دوشنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۴ / ۱۱:۲۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۱۷۷۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

یک گونه جدید ماهی آب شیرین کشف و ثبت جهانی شد.

یک گونه جدید ماهی آب شیرین توسط دکتر سید حامد موسوی استادیار گروه شیلات دانشگاه گیلان کشف و ثبت جهانی شد.

دکتر سید حامد موسوی عضو هیات علمی گروه شیلات دانشگاه گیلان طی انجام پروژه تحقیقاتی با همکاری دکتر سهیل ایگدری (عضو هیات علمی دانشگاه تهران) موفق به شناسایی و ثبت جهانی یک گونه ماهی آب شیرین جدید از حوضه آبریز رودخانه مند در استان بوشهر و نامگذاری به نام مبارز، مشروطه‌خواه و رهبر قیام تنگستان و بوشهر " رئیسعلی دلواری " گردید.
به گزارش خبرنگار فودنا : دکتر سید حامد موسوی ضمن تشریح جزئیات شناسایی و معرفی این ماهی به عنوان گونه جدید در جهان، عنوان کرد که با توجه به پراکنش ماهی مذکور در رودخانه مند استان بوشهر، نامگذاری آن به احترام و به پاس رشادتهای شهید رئیسعلی دلواری و یارانش، به نام دلواری (Paraschistura delvarii) نامگذاری شد. این محقق ماهی شناس معتقد است که ماهی دلواری، از ماهیان ایرانی زیبا می باشد که دارای پتانسیل نگهداری در آکواریوم می باشد.
مقاله حاصل از این تحقیق دو ساله، در شماره جدید مجله جانورشناسی مهره داران (VERTEBRATE ZOOLOGY) در کشور آلمان به انتشار رسیده است. در بخش علت نامگذاری این ماهی در این مقاله علمی ذکر شده است که "دلواری" به افتخار قهرمان ملی ایرانیان، رئیسعلی دلواری، مبارز ضد استعمار در بوشهر (جایی که رودخانه مند جاری است) نامگذاری شده است.
دکتر موسوی افزود:نامگذاری گونه های جدید جانوری به نام افراد شاخص، بزرگان منطقه ای و قهرمانان ملی کشورها امری متداول است. به طوری که در گذشته های دور و حتی دوره حاضر نام برخی گونه های ماهیان بومی ایران به نام بزرگانی نظیر: سعدی، ابن سینا، حافظ، شیخ بهایی، مولوی و ... توسط محققین داخلی و خارجی نامگذاری شده است.
(دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴) ۱۱:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها