شنبه / ۱۹ دی ۱۳۹۴ / ۰۱:۳۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۲۶۸۱
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
محمدرضا مخبر دزفولی:

تولید 90% بذر کلزا در کشت و صنعت شهید رجایی دزفول

به گزارش فودنا، محمدرضا مخبر دزفولی، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شهید رجایی درباره‌ شرکت کشت و صنعت شهید رجایی بیان کرد: سیاست اصلی این شرکت بر تولید بذر استوار است که به عنوان مثال 90 درصد تولید بذر کلزای کشور از طریق این مجموعه صورت می‌گیرد و هم‌اکنون تولید بذر کلزا در این شرکت مازاد بر نیاز داخلی بوده و تا هر میزان که وزارت جهاد کشاورزی از ما درخواست کند توان تولید دارد.

به گزارش فودنا، مدیر عامل شرکت کشت و صنعت شهید رجایی اظهار کرد: با توجه به این‌که بذر پایه وارداتی و تولید شده در داخل جزو ارقام جدید و با عملکرد بهتر نسبت به دیگر بذور کلزاست و پیش‌بینی می‌شود در صورت مساعد بودن شرایط جوی امسال سه تا چهار تن کلزا در هر هکتار برداشت شود و با توجه به وسعت 600 هکتاری اراضی کلزا بیش از 200 تن کلزا در نیمه فروردین‌ماه سال آینده برداشت کنیم.

مخبر دزفولی همچنین ادامه داد: کارخانه قند دزفول که در دوران دولت گذشته از بین رفت باعث شد تا تولید چغندرقند نیز در این شهرستان از بین رود، اما طی دو سال اخیر در این مجموعه تولید چغندرقند را آغاز کردیم و آن را برای کارخانه قند اصفهان ارسال می‌کنیم که پیش‌بینی می‌شود بیش از9 هزار تن چغندرقند در این شرکت برداشت شود.

مهمترین مشکل، نوسانات قیمت و دلالی در بازار عسل است

اما خوزستان توانمندی‌های دیگری نیز در زمینه‌های کشاورزی دارد که می‌توان به تولید گوشت مرغ، تخم‌مرغ، دامپروری، عسل و فرآورده‌های آن و غیره نیز در کنار تولید محصول استراتژیکی به نام گندم اشاره کرد که در سال گذشته رتبه اول تولید و فروش تضمینی را بین دیگر استان‌ها داشت، اما در این میان بخش کشاورزی این استان از بعضی معضلات در حوزه بازار رنج می‌برد که می‌توان به نوسانات قیمت گوشت مرغ، مشکلات صادرات آن، دلالی در بازار عسل و غیره اشاره کرد.

برخی کشاورزان بواسطه تعطیلی کارخانه قند دزفول زراعتشان را تغییر دادند

منصور مخبر دزفولی مدیرعامل کشت و صنعت شهیدرجائی نیز در این بازید گفت: این شرکت  در سال 89 در راستای اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شد و توانست 90 درصد بذر کلزا و 50 درصد بذر شبدر کشور را تولید کند که این امر نقش مهمی در جلوگیری از خروج ارز و واردات این محصول به کشور دارد.

وی افزود: بیش از 140 هکتار از اراضی این کشت و صنعت به کشت چغندرقند اختصاص دارد که در گذشته محصول تولیدی تحویل شرکت قند دزفول می‌شد، اما در در سال‌های اخیر، به ناچار تحویل کارخانه قند اصفهان می‌شود.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت شهید رجایی در جمع خبرنگاران گفت: تعطیلی کارخانه قند دزفول باعث شده است که برخی از کشاورزان زراعت خود را از چغندر قند به محصول دیگری تغییر دهند.

مخبردزفولی در پایان گفت: در این شرکت سالانه 9 هزار و 800 تن چغندر قند با عیار 14 تولید می شود که توناژ آن نسبت به سایر مناطق از شرایط بهتری دارد.

(شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴) ۰۱:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها