یکشنبه / ۲۵ آذر ۱۳۸۶ / ۱۳:۵۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۰۲۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
رئیس اتحادیه چایکاران

درآمد یک هکتار باغ چای پس از کسر هزینه در حد صفر است

رئیس اتحادیه چایکاران کشور گفت: درآمد یک هکتار باغ چای پس از کسر هزینه در حد صفر است، مگر این که کشاورز بخواهد از خدمات ضروری نظیر هرس، شخم و رسیدگی به باغ چای را حذف کند تا بتواند درآمدی افزون بر هزینه کسب نماید

ایرج هوسمی رئیس اتحادیه تعاونیهای کشاورزی چایکاران در گفت ‌و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد آمار تولید چای در کشور، گفت: گرچه برخی کارخانه‌داران برای گرفتن یارانه بیشتر از دولت، آمارسازی می‌کنند و آمار غیرواقعی می‌دهند، ولی در مجموع با توجه به حجم 147 هزار تن برگ سبز چای (با ضریب 2/4 کیلوگرم برگ سب‍ز، یک کیلوگرم چای خشک) حدود 35 هزار تن چای خشک تولید می‌شود.
رئیس اتحادیه تعاونیهای چایکار کشور تصریح کرد: بهای برگ سبز چایکاران در سال‌جاری به کشاورزان پرداخت شده است، ولی برای نرخ خرید تضمینی برگ سبز در سال آینده گرچه به موقع اعلام شد، ولی با افزایش نرخ 8 درصدی، تورم حاصل شده را جبران نمی‌کند.
هوسمی گفت: کشاورزان با توجه به تورم واقعی که به طور قطع بیش از 8 درصد است، نسبت به افزایش 8 درصدی نرخ خرید تضمیمی برگ سبز چای ایران برای سال آینده اعتراض دارند.
وی گفت: افزایش هزینه‌هایی چون دستمزد کارگران، هزینه‌های نگهداری باغ و سایر هزینه‌های جانبی باعث می‌شود که نرخ‌های تضمینی خرید برگ سبز پاسخگوی هزینه تولید نباشد.
هوسمی گفت: حدود 83 درصد کشاورزان کمتر از یک هکتار باغ چای دارند و فقط 17 درصد چایکاران بیشتر از یک هکتار باغ چای در اختیار دارند.
وی در مورد درآمد یک هکتار باغ چای در سال گفت: درآمد یک هکتار باغ چای پس از کسر هزینه در حد صفر است، مگر این که کشاورز بخواهد از خدمات ضروری باغ بکاهد، یعنی رسیدگی به باغ نظیر هرس، شخم و رسیدگی به باغ چای را حذف کند تا بتواند درآمدی افزون بر هزینه کسب نماید.
هوسمی گفت: با قیمت‌های برگ سبز که دولت اعلام می‌کند، پس از هزینه‌های قانونی و فنی باغ، درآمد اضافی برای کشاورزی باقی نمی‌ماند، حال فرق ندارد که یک هکتار یا 10 هکتار باغ باشد.
رئیس اتحادیه چایکاران افزود: کسانی که کمتر از یک هکتار باغ چای دارند، خود و زن بچه‌اش کار می‌کنند و بدون احتساب دستمزدشان، چیزی گیرشان نمی‌آید، ولی کسی که کارگر به کار می‌گیرد، دیناری از چایکاری پس‌انداز نمی‌کند.
هوسمی در مورد پرداخت تسهیلات به چایکاران گفت: تا امروز دولت در مورد پرداخت تسهیلات به چایکاران تصمیم نگرفته، اگر بخواهند تسهیلات بدهند باید از اول آذر تسهیلات می‌دادند، مختصری از سهیمه سال 85، در حال پرداخت است.
رئیس اتحادیه چایکاران در مورد کیفیت چای گفت: تهیه هر چیز خوب از جمله چای نیازمند هزینه کردن و کار خوب و رغبت به کار است.
هوسمی گفت: از سال 1379 تاکنون 5/3 میلیون تومان به کشاورزان برای اصلاح باغ پرداخت شد که تاکنون 5 درصد از این تسهیلات را کشاورزان نداده‌اند و سود دیرکرد آن 5/2 تا 3 برابر شده است، چون کشاورز قدرت بازپرداخت ندارد.
وی گفت: کل بدهی کشاورزان چایکار به بانکها ‌حدود 3 میلیارد تومان است.
هوسمی با اشاره به این که چای ایران ایده‌آل نیست، ولی امکان تهیه محصول بهتری هم دارد، گفت: برای تهیه چای کیفی باید معدل قیمت هر کیلو برگ سبز چای 500 تومان باشد که هر کیلوگرم چای خشک با مصرف 2/4 کیلوگرم برگ سبز باید حدود 2100 تومان و با احتساب هزینه‌های استحصال، هزینه هر کیلوگرم چای خشک حدود 3000 تومان خواهد بود.
وی گفت: اگر سود فروش هم در نظر گرفته شود چای خشک خوب برای مصرف‌کننده باید کیلوگرمی 4000 تومان باشد که با توجه به مصرف سرانه کمتر از دو کیلوگرم چای در طول سال ،هزینه مصرف چای یک نفر در سال بیشتر از 8000 تومان نخواهد بود.
رئیس اتحادیه چایکاران خاطرنشان کرد: چای‌های خارجی اسانس‌زده مانند احمد و دوغزال با تبلیغات فراوان بازار داخلی را گرفته‌اند، در حالی که چای طبیعی ایران مشتری ندارد

(یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۶) ۱۳:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها