یکشنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۰:۰۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۳۵۴۷
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

بررسی قیمت مرغ زنده و کشتار در سال های 93 و 94

امکان نداره که شما نمودارهای قیمت نهاده ها و اقلام دام و طیور ایران را در سالهای گذشته چه دور و چه نزدیک مشاهده کنید و پله های سقوط و صعود را در آن پیدا نکنید

پله هایی که شاید در نگاه اول نتوان دلیل و دلایل آن را به وضوح و آشکارا معنا داد اما در نهایت به اصل همیشگی اقتصادر ایران و جهان وصل می شود و آن چیزی نیست بجز عرضه و تقاضا.
متاسفانه هیچ زمانی در صنعت مرغداری ایران شاهد این نبودیم که برنامه ریزی های انجام شده به مرحله اجرا برسد و علت آن دو دلیل اصلی می باشد.
1 - عدم سواد مدیریت گروه، عدم تجربه درست مدیریت حتی در سطح نیمه کلان و عدم نگاه به منفعت گروهی از سوی مدیران تصمیم گیر
2 - عدم اطمینان اعضاء یا زیر گروه ها یا مجریان نهایی تصمیمات و تولید کنندگان به صاحبان صنف
به نظر نگارنده این مطلب، رسیدن به وضعیت آرمانی  در بخش اول این دو دلیل حداقل چیزی به بالای بیست سال به طول می انجامد چرا که نیاز به آموزش های اولیه ای دارد که متاسفانه هنوز از سطح دانشگاه گرفته تا سطح دولتی و پرسنل آن، هیچ برنامه ای برای آن پایه ریزی نشده است و هر زمانی که این بیست سال به اتمام رسید حداقل بین 5 تا 15 سال به طول می انجامد تا شاهد به ثمر رسیدن این میوه خوشمزه در درخت صنعت باشیم.
حال شما حساب کنید که بیست سال اول در چه زمانی و با چه انگیزه ای و با کدام افراد فداکار که منیت را فراموش کرده اند و به جمعیت توجه خواهند کرد، شروع خواهد شد.
در نمودار زیر مشاهده خواهید کرد که فروردین سال 1393 در حالی آغاز می شود که میانگین قیمت مرغ زنده در طول آن ماه 4 هزار و ششصد و شصت تومان بوده است که این قیمت با بالا و پایین شدن مقطعی در پنج ماه بعد یعنی مهر ماه 93 آغاز به کاهش می کند و در سقوطی ویران کننده در یکماه بعد و در آبان ماه همان سال به میانگین هر کیلو 3هزار و هفتصد و هشتاد تومان می رسد. عددی که به هیچ عنوان به نفع مرغداران گوشتی و حتی صنعت مرغداری ایران نیست و حتی تولیدکنندگان خوراک و دارو و صنایع وابسته به مرغداری را در خطر فرایند توسعه فعالیت خود قرار داد. دو ماه قبل از رسیدن به این نقطه که از آن بنام نقطه سقوط سال 93 یاد می کنیم، میانگین قیمت جوجه یکروزه در شهریور 93 هر قطعه 750 تومان و ذرت در هر کیلو 915 تومان و کنجاله سویا در هر کیلو 1650 تومان و مرغ زنده در هر کیلو 4450 تومان بوده است.
یعنی مرغدار در شهریور ماه مرغ کیلویی 4450 تومانی را دیده، اقدام به خرید جوجه 750 تومانی نموده و انبار خود را با ذرت 915 تومانی و سویا 1650 تومانی پر کرده و سایر اقلام و ... را تهیه نموده و پس از دوماه باید مرغ خود را کیلویی 3 هزار و هفتصد و هشتاد تومان و بدون شک با کلی التماس از دلال ها و واسطه ها و کشتارگاه و با خواهش و تمنا بار زده و روانه کشتارگاه نماید.
حال پس از این نابسامانی بازار شاهد آن هستیم که قیمت هر کیلو مرغ زنده در اسفند ماه سال 93 به اوج خود یعنی هر کیلو 5 هزار و سیصد تومان رسید.

در بالا و با دیدن اوضاع به معادله های مجهول اما قابل درکی می رسید. کافیست که به نمودارهای قیمت مرغ زنده در سال 94 هم نگاهی بیندازید.

نمودار قیمت مرغ در سالهای 93 و 94 1

نمودار قیمت مرغ در سالهای 93 و 94 3

نمودار قیمت مرغ در سالهای 93 و 94 2

نمودار قیمت مرغ در سالهای 93 و 94 4

منبع: itpnews.com

(یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴) ۱۰:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها