یکشنبه / ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۰:۴۳
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۶۳۴۰۳
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس شیرینی و شکلات
مسعود داریان مدیر صادرات نام نیک(کیک آشنا):

ما در صادرات نسبت به ترکیه هیچگونه امکاناتی نداریم

مسعود داریان مدیر صادرات نام نیک در گفتگو با فودنا با اشاره به حضور گسترده تولیدکنندگان ایرانی در نمایشگاه های جهانی گفت: در نمایشگاه های بین المللی خارجی، دید تولید کننده‌های جهانی به ایران بسیار تغییر یافته است و محصولات ما با کیفیت و تنوع بسیار بالایی در این نمایشگاه ها به نمایش در می آید، اما متاسفانه در صادرات نسبت به کشور ترکیه هیچگونه امکاناتی نداریم

فودنا: سلام خدمت شما، لطفاً پس از معرفی خودتان، مختصری درباره‌ی مجموعه‌ی کیک آشنا توضیح بفرمائید.

مسعود داریان: با سلام، بنده مسعود داریان مدیر صادرات شرکت نام نیک هستم، محصولات ما تحت برند آشنا تولید می شود . شرکت نام نیک یک شرکت خانوادگی است و سهام عمده ی آن توسط پدر و دو برادر دیگر بنده خریداری گردیده ، البته سهامدارهای کوچک دیگری هم وجود دارند. مدیریت عامل این شرکت دکتر حسین داریان برادر بزرگ و مدیر مارکتینگ این مجموعه نیز دکتر فرخ داریان که با همکاری یکدیگر این مجموعه را مدیریت و اداره می نمائیم . حدود 17 سال پیش به اذن پدر محل زندگی در خارج از کشور را ترک نموده و با عزم آهنین جهت تولید داخلی و ادای دین به وطن بازگشتیم .

ابتدا پس از بررسی بازار تصمیم به تولید و توزیع کیک گرفتیم و برای اولین بار در ایران با ابداع طرحی نو شروع به تولید کیک با تزریق شکلات یا ژله در داخل آن نمودیم و همواره سعی بر این داشته تا کیفیت خوب و عالی در اولویت کار تولید قرار داشته باشد تا با استقبال مصرف کنندگان روبرو شویم .

ضمناً این مجموعه برای اولین بار بسته بندی محصولات را از سلفون شفاف به بسته بندی های امروزی تغییر داد و برای کیفیت بهتر با شرکت‌های خارجی شروع به مراوده و مذاکره کرده و بصورت رسمی و قانونی اجازه تولید کیک با ماندگاری 9 ماهه را اخذ نمودیم.  بدین ترتیب کارخانه توسعه پیدا کرد و برای اضافه کردن خطوط جدید کارخانه را به شهرک صنعتی بهارستان منتقل نمودیم که در حال حاضر در یک زمین به مساحت 21 هزار متر مربع 18 هزار متر سالن  تولید داریم و 4 خط فول اتومات نیز در حال تولید می باشند. حدود 250 نفر کارگر و 100 نفر پرسنل دفتری در این مجموعه ما را یاری می نمایند و به این ترتیب مجموعه‌ی کیک آشنا شروع به فعالیت نمود.

فودنا: کیک آشنا همیشه برای ما یک تازگی و طعمی خوش داشته، با توجه به ماندگاری   9 ماهه و همچنین تحصیلات پزشکی خانواده ، بفرمائید این موارد در عرصه ی تولید بهتر و بیشتر و عرصه سلامت محور آن تاثیری داشته است؟

مسعود داریان: بله فرمایش شما صحیح می باشد. در کشورهای دیگر وقتی سخن از ماندگاری به میان می آید بدلیل نداشتن ممنوعیت‌های دینی با استفاده از اسپری الکل بر روی محصولات این کار انجام می‌شو، ولیکن در مجموعه ی ما برای ارائه ماندگاری 9 ماهه حتی اگر هم استانداردهای دنیا به ما اجازه این کار را بدهند بدلیل عقاید مذهبی‌مان از الکل استفاده نمی کنیم و هیئت مدیره و بنیان گذاران این مجموعه و همچنین بخاطر مسائل سلامت پزشکی ما بصورت مکانیکی این ماندگاری را بدون استفاده از موارد غیر دینی در محصولات ایجاد می‌نماییم.

فودنا: دولت جدید که دولت دبیر و امید می‌باشد در صنعت شما چه تاثیراتی داشته و مهم‌ترین مشکلات شما در عرصه‌ی تولید کدام است ؟

مسعود داریان: مهم ترین و بهترین تاثیری که دولت محترم تدبیر و امید در صنعت ما داشته، رشد دلار و رسیدن دلار به قیمت واقعی آن می‌باشد که این امر به نفع تولید کننده های داخلی است . اما متاسفانه تاکنون هیچگونه امکانات قابل ملاحظه ای اعم از تسهیلات بانکی یا تسهیلات صادراتی از سوی دولت محترم برای ما فراهم نگردیده است.

بعنوان مثال یکی از مشکلات مهم ما کشور ترکیه است. یک تولید کننده در کشور ترکیه تا 7 سال مالیات پرداخت نمی کند و اجاره محل کار و حقوق کارگران و حتی هزینه های نمایشگاهی آنرا نیز دولت تقبل می کند در صورتی که در ایران هزینه های تبلیغات نیز از مالیات کسر نمی‌شود.

مسعود داریان مدیر صادرات نام نیک

فودنا: شما در نمایشگاه‌های خارجی نیز شرکت داشتید، آیا حضور شما در این نمایشگاه‌ها تاثیری در تولید و صادرات بیشتر داشته است ؟

مسعود داریان: بله دید تولید کننده‌های خارجی به ایران بسیار تغییر یافته است. در عرصه‌ی  صنعت آب میوه، ماکارونی و لبنیات بسیار موفق می باشیم. محصولات ما با کیفیت و تنوع بسیار بالایی در نمایشگاه های خارجی عرضه  می شود . اما متاسفانه در قیاس با کشور ترکیه هیچگونه امکاناتی نداریم و این موضوع به اتاق بازرگانی آنها برمی‌گردد که چنین تسهیلاتی را برای آنها فراهم نموده است.

یکی از مشکلات عمده ی ما از دست دادن بازار افغانستان بود. افغان‌ها ایران را بعنوان یک کشور صنعتی قبول دارند و محصولات ایرانی مورد پسند آنها واقع گشته، ولیکن بدلیل مشکلاتی که در گمرک ما موجود می‌باشد این بازار را در بهترین شرایط اقتصادی افغانستان از دست دادیم و اتاق بازرگانی و مرکز توسعه‌ی صادرات نیز هیچگونه اقدامی برای حل این مشکلات انجام ندادند.

فودنا: شما در عرصه صادرات، افغانستان را بازار بسیار قابل قبولی برای ایران بر می‌شمارید، اگر تفاهم نامه تعرفه‌ای ایجاد شود می تواند تاثیر مثبت و خوبی در این بازار بگذارد؟

مسعود داریان: در بحث صادرات باید تصمیم گیری دقیق صورت پذیرد.گاهی می خواهیم مانند چین فقط با توجه به تقاضای مشتری، تولید نمائیم و گاهی مانند کشور آلمان فقط می خواهیم بعنوان یک کشور تولیدکننده‌ی با کیفیت شناخته شویم .برای صادرات باید یک سری کنترل ها و استانداردهای قابل اجرا را رعایت نمائیم .

فودنا: آیا ممکن است یک اتحادیه یا یک انجمنی دایر نمود تا تمامی صادرکنندگان از یک فیلتر قانونی عبور نمایند‌. چه راهکاری را برای نظارت به اینگونه مسائل پیشنهاد می‌نمائید ؟

مسعود داریان: دولت باید این نظارت را به بخش خصوصی بسپارد و از هر انجمنی یک بازرس به کشور صادرکننده بفرستد و همچنین کیفیت خوب را طبق استاندارد به تولیدکنندگان آموزش دهد.

فودنا: این مسائل و معضلاتی که در بازار افغانستان به آن اشاره کردیم در بازار عراق نیز وجود دارد، شما بازار عراق را چطور ارزیابی می‌نمائید ؟

مسعود داریان: نظر ما به عنوان یک صادرکننده به کشور عراق این است که این کشور، دولت ما را بازی می‌دهد و ما را فقط برای روزهای تنگ و گرفتاری نگه داشته است و گرنه با ترک ها بسیار مراوده دارند، نمونه‌ی آن ماه محرم که بازار عراق بسیار رونق دارد، تمامی مرزها به جز یک مرز را به روی ایران می بندند و آنقدر سخت‌گیری می‌نمایند که هیچگونه نقل و انتقال کالایی صورت نمی‌پذیرد ولیکن در همین زمان تمام مرزهای ترکیه باز می‌باشد و کامیون های ترک مستقیم در بصره بار خود را خالی می نمایند. 

ما در عراق یک رایزن بسیار فعال داریم که واقعاً زحمت می کشند ولی یک سری قوانینی وجود دارد که از عهده ایشان خارج است، دولت عراق و دولت ترکیه با هم تفاهم نموده اند. این مساله در خصوص دولت روسیه نیز صادق است. آنها نام ایران را بعنوان یک تولید کننده نزد خود نگهداشته تا در شرایط سخت از آن در مقابل کشورهای اروپایی استفاده نمایند والا چرا باید در گمرک روسیه شرایط درست و قانونی حاکم نباشد تا قادر به صادرات قانونی به آن کشور باشیم .

فودنا: ایران در نمایشگاه مسکو حضور بسیار خوب و چشمگیری داشت، امسال به گفته‌ی  عده‌ای، این نمایشگاه با تحریم اروپایی ها مواجه بود، شما این نمایشگاه را چگونه ارزیابی کردید؟

مسعود داریان: بنظر من نمایشگاه مسکو بسیار نمایشگاه خوبی بود و حضور ما در این نمایشگاه حتی از گلدفود نیز پررنگ تر بود . شرکت ITE در برگزاری نمایشگاه بسیار موفق بود . یک سری مشکلات برای دوستانی که  می خواستند کالای آنها برای نمایشگاه به کشور مسکو وارد شود بوجود آمد ، که بنظر من شرکت ITE مقصر نبود ، باید هماهنگی های لازم از قبل با این شرکت جهت اخذ مجوزات لازم صورت می پذیرفت تا کالای آنها در سردخانه انبار نمی شد .

فودنا: حضور کشورهای دیگر چگونه بود ؟

مسعود داریان: ترکیه، چین و اروپایی ها در نمایشگاه حضور کمرنگ‌تری داشتند و این مساله برای ما شرایط مطلوب‌تری را فراهم نمود.

اروپایی ها حضور کمرنگی داشتند در جلسه ای که شرکت ITE برگزار نمود بیشتر کشورها رسماً تقاضای لبنیات داشتند و می خواستند تا با شرکت های لبنی ما کار نمایند. در مابقی موارد نیز نظر مساعد داشتند . این جلسه بسیار خوب برگزار شد . ترکیه به دلیل مشکلات و درگیری های سیاسی در این جلسه شرکت ننمود و بسیار بازار خوب و پر رونقی برای ما ایجاد شده که این امر به همکاری اتاق بازرگانی نیاز دارد. ما به تنهایی نمی‌توانیم در آنجا به فعالیت بپردازیم و این تقاضا را از اتاق بازرگانی داریم و امیدواریم که دولت با دیدی مثبت و جهت دار و با رعایت قوانین و ضوابط و اطلاع رسانی درست به یاری تولیدکنندگان در عرصه ی صادرات بپردازد .

کیک آشنا

فودنا: در پایان اگر صحبت یا نقطه نظری دارید ، بفرمائید .            

مسعود داریان: ما امیدوارم که در آینده ای نزدیک به کمک اتاق بازرگانی و مرکز توسعه ی صادرات و دیگر ارگان های ذیربط شاهد هدفمند شدن همایش ها و نمایشگاه ها باشیم، وظایف مراکز دولتی فقط تصویب قوانین نیست ، بلکه با آموزش صحیح به برگزار کننده ی نمایشگاه و همچنین با تشکیل یک سمینار پس از آن می توانند به معضلات و مشکلات شرکت کنندگان رسیدگی و نسبت به رفع و رجوع آنها اقدام نمایند.

ما در بحث صادرات مشکلات فراوانی داریم . امید است از این پس متولیان اتاق محترم بازرگانی با حضور خود در غرفه ها ، ما تولیدکنندگان داخلی را یاری رسانند.

 

فودنا - علی اکبر علیان نژادی

(یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴) ۱۰:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها