول را در جهان داراست.

وی ادامه داد: پسته به عنوان یک محصول استراتژیک جایگاه خاصی در تولیدات کشاورزی دارد، این محصول بخش عمده‌ای از صادرات غیرنفتی را تشکیل می‌دهد به طوری که در سال 85 با درآمد ارزی بالغ بر یک میلیارد دلار به رقمی بی‌سابقه طی سال‌های گذشته رسید و اکنون به عنوان اولین محصول صادراتی غیر نفتی مطرح است.

تکلوزاده درباره چالش‌های اساسی محصول پسته گفت: کاهش منابع آب‌های زیرزمینی موجود و در نتیجه شور و قلیایی شدن آب و خاک باغات، عدم رعایت اصول صحیح آبیاری و به‌کارگیری روش‌های سنتی، پایین بودن راندمان آبیاری و سنتی بودن روش‌های کاشت، داشت و برداشت باغات و آهکی و قلیایی بودن خاک‌ها و به تبع آن بروز کمبود شدید مواد غذایی، از چالش‌های اساسی محصول پسته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اضافه کرد: نظام بهره‌برداری خرده مالکی در بیش از 70 درصد باغات و وجود150هزار بهره‌بردار، سیاست‌گذاری در امر پسته را با مشکل مواجه می‌کند و همچنین کمبود شدید نیروی متخصص نسبت به سطح زیر کشت باغات پسته استان از سایر چالش‌هاست.

تکلوزاده تصریح کرد: با توجه به مشکل محدودیت منابع آبی در استان و لزوم استفاده بهینه از منابع موجود لازم است در جهت تغییر روش‌های آبیاری (توسعه سیستم‌های تحت فشار) آموزش و اقدام لازم با ارائه تسهیلات کم بهره صورت پذیرد.

وی یادآور شد: همه ساله در اثر سرمای بهاره و عوامل قهری خسارات هنگفتی به محصول پسته وارد می‌آید که لازم است تسهیلات ویژه‌یی جهت خرید دستگاه‌ها و تجهیزات اخطاردهنده و مبارزه با سرمازدگی به باغداران اعطا شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اظهار کرد: به منظور ارتقاء سطح آگاهی کارشناسان و آشنایی آنها با کشاورزی نوین لازم است به طور مداوم کلاس‌های آموزشی در این زمینه تشکیل شود.

تکلوزاده در پایان اضافه کرد: در جهت اجرای صحیح اصول مدیریت باغات پسته لازم است که ضمن آموزش از حضور کارشناسان نظام مهندسی در این باغات استفاده کرد.

(یکشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۶) ۱۳:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها