دوشنبه / ۶ مهر ۱۳۹۴ / ۰۹:۵۴
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۶۰۶۹۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

برنج هندی قابل اختلاط با برنج ایرانی نیست

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج گفت: با توجه به بسته بودن ثبت سفارش واردات برنج و پارابیل بودن برنج هندی امکان اختلاط برنج ایرانی و هندی وجود ندارد.

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج ، در خصوص شایعه مخلوط کردن برنج ایرانی و برنج خارجی و عرضه آن با نام و برند برنج ایرانی اظهار داشت: چنین شایعاتی باعث نگرانی مردم و کاهش قیمت خرید برنج شده و این اظهارات بهترین شرایط را برای دلالان و خرید ارزان فراهم می‌کند.

وی افزود: معمولا در فصل برداشت این قبیل شایعات مطرح می‌شود اما با پایان برداشت در اسفند ماه این اظهارات فروکش می‌کند تا برنج‌های خریداری شده با قیمت و سود بیشتر به فروش برسد.

کشاورز تصریح کرد: با نگاهی به آمار تولید یک‌میلیون‌ و‌۸۰۰ هزار تنی برنج در کشور مشخص می‌شود که برای اختلاط آن نیاز به ۱۸۰ هزار تن «برنج سفید» پاکستان یا اروگوئه‌ای وجود دارد که میزان واردات آن‌ها بسیار کمتر از این میزان است زیرا عمده برنج وارداتی کشور هندی بوده و به شکل پارابیل، دانه بلند یا زرد به کشور می‌آید.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج بیان داشت: واردات برنج‌های اروگوئه‌ای، آرژانتینی، پاکستانی و تایلندی که ممکن است توسط مرزنشینان یا شرکت بازرگانی دولتی برای تأمین ذخایر استراتژیک صورت گیرد به ۱۸۰‌هزار تن نمی‌رسد و بخش عمده آن نیز قبل از آنکه برای اختلاط به بازار برسد توسط مرزنشینان خود مصرفی شده یا در سبد کالا و موارد مشابه قرار می‌گیرد.

 وی گفت: کشاورزان در حال حاضر مشغول برداشت برنج و فروش محصولات خود هستند و ابراز چنین مواردی به زیان کشاورزان بوده و زمینه زیان آن‌ها را فراهم می‌کند و دغدغه اصلی همه افرادی که به نوعی در این امر دخیل هستند باید تمام تلاش خود را به کار بندند تا دست سودجویان را از بازار برنج ایرانی کوتاه کنند.

کشاورز یادآور شد: در برخی از موارد ممکن است یک خرده‌فروشی در معامله خود غش داشته شد و اختلاط برنج صورت گیرد ولی این موضوع را نمی‌توان به همه تاجران و فروشندگان تعمیم داد.

 

 

باشگاه خبرنگاران

(دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴) ۰۹:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها