یکشنبه / ۵ دی ۱۳۹۵ / ۰۸:۲۹
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۹۲۲۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

اگر بیمه پول بدهد، آنفلوآنزای طیور را پنهان نمی‌کنند

رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: آنفلوآنزا به مرغ گوشتی سرایت نکرده است و سازمان دامپزشکی از تمام واحدهای مرغداری نمونه‌برداری می‌کند و اگر موردی مشاهده ش,د تا شعاع سه کیلومتری حتی اگر مرغ های دیگر مشکلی نداشته باشند دستور تخلیه داده می‌شود.

محمد یوسفی ، اظهار کرد: سازمان دامپزشکی برای شناسایی مناطق آلوده تلاش می کند و هر جا نیاز باشد از قوه قضاییه کمک می گیرد. اما آن چه باید به آن توجه شود این است که بیمه، پوشش مناسبی نمی دهد و بعضی مرغداران از بیمه طلب دارند.

رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در همین رابطه افزود: اگر همه چیز در حالت عادی پیش رود، مرغداران می توانند بین ۳۰ تا ۵۰ درصد خسارت را از بیمه دریافت کنند اما بیمه پول برای پرداخت ندارد. همین باعث می شود که بعضی مرغداران از سازمان دامپزشکی پنهان کاری کنند.

وی ادامه داد: البته این مسائل کم اتفاق می افتد، زیرا سازمان دامپزشکی از تمام واحدهای مرغداری تخم گذار و گوشتی نمونه برداری می کند و اگر موردی مشاهده کند تا شعاع سه کیلومتری حتی اگر مرغ های دیگر مشکلی نداشته باشند، دستور تخلیه می دهد.

یوسفی درباره مشکل بیمه مرغداران ادامه داد: بیمه دو گزینه ای شده است که بخشی از آن مربوط به کانون و بخش دیگر مربوط به بیمه تکمیلی است. بیمه برای صندوق ملی کشاورزی از حالت اتکایی به حالت انتفاعی در می آید.

رییس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با بیان این که تعرفه هایی که برای حق بیمه محسوب می شود نشان دهنده این نیست که دولت نیز سهم خود را می پردازد، خاطر نشان کرد: گویا دولت سهم خود را از سال های گذشته به صندوق بیمه بدهکار است. تا سال گذشته بانک کشاورزی به صندوق کمک می کرد اما این کمک ها امسال قطع شده است. در نهایت پرداخت خسارت مرغداران یکسال یا بیشتر به تعویق افتاده که باعث کاهش نقدینگی مرغداران شده است.

 وی در خصوص قیمت مرغ در بازار مصرف و کشتار گاه گفت: مرغ زنده کیلویی ۴۲۰۰ تومان و میانگین هر کیلوگرم گوشت مرغ در سطح کشور حدود ۶۳۰۰ تومان است.

محمد علی کمالی سروستانی - مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی - نیز به ایسنا گفت: گزارشی از ابتلای مرغ گوشتی به بیماری آنفلوآنزای طیور نداشته ایم. در مرغ گوشتی به دلیل این که مدت نگهداری کوتاه است کمتر اتفاق می افتد که بیماری در سطح گسترده شیوع پیدا کند.

وی با اشاره به این که در بحث بیمه در یکی - دو سال گذشته به خوبی عمل نشده است، گفت: مرغداران نتوانسته اند طلب های خود را به موقع وصول کنند. اگر تعرفه های بیمه مناسب باشد و خسارت به موقع پرداخت شود امیدواریم مرغداران از برنامه جدید صندوق بیمه که بیمه را به دو قسمت کانون ها و بیمه تکمیلی تقسیم می کند، حمایت کنند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی با تاکید بر اهمیت بیمه، ادامه داد: طبق قانون، تولیدکنندگان جوجه یک روزه باید بیمه باشند و تولیدکنندگان مرغ گوشتی باید جوجه های یمه‌دار را تحویل بگیرند تا در صورت به وجود آمدن مشکل نسبت به دریافت خسارت اقدام کنند./ ایسنا
(یکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵) ۰۸:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها