دوشنبه / ۸ آبان ۱۳۹۶ / ۱۱:۴۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۴۰۵۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان مطرح کرد

جذب 21.5 درصد از سهم تسهیلات مکانیزاسیون در همدان/ 21 تن بذر کلزا در همدان توزیع شد/ همدان سومین تولیدکننده گیاهان دارویی در کشور

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: سهم استان همدان از تسهیلات مکانیزاسیون در سال‌جاری 68 میلیارد تومان است که تاکنون 21.5 درصد آن جذب شده است.

شهرام پرورش با بیان اینکه استان همدان با تولید 970 هزار تن سیب‌زمینی رتبه نخست کشور را در تولید این محصول دارد، اظهار کرد:  استان همدان با تولید 55 هزار تن سیر خشک، 53 هزار تن گردو، 245 هزار تن جو، 400 هزار تن یونجه و 16 هزار تن گیاهان دارویی دارای رتبه‌های برتر کشوری است.
وی با اشاره به اینکه در زمینه بهره‌وری در مصرف آب و حفاظت از منابع آب و خاک باید بتوان پایداری تولید ایجاد کرد، ادامه داد: کارایی مصرف آب در همدان 1.7 دهم برابر میانگین کشوری است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه سیاست وزارتخانه بالا بردن میانگین عملکرد در واحد سطح است، بیان کرد: در حوزه مکانیزاسیون ارتقا ضریب مکانیزاسیون در استان همدان انجام شده، به شکلی که ضریب مکانیزاسیون از 1.2 اسب بخار در سال 92 به 1.6 اسب بخار رسیده است.
وی با اشاره به اینکه استان همدان در حوزه جذب اعتبارات مکانیزاسیون کشاورزی بسیار موفق بوده و در مدت چهار سال 200 میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون جذب کرده است، افزود: سهم استان همدان از تسهیلات مکانیزاسیون در سال‌جاری 68 میلیارد تومان است که تاکنون 21.5 درصد آن جذب شده است.
پرورش با اشاره به کشت سه محصول اساسی در استان همدان، اظهار کرد: بیش از 4 هزار و 348 هکتار از اراضی استان همدان تا پایان فصل کشت، زیر کشت محصول کلزا قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه کلزا یک محصول استراتژیک برای تولید روغن است، افزود: بیش از 21 تن بذر تولید داخل و بذر وارداتی کلزا در استان کشت شده است.
*پرداخت 55 درصد مطالبات گندم‌کاران استان همدان
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه امسال 60 دستگاه ریزکارنده در استان همدان مورد استفاده قرار گرفت، یادآور شد: سال گذشته نیز 35 دستگاه ریزکارنده مورد استفاده قرار گرفت که با 60 دستگاه جدید، ضریب مکانیزاسیون در محصول کلزا به بیش از 90 درصد رسید.
وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته 379 هزار و 569 تن گندم در استان همدان تولید شد، ادامه داد:55 درصد مطالبات گندم‌کاران استان همدان پرداخت شده است.
پرورش با اشاره به اینکه 2 هزار و 702 میلیارد ریال از پول گندم‌کاران استان همدان پرداخت شده و 2 هزار و 253 میلیارد ریال از گندم‌کاران هنوز طلب دارند، افزود: به گفته آقای نوبخت همه پول گندم‌کاران تا پایان آبان ماه پرداخت خواهد شد.
وی با بیان اینکه 91 درصد برنامه وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با کشت گندم دیم در استان همدان انجام شده است، ادامه داد: 281 هزار و 190 هکتار گندم دیم در استان همدان کشت شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در استان همدان 5 هزار تن بذر گندم آبی و 7 هزار تن گندم دیم توزیع شده است، خاطرنشان کرد: سعی شده تنوع در ارقام بذور توزیع شده گندم رعایت شود.
وی در ادامه به توزیع کود در بین کشاورزان استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه 42 هزار تن انواع کود پایه تحویل کشاورزان شده است، گفت: 8 هزار تن کود پایه در مهر ماه و اوایل آبان ماه بین کشاورزان استان همدان توزیع شده است.
پرورش با بیان اینکه جو برای علوفه مورد نیاز واحد‌های دامی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: کشت 110 هزار هکتار جو در برنامه است.
وی با بیان اینکه هزار تن بذر اصلاح شده جو در اختیار کشاورزان قرار گرفته است، افزود: تلاش می‌شود که پیش از آغاز بارندگی‌ها کشت پاییزه به پایان برسد.
*تولید 6 هزار و 250 تن رازیانه در استان همدان
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان به کشت گیاهان دارویی در استان همدان اشاره و اظهار کرد: استان همدان سومین تولیدکننده گیاهان دارویی در کشور است.
وی با بیان اینکه برخی گیاهان دارویی مانند رازیانه و گشنیز زراعی شده است، افزود: 95 درصد رازیانه کشور در شهرستان رزن تولید می‌شود.
پرورش با اشاره به اینکه در استان همدان 6 هزار و 250 تن رازیانه تولید می‌شود، ادامه داد: گیاهان دارویی تولیدی در استان همدان 16 هزار و 775 تن بوده و در شهرستان‌های ملایر، نهاوند، اسدآباد، رزن و فامنین کشت می‌شود.
وی با اشاره به کشت 3 هزار و 900 هکتار گشنیز در استان همدان بیان کرد: کمیته گیاهان دارویی در استان تشکیل شده که موضوع زنجیره تولید گیاهان دارویی در استان همدان پیگیری می‌شود. /فارس

(دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶) ۱۱:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها