سه شنبه / ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۷
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۶۵۷۳۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت صادرات به عراق

سرپرست استانداری خوزستان با بیان این‌که از ظرفیت صادرات به کشور عراق به نحو مطلوبی استفاده نمی‌شود، گفت: حداکثر استفاده از این ظرفیت نیازمند ایجاد امکانات و زیرساخت‌های لازم، برقراری ارتباطات مناسب با کشور عراق و عزم و انسجام و هماهنگی میان مسئولان استان است.

فرج الله خبیر در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی  که در اهواز برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان با بیان این‌که باید به این جلسه نگاهی جدی داشت، اظهارکرد: تقویت بخش خصوصی از الزامات مهم است و یکی از تنگناهای ما در استان نیز این است که بخش خصوصی خیلی توانمند نیست بنابراین باید به این مساله توجه ویژه‌ای کرد.

وی افزود: اگرچه از طریق پایانه‌های مرزی استان صادرات بسیاری به کشور عراق صورت می‌گیرد اما مطمئنا بخش عمده‌ای از این کالاها و اقلام صادراتی در خوزستان تولید نمی‌شوند و این امر به این معناست که موضوع دستیابی به ارزش افزوده‌ برای استان که ثروت‌آفرینی، ورود ارز به درون خوزستان و ایجاد شرایط مناسب‌تری برای بخش خصوصی را به دنبال داشته باشد، مورد غفلت قرار گرفته و این مساله نیازمند توجهی ویژه است.

خبیر با تاکید بر ضرورت برخورد توام با سعه‌صدر با بخش خصوصی خاطرنشان کرد: باید به سوالات و مطالبات بخش خصوصی حتی اگر به حق نباشند نیز پاسخی شفاف و قانع‌کننده ارایه کرد و این موضوع هیچ ایرادی ندارد بنابراین همه باید در تلاش باشند تا در جهت تقویت بخش خصوصی گام برداریم.

وی عنوان کرد: بخشی از مشکلات و مطالبات بخش خصوصی که در این جلسه مطرح شد، به مشکلات ساختاری و مشکلات موجود در ساختار اداری مربوط به مبادی خروج کالا از استان به سمت کشور عراق باز می‌گردد که این مسائل نیز باید بررسی شوند. اگر در این زمینه پیشنهادات خاصی وجود داشته باشد، باید توسط دستگاه‌های مختلف و به ویژه در کارگروه توسعه صادرات استان مورد بررسی قرار گیرند؛ همچنین برخی دیگر از این مشکلات نیز نیازمند امکاناتی است زیرا تجارت بدون امکانات و ابزار لازم امکان‌پذیر نیست.

سرپرست استانداری خوزستان با تاکید بر ورود بخش خصوصی در ارائه طرح و راهکار برای تسهیل روند ترخیص کالا در کشور عراق برای بازرگانان استان گفت: هیاتی جهت بررسی این طرح‌ها تشکیل شود و باید راهکارهای اجرایی جهت ایجاد امکانات در مرزها ارائه شود تا روند تجارت برای تاجران استان تسهیل یابد. بنابراین بخش خصوصی پیشنهادات خود را ارائه دهد تا در صورت برخورداری از قابلیت اجرایی شدن، با همکاری ارگان‌های ذیربط عملیاتی شوند.

خبیر بیان کرد: اخیرا گزارشاتی از وجود برخی مشکلات در مسیر مبادلات مرزی با کشور عراق در برخی از مرزهای کشور مطرح شده است که امیدواریم این مشکلات در پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه وجود نداشته باشد و معتقدیم مشکلات و مسائل موجود در مرزهای چذابه و شلمچه در زمینه ارتباط با کشور عراق، با مسائل موجود در مرزهای استان کردستان کاملا متفاوت است و باید راهکارها و طرح‌های خود را جهت افزایش ارتباطات اقتصادی با عراق در سطح ملی با دولتمردان مطرح کنیم که پیشنهادات بخش خصوصی نیز در این راستا باید سریعتر ارائه شود.

خبیر خاطرنشان کرد: در خصوص مجوزهای بهداشتی برای بازرگانان نیز باید بتوانیم با انجام اقداماتی، کار بازرگانان را تسهیل و در پایانه‌های مرزی امکانات لازم را جهت نگهداری کالاهای فسادپذیر ایجاد کنیم و تمام دستگاه‌های موثر در این زمینه باید به صورت فعال ورود کنند.

وی در خصوص انتقادات به تعدد مدیریت در پایانه مرزی شلمچه عنوان کرد: باید پیگیری‌های لازم جهت حل این مشکل انجام شود. همچنین استقرار گارد گمرک در این منطقه نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و کاهش نیروهای انتظامی و نظامی در این منطقه حتماً مورد استقبال این ارگان‌ها قرار خواهد گرفت زیرا گمرک وظیفه این کار را بر عهده دارد. لازم است مسائل کارگری و نحوه نظم‌دهی به کارگران نیز بررسی شود تا خدای‌نکرده برخی زمینه‌های سوء استفاده توسط برخی افراد در مرز وجود نداشته باشد.

سرپرست استانداری خوزستان بیان کرد: هیاتی متشکل از نمایندگان اتاق بازرگانی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، گمرکات و سازمان منطقه آزاد اروند جهت بررسی مسائل مطرح‌شده در این جلسه تشکیل شود و ظرف 15 روز آینده نتایج بررسی‌های خود را در جلسه بعدی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح کند تا بتوانیم به تصمیمات نهایی در این خصوص دست یابیم و سپس تصمیمات اتخاذشده را عملیاتی کنیم تا مشکلات موجود رفع شود./ ایسنا
(سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵) ۱۰:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها