شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۶ / ۱۳:۰۲
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۷۳۸۱۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات
در بیانیه نشست تخصصی «صیانت از فندق های بومی ایران» تأکید شد:

فندق به عنوان یک مزیت منطقه‌ای مورد توجه جدی قرار گیرد/ بانک ژن و بانک اطلاعات فندق ایران ایجاد شود

ثبت ملی و جهانی جنگل فندقلو به عنوان خاستگاه فندق کشور و مرکز تنوع فندق جهان از موارد مطرح در بیانیه نشست تخصصی «صیانت از فندق های بومی ایران» است.

بیانیه نشست تخصصی «صیانت از فندق های بومی ایران» که توسط جهاددانشگاهی استان اردبیل و با هدف ارائه راهکارهای لازم برای صیانت از فندق های بومی ایران با رویکرد احیا، اصلاح و تبیین جایگاه فندق استان در سطح ملی با حضور کارشناسان و متخصصان برگزار شد، انتشار یافت.
متن بیانیه بدین شرح است:
با استعانت از خداوند متعال و در سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال، نشست تخصصی«صیانت از فندق های بومی ایران» به همت جهاددانشگاهی استان اردبیل و همراهی و همکاری مراکز علمی و دستگاه های اجرایی مرتبط برگزار شد.
بدون تردید ضرورت تدوین برنامه‌ای جامع در رابطه با تحقیقات فندق در استان اردبیل با توجه به تنوع آب و هوایی و شرایط مناسب جهت تبدیل به قطبی تاثیرگذار بیش از پیش احساس می گردد. استفاده بهینه از منابع خدادادی، برنامه ریزی مدون و منظم، اخذ مجوز زمینه فعالیت های پژوهشی، ایجاد گروه های پژوهشی و مراکز خدمات تخصصی مرتبط و ایجاد ساختار پژوهشی پیشرفته جهت ساماندهی این امر هم زمینه اشتغال بخش زیادی از نیروی تحصیل کرده بخش کشاورزی را فراهم کرده، سود زیادی را در آینده نصیب استان می نماید و هم از سوء استفاده های احتمالی از ذخایر ژنتیکی کشور عزیزمان نیز جلوگیری می کند.
 از این رو ضرورت دارد تا فعالیت های پژوهشی مرتبط با فندق، در جهت شناسایی، سالم سازی، گسترش و امکان تولید به ویژه با استفاده از روش های بیوتکنولوژی و مطالعه آداپتاسیون ژنوتیپ ها با تحقیقات پایلوت و نهایتاً کشت و توسعه با ارائه به کاربران (کشاورزان) بر روی فندق بومی کشور بویژه استان اردبیل صورت گیرد.
نشست تخصصی«صیانت از فندق های بومی ایران» در حالی به کار خود پایان می دهد که اعضای حاضر در نشست با دعوت از همه متولیان حوزه سرمایه گذاری، کشاورزی، تحقیق و تولید برای خلق یک هم افزایی بزرگ در حوزه فندق، بر موارد زیر تاکید می نمایند:
با عنایت به اصل سوم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در راستای به کارگیری ظرفیت و قابلیت های متنوع در جغرافیای مزیت های مناطق کشور، محصولات بومی حوزه کشاورزی از جمله فندق به عنوان یک محصول ارگانیک و یک مزیت منطقه ای مورد توجه جدی قرار گیرد.
با عنایت به اصل هفتم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در راستای تأمین امنیت غذایی و درمانی و ایجاد ذخایر راهبردی با تأکید بر افزایش کمی و کیفی تولید کشور، فندق به عنوان یک ذخیره راهبردی و محصول با ارزش که  علاوه بر مصارف گوناگون  می تواند در حفظ عرصه طبیعی و اصلاح الگوی کشت  نقش مهمی ایفا نماید، در برنامه  ریزی ها از اولویت های اصلی واقع گردد.
با توجه به وجود ظرفیت ها و پتانسیل هایی نظیر پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی، پژوهشکده گیاهان دارویی و مرکز ملی ذخائر ژنتیکی ایران در بدنه جهاددانشگاهی کشور که خدمات ارزشمندی را ارائه نموده اند؛ امکان ایجاد بانک ژن غنی فندق ایران و بانک اطلاعات فندق کشور با مشارکت مؤسسات و مراکز علمی و تحقیقاتی استانی، ملی و بین المللی فراهم آمده و با اقدامات موثر و هم افزایی نهادها و مراکز، « ستاد فندق استان» احیا گردد.
سهم مشخصی از اعتبارات ملی و بین المللی برای صیانت از جنگل های استان تعیین گردیده و با تسریع روند واگذاری زمین زراعی مرغوب جهت احداث کلکسیون ژنوتیپ های برتر فندق به منظور پیاده سازی دستاوردهای جهاددانشگاهی اردبیل، امکان انجام اقداماتی نظیر راه اندازی کمپین کاشت نهال درخت فندق توسط گردشگران و بازدیدکنندگان جنگل فندقلو، برگزاری اولین همایش ملی فندق در استان و برگزاری جشنواره استانی فندق زمینه سازی گردد.
ثبت ملی و جهانی جنگل فندقلو به عنوان خاستگاه فندق کشور و مرکز تنوع فندق جهان.
با تعاملات مناسب و اثربخش نهادهایی چون دانشگاه ها، آموزش و پرورش و انجمن های مردم نهاد، فرهنگ سازی در رابطه با احترام به طبیعت، آشنایی با محصول با ارزش فندق و اصول احیا و صیانت از آن به عمل آمده، تدابیر حمایتی قوی جهت جلوگیری از ساخت و سازهای بی رویه در جنگل فندقلو و جلوگیری از قطع بی رویه درختان فندق اندیشیده شده و بر جوانب توسعه کشت فندق و ترویج آن در بین بهره برداران و باغداران استان تاکید شود.
چشم انداز مناسبی از طریق جلب نظر سرمایه گذاران و با حمایت های دست اندرکاران حوزه کشاورزی و منابع طبیعی کشور برای فعال نمودن صنایع جانبی نظیر ایجاد کارخانجات فرآوری (پروسسینگ) فندق در استان اردبیل ترسیم شود تا ضمن جلوگیری از خام فروشی این محصول ارزشمند، بهره مندی مطلوبی از ارزش افزوده آن به عمل آید.
امید است مجموعه اقدامات و برنامه ریزی های صورت گرفته از گذشته تا آینده بتواند در صیانت از فندق های بومی ایران به ویژه در استان ها و مناطق مستعد موثر افتاده و با در نظر گرفتن همه جوانب بهره برداری اثربخشی را از این محصول و صنایع جانبی آن بوجود آورده و پنجره های جدیدی را به روی محققان، اساتید، دانشجویان، کشاورزان، تولیدکنندگان و سرمایه گذاران بگشاید. /فارس

(شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶) ۱۳:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها