سه شنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۵:۰۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۱۶۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
مدیرکل شیلات استان یزد

رها‌سازی ماهیان سردابی از مهر ماه آغاز می‌شود

مدیرکل شیلات استان یزد با بیان اینکه استان با کمبود تسهیلات سرمایه در گردش اختصاص یافته از سازمان شیلات مواجه است، اظهار کرد: با تولید سالیانه 500 تن حدود یک میلیارد تومان تسهیلات بانکی نیاز داریم، در صورتی که سال گذشته 70 میلیون تن تسهیلات داشتیم

محمد خادم عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار دامپروری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: در تسهیلات ثابت برای ساخت استخر‌های دو منظوره پرورش ماهی کمبود اعتبارات نداریم و هر میزان که متقاضی برای ساخت این استخر‌ها باشد برای دریافت تسهیلات به سازمان جهاد کشاورزی معرفی می‌شوند.

وی ساخت این استخر‌ها را بسیار ناسب و پربازده دانست و افزود: این اقدام علاوه بر غنی شدن آب کشاورزی از کود و فضولات ماهی باعث اشتغال و درآمد کشاورزان خواهد شد.

عباسی با اشاره به آغاز فعالیت پرورش ماهیان خاویاری از سال 81 در استان یزد تصریح کرد: در سال 81 تعداد دو هزار قطعه بچه ماهی خاویاری با هدف استحصال خاویار رها‌سازی شد که اکنون متوسط وزن هر یک حدود 35 کیلوگرم است و بنا بر بررسی‌های انجام شده انتظار می‌رود این ماهیان در 9 سالگی بارور شوند و بتوان از آن‌ها خاویار استحصال کرد.

مدیرکل شیلات استان یزد با بیان اینکه اجرای این طرح وابسته به موسسه تحقیقات شیلات ایران است، گفت: تنها تعدادی از این ماهیان به منظور انجام تحقیقات رها‌سازی شده و بقیه به منظور گسترش فعالیت پرورش ماهیان خاویاری صورت گرفته که برای تامین تغذیه آنها با کمبود اعتبار داریم.

عباسی کل تولید سال گذشته استان یزد را 469 تن عنوان کرد و افزود: از این میزان 220 تن تولید ماهیان گرمابی و 249 تن تولید ماهیان سردابی بوده است.

وی ادامه داد: در برنامه امسال تولیدات استان باید 10 درصد افزایش یابد (یعنی حدود 500 تن) در صورتی که پیش‌بینی می‌شود این میزان به حدود 580 تن برسد که تاکنون 189 هزار قطعه ماهیان گرمابی رها‌سازی شده و رها‌سازی ماهیان سردابی نیز از مهر ماه آغاز می‌شود.

مدیرکل شیلات استان یزد در پایان مصرف سرانه در این استان را بیش از پنج کیلوگرم عنوان کرد که حدود دو کیلوگرم از مصرف سرانه کل کشور پایین‌تر است.

(سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۶) ۱۵:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها