سه شنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۸:۴۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۳۴۵۵
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران:

کوددهی برای تقویت کلزا به صورت سرک انجام شود

به گزارش فودنا، افضلی محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت: راه اصلی برای تغذیه گیاه کلزا، جذب از راه ریشه یعنی استفاده از کودهای خاکی است و محلولپاشی مکمل غذایی برای گیاه و برطرف کردن کمبودهایی از جمله عناصر میکرو است و راه اصلی نیست.

وی ادامه داد: برای تقویت گیاه باید کوددهی به صورت سرک انجام شود به طوری که گیاه زمانیکه می خواهد از حالت روزت خارج شود و وارد مرحله ساقه دهی شود و یا اولین نشانه های ظهور غنچه مشخص شد انجام شود.

افضلی با بیان اینکه برای زمین هایی که احتمال عملکرد بالا می رود، مصرف کود باید در سه زمان، یک سوم زمان کاشت، یک سوم زمان خروج از حالت روزت و یک سوم آخر هم هنگام غنچه دهی باشد افزود: در زمان گلدهی مصرف کود، نیاز نیست و در صورت نیاز به کود ازته از سولفات آمونیم به میزان 30 تا 50 کیلوگرم در هکتار استفاده شود.

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران اضافه کرد: استفاده از بذر مناسب، تاریخ کاشت مناسب، آماده سازی زمین، مصرف علف کش‌های قبل از کشت، بسترسازی مناسب، کاشت با ردیفکار، مصرف کود گوگرد 3 تا 4 هفته قبل از کاشت و استفاده از کودهای پایه برای دستیابی به عملکرد بالا انجام شود.

به گزارش فودنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی مازندران، وی بیان کرد: کود فسفر در 5 تا 6 هفته اول کاشت کلزا و مرحله اوایل جوانی کلزا صورت گیرد چراکه فسفر در ریشه زایی و افزایش میزان ریشه موثر است و سطح برخورد برای جذب آب و مواد غذایی در گیاه را افزایش می دهد.

افضلی اظهار کرد: کود پتاسیم را بصورت تقسیط در زمان کاشت به عنوان پایه و سرک با کلرور پتاس تا قبل از گلدهی می توان استفاده کرد و مصرف کود گوگرد هم بدلیل خاصیت قارچ کشی، کاهش بیماری ها و فعال کردن دیگر عناصر غذایی در خاک برای جذب توسط گیاه است چراکه کود گوگرد قابل استفاده مستقیم نیست و باید یکسری فعل و انفعالات در خاک انجام شود تا قابل جذب باشد.

(سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴) ۰۸:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها