دوشنبه / ۱۳ دی ۱۳۹۵ / ۰۹:۴۵
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۶۹۳۴۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس

پیشنهاد ما ممنوعیت مطلق تولید و واردات محصولات تراریخته بود

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد مصوبه اخیر به مجلس برای تولید و واردات محصولات تراریخته گفت: پیشنهاد کمیسیون کشاورزی، ممنوعیت کامل تولید و واردات محصولات تراریخته بود که بعداً قیدهایی برای آن گذاشته شد.

علی‌محمد شاعری در پاسخ به اینکه چرا مجلس قید تولید یا واردات محصولات تراریخته با مصوبه مجلس را در قانون ممنوعیت واردات و تولیدات محصولات تراریخته در برنامه ششم گذاشته و این شائبه بوجود می‌آید که راه فراری برای سودجویان این حوزه است، این گونه توضیح داد که در پیشنهاد اولیه کمیسیون کشاورزی مجلس ممنوعیت کامل برای تولید، رهاسازی و واردات محصولات تراریخته بود، منتهی در مراحل بعدی بررسی قیدهایی گذاشته‌اند که واردات محصولات تراریخته بدون رعایت قوانین و مقررات ممنوع شود.

خبرنگار فارس پرسید این قیدها دقیقاً چه نکاتی است؟ که شاعری در پاسخ به این موضوع گفت: اگر آئین‌نامه‌های دقیقی در این زمینه تدوین شود، مشکل حل خواهد شد.

وی اضافه کرد: طبق گزارش‌هایی که داریم، وزارت جهاد کشاورزی با حساسیت ویژه روی تولید و واردات محصولات تراریخته نظارت می‌کند و در کنار آن وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست نیز محکم‌تر ورود کرده‌اند.

وی یکی از مواردی که در رعایت قوانین دیده شده را ارزیابی خطر برشمرد و گفت: هر محصولی که وارد گمرکات کشور می‌شود، باید تحت ارزیابی خطر قرار گیرد و وزارت بهداشت باید با ایجاد آزمایشگاه‌های پیشرفته از محصولات وارداتی نمونه برداری کرده تا در صورت تشخیص خطری برای سلامت مردم از ورود آن جلوگیری کرده و مجوز ندهند.

خبرنگار فارس با انتقاد از اینکه به نظر شما آیا نیاز نبود که واردات محصولات تراریخته بدون هیچ قیدی ممنوع شده و این کارهای اضافی به کشور تحمیل نشود، گفت: 38 کشور به طور کامل تولید و واردات محصولات تراریخته را ممنوع کردند و برخی فقط تولید آن را ممنوع کرده‌اند.

 اخیراً 7 کشور دنیا از جمله روسیه، تولید، واردات روی محصولات تراریخته را به طور کامل ممنوع اعلام کرده و 38 کشور دیگر با شروط تولید محصولات تراریخته را ممنوع کرده‌اند. قرار بود تا در برنامه ششم توسعه هرگونه تولید و واردات محصولات تراریخته به کشور ممنوع شود اما در مصوبه هفته اخیر مجلس به طور صریح در قانون عنوان شده که واردات و تولید محصولات تراریخته ممنوع بوده، اما در موارد خاص با مجوز مجلس امکان‌پذیر است.

طی سال‌های اخیر تولید و به کارگیری محصولات تراریخته در بخش کشاورزی یکی از پر بحث‌ترین مسائل در علوم بیوتکنولوژی است و بسیاری از کارشناسان بخش کشاورزی معتقدند که تولید این گونه محصولات برای سلامت انسان‌ها مضر بوده و کشت و استفاده از آن به صلاح نیست.

در حال حاضر، کنجاله سویا، روغن و برخی محصولات وارداتی از کشورهایی همچون آمریکای لاتین، حاصل محصولات تراریخته است./ فارس
(دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵) ۰۹:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها