چهارشنبه / ۱۸ مهر ۱۳۸۶ / ۱۵:۳۰
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۳۵۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
رییس مرکز تکثیر و پرورش ذخایر ماهیان خاویاری

90 هزار بچه ماهی خاویاری برای تحویل به بخش خصوصی تولید شد

رییس مرکز تکثیر، پرورش و بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری شهید بهشتی با اشاره به آغاز فصل صید ماهیان خاویاری توسط شرکت مادر تخصصی ماهیان خاویاری، گفت: از آغاز فصل صید تاکنون شش قطعه مولد ماهی خاویاری صید شده است در صورتیکه در مدت مشابه سال گذشته 14 قطعه صید شده بود؛ البته امیدواریم با آغاز صید پره و ادامه صید تا فروردین ماه این میزان نسبت به سال گذشته افزایش یابد

مهندس محمدحسین طلوعی در گفت‌وگو با خبرنگار دامپروری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: طی دو سال اخیر تکثیر و رهاسازی ماهیان خاویاری در حد مطلوب انجام شده است اما عواملی همچون نبود حفاظت مطلوب توسط کشورهای حاشیه خزر، آلودگی‌های نفتی، کمبود غذا در دریا، صید غیرمجاز و .... میزان بازگشت این ماهیان به سبد صید کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه بین یک تا سه درصد از میزان رهاسازی شده باید به سبد صید برگردد، گفت: با توجه به اینکه کیلکا ماهیان غذای ماهیان خاویاری به خصوص فیل ماهیان در دریاست، کاهش آنها به دلیل ورود شانه‌دار مهاجم به دریای خزر در کاهش ماهیان خاویاری نیز تاثیرگذار است.

طلوعی با اعلام اینکه امسال 90 هزار قطعه بچه ماهی خاویاری (فیل ماهی) در وزن بالای 100 گرم برای تحویل به بخش خصوصی به منظور پرورش تولید شده است، تصریح کرد: قبلا بچه ماهیان خاویاری رایگان در اختیار پرورش دهندگان قرار می‌گرفت که از سال گذشته مقرر شد حدود پنج تا 10 درصد از بچه ماهیان تحویل داده شده که پیش مولد باشند و به وزن بالاتر رسیدند به این موسسه بازگردانده شوند.

رییس مرکز تکثیر، پرورش و بازسازی ذخایر شهید بهشتی گفت: امسال شش میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری، 12 میلیون قطعه بچه ماهی سوف، 53 میلیون قطعه بچه ماهی سفید و دو میلیون قطعه بچه ماهی کپور تولید و در آب‌بندان‌های مختلف کشور رها شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شرکت مادر تخصصی ماهیان خاویاری طبق قرارداد با سازمان شیلات مولدان ماهیان خاویاری صید شده را به این مرکز برای تکثیر، پرورش و رهاسازی تحویل می‌دهد. ماهیان مولد صید شده امسال نیز برای تکثیر در فصل بهار سال آینده نگهداری می‌شوند.

(چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۶) ۱۵:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها