دوشنبه / ۱۳ مهر ۱۳۹۴ / ۰۹:۱۷
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۰۸۷۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

چرا محصولات صنایع غذایی ایران در فروشگاه های اروپا و آمریکا نیست؟

کاوه زرگران رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران و مهدی معصومی اصفهانی، مدیرعامل شرکت تولیدی تلاونگ، در میزگردی دیدگاه هایشان را درباره چالش های صنایع تبدیلی در صادرات مطرح کردند.

در این میزگرد مهدی معصومی اصفهانی، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق تهران، با تکیه بر حوزه تخصصی خودش یعنی تولید طیور و تخم مرغ، درباره عواملی که باعث ناکامی تولید کنندگان ایرانی این عرصه در یافتن جایگاهی در بازارهای جهانی شده صحبت کرد. معصومی معتقد است که طیور و تخم مرغ همیشه در سال های بعد از انقلاب قربانی کالای اساسی بودن شده است و چون هرگز از دایره قیمت گذاری به عنوان کالای اساسی خارج نشده، فرصت عرض اندام در بازارهای خارجی را پیدا نکرده . از سوی دیگر، تولید کننده این عرصه همیشه با دغدغه ذائقه داخلی، در تولید این محصولات از استاندارهای جهانی تولید فاصله گرفته هرچند تولید با توجه به استاندارهای جهانی برایش، کم هزینه تر و آسان تر بوده. معصومی معتقد است ما اصولا صادراتی در این زمینه نداریم و اسم ارسال مرغ و تخم مرغ به کشورهای همسایه به دلیل شرایط خاص آن ها، صادرات نیست.

کاوزه زرگران، مدیرعامل شرکت زرباختر آسیا و از فعالان عرصه صنایع غذایی، با تکیه بر آمار صادرات محصولات غذایی ایران به کشورهایی چون افعانستان و عراق، معتقد است ما در حجم کمی صادرات داریم اما این صادرات به دلیل شرایط وخیم کشورهای همسایه درگیر جنگ است که ناچار به واردات محصولات غذایی از ایرانند. زرگران می گوید ما سهمی از واردات کشورهای توسعه یافته را در صنایع غذایی نداریم و مشتریان ما در اروپا و آمریکا، ایرانیان مهاجرند نه مردم کشورهای مقصد.

زرگران و معصومی در ادامه این میزگرد، به دلایل عدم توفیق شرکت های ایرانی در صادرات محصولات صنایع غذایی پرداختند و بیش از هر نهادی، تصمیمات ناگهانی و بی برنامگی دولت ها را در فرایند، معضل دانستند. معصومی معتقد است برای  افزایش صادرات طیور و تخم مرغ باید تلاش کنیم این محصول را از شمول قیمت گذاری خارج کنیم.

زرگران معتقد است ما مشکل بزرگتری در چرخه تولید داریم و چیزی که می بینیم این است که هرکسی تلاش میکند مشکل را از محدوده اختیاراتش به زمین دیگری بیندازد
(دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴) ۰۹:۱۷
ناشناس
۱۳۹۴/۰۷/۱۳ Iran
0
0
0

بالاخره یکی پیدا شد و حرف حساب زد. ما هیچ صادرات واقعی نداریم. صادرات به عراق و افغانستان اصلا صادرات واقعی نیست.


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها