شنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۶ / ۱۴:۰۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۳۶۱۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خبر داد

صادرات 151 میلیون دلاری محصولات کشاورزی مازندران به خارج کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از صادرات 151 میلیون و 941 هزار و و 292 دلاری محصولات کشاورزی مازندران به خارج کشور خبر داد.

دلاور حیدرپور با بیان اینکه 6 ماهه نخست امسال 98 هزار تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش 151 میلیون و 941 هزار و 292 دلار از گمرک مازندران به خارج کشور صادر شد، اظهار کرد: صادرات محصولات کشاورزی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی 2.23 درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: گل و گیاه و سایر محصولات کشاورزی از جمله محصولاتی بودند که در این مدت از افزایش برخوردار بوده است و فرآورده‌های لبنی، کیوی، شیلات و آبزیان از کاهش صادرات برخوردار بودند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران دلایل کاهش صادرات برخی از محصولات کشاورزی را رویکرد غیرحرفه‌ای برخی تجار ایرانی در مواجهه با بازارهای جدید و نگاه کوتاه مدت صاحبان کسب و کار و صادرکنندگان، درون‌گرا بودن اقتصاد ایران و عدم تطابق قیمت برخی کالا‌های صادراتی ایران با قیمت‌های متقاضیان، رقابتی نبودن صادرات کالا از سوی ایران و ثابت نبودن نرخ آن، وجود موانع بازدارنده در راستای توسعه تجارت مانند تعرفه‌های زیاد و متنوع گمرکی و طولانی بودن مراحل بروکراسی صادرات و واردات کالا، ضعف ساختاری برای هدایت تجار، صنعت‌گران و صادرکنندگان خدمات فنی، فعالیت‌های بسیار محدود حوزه بازاریابی، بازارشناسی، بازاررسانی، اطلاع‎رسانی و امور نمایشگاهی در کشور روسیه از سوی فعالان اقتصادی کشور و نبود شناخت مناسب از ظرفیت‌های اقتصادی یکدیگر دانست.
این مسؤول اضافه کرد: پایین بودن دانش فنی صادرکنندگان از فیزیولوژی پس از برداشت محصولات کشاورزی، تعدد مراکز تصمیم ‌گیر و موانع مربوط به بخش خصوصی و حوزه بنگاه‌ها، مشکلات حمل و نقل و افزایش هزینه‌های حمل و نقل، افزایش نرخ ارز دولتی که در واردات مواد اولیه موردنیاز برای تولید کالاهای داخلی مورد نیاز است، ضعف سیستم بانکی در برقراری و تسهیل روابط تجاری و اقتصادی و عدم برخورداری از استراتژی صادراتی و برنامه مدون، فقدان پوشش مناسب خطرات بازار از سوی بیمه‌ها، قطع مشوق‌های صادراتی، اعمال مالیات بر ارزش افزوده، بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی برای صادرکنندگان و تغییر قوانین و تعرفه‌ها در گمرک کشورهای هدف از دیگر عوامل کاهش صادرات محصولات کشاورزی به خارج کشور بوده است.
حیدرپور درباره راهکارهای مهم در صادرات محصولات کشاورزی گفت: روند افزایش صدرت به حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان و بسترسازی‌های لازم در جهت رسیدن به نقطه مطلوب بستگی دارد.
وی افزود: روند صادرات محصولات کشاورزی در کشور در مقایسه با کشورهای پیشرفته دنیا دارای نواقص زیادی است که برای جهانی شدن و رقابت با این کشورها نیازمند تعامل دولت و بخش خصوصی در کنار یکدیگر است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران دلایل افزایش صادرات برخی از محصولات کشاورزی مانند گل و گیاه را کیفیت و بسته بندی مناسب عنوان کرد.
این مسؤول خاطرنشان کرد: محصولات کشاورزی مازندران به کشورهای قزاقستان، عراق، روسیه، ترکمنستان و افغانستان صادر شده است. /فارس
(شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶) ۱۴:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها