شنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۶۸۲۰
گزارشگر : ۱۰۱۵
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیر مجاز کشاورزی در پلدختر

مدیر منابع آب شهرستان پلدختراز مسدود شدن 9 حلقه چاه غیر مجاز نیمه عمیق دهانه گشاد کشاورزی دراین شهرستان خبرداد.

اکبر مهری اظهار داشت: در راستا اجرای طرح تعادل بخشی دشت ها و جلوگیری از برداشت غیرمجاز و بی رویه از منابع آب زیرزمینی، با همکاری مراجع قضائی و انتظامی، این تعداد حلقه چاه در بخش مرکزی و معمولان شهرستان پلدختر پر شدند.
وی افزود: با این اقدام حدود 30 هزار متر مکعب آب کشاورزی در شهرستان صرفه جویی شده است.
وی گفت: باتوجه به این که 92 درصد آب در بخش کشاورزی شهرستان مصرف می شود سمت و سوی برنامه ریزی ها باید در راستای اقتصادی شدن آب و مصرف بهینه آن صورت پذیرد.
مهری با بیان این که بحران و اهمیت آب نقطه پایان ندارد افزود: هرزمانی که ازاین نعمت الهی به درستی استفاده نشود مشکلات فراوانی ایجاد خواهد شد.
وی تصریح کرد:بنابراین انجام فعالیت های منسجم و برنامه ریزی شده در راستای افزایش کارایی مصرف آب از اولویت های اجتناب ناپذیر مدیریت منابع آب شهرستان است .
مدیر منابع آب شهرستان پلدختر گفت: با اجرایی شدن قانون انسداد چاههای غیرمجاز، می توان ضمن جلوگیری از برداشت غیرمجاز و بی رویه از منابع آب،بحران آبهای زیرزمینی را با درایت کنترل کرد .
مهری افزود: حل بحران آب نیازمند عزم ملی است و مرتفع نمودن مشکلات بخش آب کشور نیازمند حمایت مردمی و هماهنگی دستگاههای اجرایی کشور است.
وی از رسانه ها و مطبوعات خواست در راستای تبیین مشکلات آب به رسالت خود بیش از پیش عمل نمایند.
وی طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی را اقدام موثری در راستای حفظ و نگهداری از منابع آب زیرزمینی دانست و گفت: با اجرای پروژه های 15 گانه این طرح که بخشی از آن توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان زمین شناسی انجام می شود می توان تا حدودی دشت های خشک و ممنوعه را دوباره احیا کرد.
مهری افزود:12 پروژه از 15 پروژه طرح احیا و تعادل بخشی مختص وزارت نیرو است.
مدیر منابع آب پلدختر ،افت کیفی منابع آب زیرزمینی و از طرفی حرکت آبهای شور به سمت آبهای شیرین ،نشست زمین و از بین رفتن مخازن طبیعی آبهای زیرزمینی و آسیب دیدن تاسیسات زیربنایی مستقر در دشت های کشورو افزایش کف شکنی و جابجایی چاههارا عمده خسارت و تهدیدات ناشی از افت سطح منابع آب زیرزمینی برشمرد .
وی افزود: افزایش مصرف انرژی به دلیل افزایش عمق سطح ایستابی، به خطر افتادن امنیت سیاسی کشور علاوه بر امنیت غذایی و به خطر افتادن اراضی باغی و از بین رفتن اراضی زراعی از دیگر خسارت و تهدیدات ناشی از افت سطح منابع آب زیر زمینی است .
مدیر منابع آب پلدختر، مهاجرت مردم و حاشیه نشینی در اطراف شهرهای بزرگ که منجر به بروز ناهنجاریهای اجتماعی و سیاسی ، امنیتی در کشور خواهد شد و خشک شدن چشمه ها ،قنوات،چاهها،رودخانه ها و تالابها را از اهم خسارت و تهدیدات ناشی از افت سطح منابع آب زیر زمینی برشمرد./ایرنا
(شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵) ۱۲:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها