دوشنبه / ۱۳ دی ۱۳۹۵ / ۱۹:۵۵
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۶۹۳۶۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

یزد همچنان پیشتاز در تولید فراورده‌های کنجدی کشور

صنعت سنتی و بومی تولید محصولات کنجدی در شهرستان اردکان، استان یزد را به بزرگ‌ترین مجتمع کارگاهی محصولات کنجدی تبدیل کرده است تا نشان دهد صنایع بومی فرصت مناسبی برای رونق اقتصادی هستند.

 «علیرضا طاقه‌باف» مدیر صنایع کشاورزی جهاکشاورزی استان با اعلام این خبر، افزود: در حال حاضر بیش از 176 واحد تولیدی سنتی و صنعتی در زمینه تولید فرآوردهای کنجدی در حال فعالیت هستند که از این تعداد 34 واحد صنعتی و مابقی به صورت صنفی و سنتی مشغول به کار هستند.

وی خاطرنشان کرد: تنها از ابتدای سال گذشته تا کنون، 14 واحد تولیدی فرآورده‌های کنجدی در استان به بهره برداری رسیده که موجب اشتغال بیش از 200 نفر شده است. همچنین در این مدت بیش از 60 جواز تاسیس برای تولید ارده،حلواارده،روغن کنجد،روغن ارده و دیگر مشتقات کنجدی توسط مدیریت صنایع کشاورزی استان صادر شده است.

طاقه‌باف ادامه داد: از این تعداد واحد بیش از 80 درصد در شهرستان اردکان متمرکز هستند و عمده محصولات تولیدی در این مجموعه‌ها نیز شامل حلوا ارده که حدود 50 درصد، روغن ارده و روغن کنجد حدود 30 درصد، ارده، کرم ارده، ارده شکلاتی و شیرینی‌های کنجدی و سایر مشتقات کنجد حدود 20 درصد است.

وی با اشاره به این نکته که در حال حاضر بیش از یک‌هزار نفر به طور مستقیم در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، گفت: در شش ماهه دوم سال با توجه به این که این محصول به صورت فصلی تولید می‌شود، این تعداد اشتغال حتی تا دو هزار و 200 نفر نیز افزایش می‌یابد و این در حالی است که بیش از سه هزار و 500 نفر هم به صورت غیر مستقیم در این حرفه مشغول به فعالیت هستند.

طاقه‌باف گفت: بنا به آمارهای موجود خرید کنجد توسط کارخانجات استان یزد چیزی حدود 42 هزار تن در سال است که تولید 60 هزار تن فراورده‌های کنجدی و سه هزار و 500 تن روغن کنجد را به همراه دارد.

به گفته‌ی وی، تنوع محصولات، بهبود کیفیت و تنوع در انواع بسته‌بندی محصولات کنجدی از سیاست‌های عمده این مدیریت در این صنعت است.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی استان در ادامه اظهار کرد: ماده اولیه این کارگاه‌ها کنجد است که علاوه بر ارده و حلوا ارده، روغن نیز از آن استخراج می‌شود که بسیار مفید و مغذی است.

وی افزود: میزان تولید ارده و حلوا ارده در شهرستان اردکان روزانه در مجموع بالغ بر 130 تن می باشد که 70 تن از این میزان حلوا ارده و 40 تن دیگر ارده است.

طاقه‌باف با  اشاره به اهمیت و جایگاه صنایع بومی در کشور، گفت: این صنایع به دلایل زیادی مورد توجه مسئولان قرار می‌گیرند چرا که دارای مزایایی از جمله اشتغال پایدار، کمک به اقتصاد محلی و منطقه‌ای، بومی‌شدن صنایع پایین دست و بالادست و وجود بازارهای مطمئن به دلیل ریشه‌دار بودن این محصولات است.

وی ادامه می‌دهد: البته این تولیدات با مخاطراتی نیز مواجه هستند که این مدیریت با در اولویت قراردادن موضوع «تولید و بسته بندی روغن کنجد، ارده و حلوا ارده و انواع فرآورده‌های غذایی برپایه کنجد و ارده» در برنامه اولویت‌های سرمایه‌گذاری صنایع تبدیلی و تکمیلی استان در راستای کمک به این صنعت تلاش می‌کند.

 طاقه باف در پایان نیز اضافه کرد: در راستای حمایت دولت از تولیدکنندگان این بخش در سال 95 تا کنون مبلغ 110 میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان اعطا شده و حدود 30 میلیارد ریال نیز به بانک‌ها معرفی شده‌اند که در شرف پرداخت است./ ایسنا
(دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵) ۱۹:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها