دوشنبه / ۴ آبان ۱۳۹۴ / ۱۰:۳۵
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۶۱۳۳۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

وقتی‌برداشت برخی محصولات کشاورزی مقرون به صرفه نیست!

دولت می تواند با توجه به تولید و صادرات صنایع دستی و دیگر محصولات غیر نفتی ارز آوری و اشتغال را در کشور افزایش داده و سدی در برابر قاچاق کالاها ایجاد کند.

بررسی بسته ارائه شده اقتصادی دولت برای تسریع خروج از رکود نشان می دهد در کنار نقاط  قوتی که در راستای سیاست تحریک تقاضا در این بسته وجود دارد، برخی حوزه ها به کلی فراموش یا مغفول واقع شده اند،یکی از این موارد که فقط به طور کلی در مورد آن صحبت شده است، مسئله حمایت از صادرات غیرنفتی است که می توان نکته مغفول بسته خروج از رکود دولت نامید.

درراستای چگونگی توجه به صادرات محصولات غیرنفتی که دربسته خروج از رکود مغفول مانده خبرگزاری خانه ملت گفت وگویی با نمایندگان مردم در مجلس انجام داده است که درذیل به آن می پردازیم:

صادرات محصولات غیرنفتی ارز آوری و اشتغال را به دنبال دارد

ابوذر ندیمی درگفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ‌ملت  با بیان اینکه هرچه قدرت ارزی ما بیشتر باشد تولید هم بهتر می شود،گفت: صادرات محصولات کشاورزی یا هر کالایی که صادر می شود،می تواند هم تولید وهم اشتغال را افزایش دهد.


صادرات محصولات داخلی سدی دربرابر قاچاق کالا است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه هرچه در صادرات محصولات غیرنفتی کم اعتنا باشیم به تولید هم اهمیت نخواهیم داد،افزود: صادرات و تولید هردو مکمل یکدیگرند. هرچه صادرات محصولات غیرنفتی بیشتر باشد شاهد تولید بیشتر خواهیم بود و حتی توجه به صادرات محصولات می تواند باعث کاهش قاچاق کالا درکشور شود.


لزوم توجه بیشتر به صادرات برنج و چای

نماینده مردم سیاهکل درمجلس شورای  اسلامی با بیان اینکه محصولات کشاورزی شمال کشوردر بازارهای خارجی  مشتریان خوبی دارد،‌اظهارداشت: توجه و توسعه محصولات کشاورزی شمال کشور همچون برنج و چای می تواند قابلیت‌هایی زیادی را برای کشور به همراه داشته باشد. برنج و چای ایران در کشورهای عربی و اروپایی مشتریان زیادی دارد و باید توجه بیشتری به این امر داشته باشیم.

ندیمی با انتقاد از عملکرد اتاق های بازرگانی گیلان در عرصه‌های اقتصادی این استان،‌ یادآور شد:استان گیلان با توجه به جایگاه مرز آبی و خاکی خود می تواند نقش سازنده ای درکریدور بین المللی ایفا کند و جایگاه صنعت کشاورزی خود را در کشورنهادینه کند.


وزارت خارجه برای معرفی محصولات کشاورزی ایران به دنیا ورود کند

موسی‌الرضا ثروتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه کشور برای صادرات محصولات غیرنفتی دارای پتانسیل های خوبی است، گفت: با توجه به اینکه دوران پسا برجام را سپری می کنیم وزارت امورخارجه کشورمان می تواند در سفرهای خود به پتانسیل های خوب ایران در صادرات محصولات غیرنفتی بپردازد و ظرفیت‌های اقتصادی ایران را به دیگر کشورهای معرفی کند.

فرش و صنایع دستی ایران نیازمند ارایه تسهیلات

نماینده مردم بجنورد در مجلس با بیان اینکه صادرات محصولات غیرنفتی ارز آوری خوبی را برای اقتصاد کشور به همراه دارد، افزود: صادرات فرش و محصولات کشاورزی مثل انگور، کشمش به طور کلی مغفول و محدود شده است و وزارت خارجه،‌ اتاق های بازرگانی و جهاد کشاورزی  می تواند برای این‌گونه محصولات بازاریابی داشته باشد.

وی توجه به صادرات محصولات صنایع دستی را خواستار شد و تصریح کرد: دولت به صنایع دستی و تولید فرش که دارای نقدینگی و تسهیلات نیست،توجه کند و با ارایه تسهیلات و بازاریابی بین المللی این صنایع را که در بسته خروج از رکود خود مورد غفلت قرار داده است،توجه کند.

به دلیل عدم صادرات برداشت برخی محصولات کشاورزی مقرون به صرفه نیست

این نماینده مردم درمجلس یادآورشد: به دلیل عدم توجه دولت حتی به محصولات سیب زمینی و پیاز کشاورزان اقدام به جمع آوری محصولات خود نمی کنند و می گویند که برداشت محصولات پیاز به دلیل نبود بازار داخلی و خارجی و هزینه‌های برداشت مقرون به صرفه نیست.


لزوم توجه به اکتشاف مواد معدنی و صادرات فرآورده‌های معدنی

رمضانعلی سبحانی فر درگفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به مغفول ماندن مواد معدنی در صادارت محصولات غیر نفتی، گفت: در کشور و به خصوص خراسان بزرگ تنوع معدنی زیادی داریم و باید ازاین ظرفیت ها و اکتشاف آن ها  استفاده و بهره وری بیشتری انجام دهیم.


صادرات زعفران و کشمش موفقیت‌های اقتصادی را مهیا می سازد

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،‌ با اشاره به دیگر ظرفیت های اقتصادی خراسان ، افزود: توجه به صادرات محصولات کشاورزی می تواند علاوه برارزآوری ، به اشتغال و رونق اقتصادی کمک کند مثلا توجه به صادرات زعفران، کشمش و یا فرش می تواند این موقعیت ها را برای ما به ارمغان بیاورد.

صادرات محصولات غیرنفتی نیازمند تشویق سرمایه‌گذاران

نماینده مردم سبزوار و جوین در شورای اسلامی با اشاره به  با بیان اینکه توجه به وابستگی نفتی باعث شده است تا کمتر به این گونه فرصت های اقتصادی توجه شود،تصریح کرد: ما باید تهدیدهای اقتصادی را به فرصت تبدیل کنیم و با تشویق سرمایه گذاران و بسته های تشویقی دولت برای صادرکنندگان محصولات رونقی دوباره درمحصولات غیرنفتی ایجاد کنیم.

به گزارش خانه ملت؛بسته خروج ازرکود دولت،این هفته در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد  بررسی قرارمی گیرد.
(دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴) ۱۰:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها