یکشنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۶ / ۰۹:۳۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۳۴۱۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان :

تولید خوراک دام از بقایای پسته با راه‌اندازی سیلوی مکانیزه در دامغان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از برنامه‌ریزی این سازمان برای احداث سیلوسازی مکانیزه بقایای پسته به‌منظور استفاده از آن برای تغذیه دام در شهرستان دامغان خبر داد و گفت: این پروژه هم‌اکنون در حال احداث است.

مصطفی شاه‌حسینی درباره اجرای این طرح اظهار کرد: در راستای وظایف محوله مبنی بر تأمین نهاده‌های موردنیاز و همچنین کاهش هزینه تولید با همکاری بخش خصوصی یک دستگاه سیلاژ بگر به شهرستان دامغان انتقال و بسته‌بندی« سیلو سازی» بقایای پسته در دست اقدام است .
وی خاطرنشان کرد: با توجه به بقایا و پس‌مانده‌های کشاورزی و صنعتی موجود در استان در نظر است مقدار 200 تن از بقایای پسته بسته‌بندی و سیلو شده و پس از طی فرآیند سیلو سازی با نظر کارشناسان تغذیه دام در جیره غذایی دام‌ها استفاده شود .
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به برخی اهداف سیلو سازی بقایای پسته در استان گفت: استان سمنان به علت محدودیت‌های منابع آبی و خاکی همواره با کمبود و کسری علوفه موردنیاز دام مواجه است و این کسری در سالهای خشک و کم آب به حدود 250 هزار تن می‌رسد و تأمین علوفه خشبی و حجیم موردنیاز استان به دلیل هزینه‌های بالای واردات از استان‌های هم‌جوار بسیار حیاتی است .
شاه‌حسینی افزود: یکی از منابع تأمین علوفه در استان استفاده درست و بهینه از پس‌مانده‌ها و بقایای کشاورزی و صنعتی است که این محصولات فرعی به بیش از 200 هزار تن در سال می‌رسد .
وی با بیان اینکه جمع‌آوری، فرآوری، ذخیره‌سازی و مصرف هرکدام از بقایا نیازمند ارائه ایده‌های نو در استفاده از دانش و تکنولوژی روز است افزود: ازجمله محصولات فرعی در استان که حجمی حدود 10 هزار تن را شامل می‌شود بقایای پسته است که در کارگاه‌های پسته جمع‌آوری می‌شود .
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه بقایای پسته دارای ارزش بالای تغذیه‌ای برای دام است تصریح کرد: نگهداری درازمدت این محصولات به علت داشتن رطوبت بالا بسیار سخت است لذا با از دستگاه‌های سیلاژبکر برای نگهداری آن استفاده می‌شود.
شاه‌حسینی اضافه کرد: این دستگاه‌ها که چند سالی است وارد چرخه سیلو سازی و ذخیره‌سازی علوفه سبز و مرطوب شده است؛ با روش پرس و وکیوم و نیز بسته‌بندی‌های مناسب سبب ماندگاری بیشتر این علوفه‌ها می‌شود. وی با بیان اینکه برای توسعه این فناوری از سوی جهاد کشاورزی استان سمنان تسهیلات مکانیزاسیون اعطا می‌شود عنوان کرد: متقاضیان خرید این دستگاه، به‌ویژه شرکت‌های تعاونی دامداران شهرستان‌های استان سمنان می‌تواند برای استفاده از این خط اعتباری به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانها جهاد کشاورزی شهرستان‌های این استان مراجعه کنند .
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اهمیت توجه به آموزش بهره‌برداران کشاورزی و دامداری اعلام کرد: در این زمینه دوره‌های آموزشی و ترویجی ویژه‌ای برای بهره‌برداران دامی و کشاورزی در نظر گرفته‌شده است. /ایسنا


(یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶) ۰۹:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها