چهارشنبه / ۲ آبان ۱۳۸۶ / ۱۳:۴۱
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۶۱۰۰
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

مصاحبه با آقای چمنی،

شرکت "یک و یک" اگر یک و یک شده، از ابتدا به این موضوع توجه کرده و هم اکنون با گذشت 40 سال از فعالیت این شرکت و علارغم تنوع شرکتهای غذایی و حضور رقبا در بازار محصولات "یک و یک" با استقبال خوبی مواجه است.

فودنا:شرکت صنایع غذایی"یک و یک" از چه سالی با مشتریانش دست دوستی داد؟

چمنی: شرکت "یک و یک" اگر یک و یک شده، از ابتدا به این موضوع توجه کرده و هم اکنون با گذشت 40 سال از فعالیت این شرکت و علیرغم تنوع شرکتهای غذایی و حضور رقبا در بازار محصولات "یک و یک" با استقبال خوبی مواجه است.

فودنا: وجه تمایز "یک و یک" را با شرکت های دیگری که در این صنف فعالیت دارند چه می دانید؟

چمنی: من اسمش را وجه تمایز نمی گذارم،  برای اظهار نظر باید تحقیق علمی در مورد سایر شرکت ها داشته باشم و مقایسه و قضاوت درصورتیکه اطلاعات دقیق نداشته باشی  شدنی نیست، ما در واقع به عناصر محوری توجه داریم که سهم ما از بازار را نشان می دهد.سهم بازار مشخص می کند که هر یک از شرکت ها چقدر به شعاری که در سرلوحه کار خود قرار می دهند عمل می کنند. در شرکت صنایع غذایی "یک و یک" تلاش شده است که به مشتری به عنوان یک سرمایه نگاه کنیم، تجربه را توشه راه خود قرار دهیم و روی کیفیت به عنوان یک راهبرد غیر قابل اغماض توجه شود. لذا محصولات ما در سالهای اخیر از لحاظ قیمت با محصولات مشابه دیگر متفاوت شده است و دلیل آن این است که  "یک و یک" نخواسته از لحاظ کیفی نزول پیدا کند و هزینه تمام شده بالاتر رفته است.ما افتخار می کنیم که کالای خوب برای مردم خوبمان تولید می کنیم.

فودنا: آیا مصرف کنندگان "یک و یک" اجازه پیشنهاد و یا انتقاد دارند و به چه صورت این کار انجام می شود؟

چمنی: بله، شرکت ما سیستم بررسی شکایات دارد و گزارشات روتین سه ماه داریم که در جلسات مسولان ارشد مطرح و تصمیم گیری می شود.

فودنا:  از ابتدای تاسیس "یک و یک" چه کسانی با "یک و یک" بوده و تاثیر گذار بودند؟

چمنی:"یک و یک" پیشینه دولتی داشته، اما در یکسال اخیر کلا ماهیت خصوصی پیدا کرده است

فودنا: چرا "یک و یک"؟

باید از سهامداران پرسید، برندی خریدند که اعتبار دارد و با سابقه ترین برند محصولات کنسروی در ایران است و محصولات کنسروی با "یک و یک" به جامعه ایرانی معرفی شد و یک برند کاملا شناخته شده در اروپای غربی و امریکای شمالی است. و لی متاسفانه شخصی در امریکا با سوء استفاده از معروفیت برند "یک و یک" آن را مجددا به ثبت رسانده و سبب شده که شرکت "یک و یک" برای صادرات محصولات خود به امریکا با مشکل مواجه شود.

هم اکنون محصولات "یک و یک" به کشورهای اسکاندیناوی و اروپای غربی، صادر می شود و ما یک انبار پخش مرکزی در اروپا در کشور آلمان داریم.

فودنا: آیا صادرات محصول روبه پیشرفت است؟

تقاضا ها روبه پیشرفت است اما به خاطر شرایط خاص اقتصادی نمی توان محصول با قیمت ثابت تولید کرد و محصولات ما به کشورهایی صادر می شود که نرخ تورم در آن صفر یا 2 درصد است در حالیکه در کشوری تولید می شود که مثلا: نرخ لوبیای آن در خرداد ماه 380 تومان و در بهمن همان سال 1700 تومان و فروردین سال بعد 1900 تومان است و این نوسان قیمت مدام به تولید کننده شک وارد کرده و امکان رقابت را از او می گیرد. ما نمی توانیم محصول با هزینه ثابت عرضه کنیم و این یکی از دغدغه های تولیدکننده در کشور است و هزینه تمام شده بسیار بالاست. امیدوارم اقتصاد ما به یک ثبات برسد.

فودنا: مصرف کننده در ایران "یک و یک" بهتری تحویل می گیرد یا در خارج از کشور؟

چمنی: ما شان مردم خود را بالاتر از همه مردم دنیا می دانیم و از همان خط تولیدی که برای داخل استفاده می کنیم از همان هم برای محصولات صادراتی استفاده می شود و فقط در بسته بندی و لیبل زنی متفاوت است.

فودنا: آیا در سال 2007 "یک و یک" محصول جدیدی ارائه داده است؟

چمنی: جدیدترین محصول "یک و یک"ماکارونی آماده می باشد که ترکیبات آن شامل گوشت و افزودنی های مجاز است، این محصول به صورت فریز شده ارائه  می شود و  به نامهای "راویولی" و "تورتریلی" می باشد.وی درادامه گفت: اگر مسولین تامین تسهیلات مالی به ما اجازه دهند و از یکسری کاغذ بازیهای اداری رها شویم، دیدگاه بلند پروازانه داریم و قصد ما براین است که"یک و یک" در دنیا هم یک و یک شود.

فودنا: مشکلات عمده شرکت صنایع غذایی "یک و یک" در عرضه محصولات و صادرات آن چیست ؟

 

چمنی:

-     هزینه تمام شده محصول در کشور ما بسیار بالاست و نوسان قیمت بطور مدام وجود دارد در حالیکه در دنیای توسعه یافته و حتی در کشورهای منطقه خلیج فارس این امر پذیرفتنی نیست. در صنایع غذایی تبدیلی حدود 70 درصد هزینه تولید شامل مواد اولیه و بسته بندی است وکو چکترین تغییر در مواد اولیه در هزینه تمام شده محصول  تاثیر می گذارد و باعث ایجاد تلاطم و نوسان در بازار شده و اجازه حضور را از تولید کننده می گیرد، موضوع نوسان قیمت مورد مهمی است که دولت حداقل در زمینه صادرات باید به آن توجه کند.

-     مورد دیگر بحث ثابت نگه داشتن نرخ ارز می باشد، هزینه ها همچنان رو به افزایش است ولی نرخ ارز ثابت می ماند. در همه جای دنیا اگر دولت هزینه ای برای حفظ ارزش پول ملی می کند مابه تفاوت آنرا به صادر کننده می پردازد.

-          تامین ارز مورد نیاز صنایع برای به سازی و نوسازی صنایع به سختی صورت می گیرد و چرا به اینصورت است معلوم نیست!

فودنا: به عنوان آخرین سوال؛ چه میزان مواد نگهدارنده در محصولات "یک و یک" به کار می رود؟

شعار ما این است که محصول درجه یک از مواد درجه یک تولید می کنیم و این شعار عملیاتی است و فقط آرمانی نیست، البته در یکسری از محصولات غذایی طبق اعلام اداره استاندارد و به میزان دوز معین شده تمام تولید کننده ها مجاز به استفاده از مواد نگهدارنده اند و ما سعی می کنیم حتی این مقدار مواد نگهدارنده مجاز را نیز در محصولات خود به کار نبریم زیرا متعهد به سلامت مردم عزیزمان هستیم.

 

 

 

(چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۸۶) ۱۳:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها